Volgende probleem!
-
Maarten
Onderwerp auteur
Volgende probleem!
1 van mijn wildvang discussen ademt snel, heeft opgezette kieuwen.
Eet verder goed, zwarte ontlasting en is wel levendig. Heeft ook alle kleur nog! Iemand een idee?
Ze hebben net FMC gehad!
Eet verder goed, zwarte ontlasting en is wel levendig. Heeft ook alle kleur nog! Iemand een idee?
Ze hebben net FMC gehad!
-
Gast
Onderwerp auteur
Re: Volgende probleem!
Hoe oud is die FMC ?
Formaline (1 van de bestanddelen) is maar beperkt houdbaar en transformeert dan in een andere stof die zeer giftig is voor je vissen en ademhalingsproblemen veroorzaakt.
Formaline (1 van de bestanddelen) is maar beperkt houdbaar en transformeert dan in een andere stof die zeer giftig is voor je vissen en ademhalingsproblemen veroorzaakt.
-
Maarten
Onderwerp auteur
Geen idee hoe oud die is. Heb het van Rob gekregen toen hij hier was!
Geen idee, nog verdere kenmerken gezien?
@Dinant, dat wist ik niet, ook enig idee hoelang zoiets goed blijft?
@Dinant, dat wist ik niet, ook enig idee hoelang zoiets goed blijft?
Just A Traveller In Time
Keessies bakkie
Keessies bakkie
-
Anonymous
Onderwerp auteur
Enkele maanden op een donkere koele plaats.
Het is dus zeker niet iets dat je na een jaar nog kan gebruiken.
Het is dus zeker niet iets dat je na een jaar nog kan gebruiken.
www.koieagle.nl schreef:FMC
is een combinatie van formol (formaline) 37-40 %
methyleenblauw
malachietgroen-oxalaat (zinkvrij).
Gebruik:
FMC is doeltreffend tegen schimmelinfectie en valse schimmelinfectie;
bijna alle uitwendige parasitaire infecties van eencelligen zoals witte stip (Ichthyophthirius multifiliis), costia sp., Trichodina sp., Chilodonella sp. en Tetrahymena sp.; huid en kieuwwormen (soms);
bacteriële infecties in het beginstadium van de Columnaris-ziekte (soms).
LET OP: VAN DEZE MEDICIJNEN STERVEN DE BACTERIËN IN HET FILTER!
Dosis: De stamoplossing FMC is een mengsel bestaande uit:
l liter formol 37-40 % (of ook 100 ml)
3,7 g methyleenblauw (of ook 0,37 g)
3,7 g malachietgroen-oxalaat (zink-vrij) (of ook 0,37 g).
Noot: Meestal wordt FMC als mix verkocht, en dient men de dosering van de betreffende leverancier te gebruiken.
Van deze stam-oplossing nemen we 10-12 ml/1000 liter water. Boven 15°C. en bij een Ph lager dan 7,0 en bij gevoelige vissen, zoals windes, zeelt en steuren, halve dosering gebruiken.
We moeten niet noodzakelijk verversen. Bij ernstige infecties kunnen we na l dag de helft van het water verversen. Daarna voegen we nog 1/2 dosis toe.
Bij een witte stip infectie is het aan te bevelen tegelijkertijd FMC en nifurpirinol te gebruiken. Ook dient bij Stip nabehandelt te worden! zie de stip pagina
Opmerking:
Dit middel moet voorzichtig gedoseerd worden daar het een giftige uitwerking kan hebben op bepaalde vissoorten, voornamelijk op zeelt, goudwinde en steur en verder ook nog in bepaalde omstandigheden: bij zuur en zacht water is het FMC eerder giftig, en hoe hoger de temperatuur van het water hoe giftiger het FMC.
Deze stam-oplossing is enkele maanden houdbaar op een donkere, koele plaats hoewel dit laatste niet noodzakelijk is.
Tijdens de behandeling van parasitaire eencelligen met FMC kunnen we tegelijkertijd nifurpirinol of een antibioticum gebruiken om eventuele secundaire bacteriële infecties te voorkomen. Deze secundaire bacteriële infecties kunnen uitbreken doordat huid, kieuwen en vinnen door parasieten beschadigd worden.
De benodigde hoeveelheid in de maatbeker afpassen en in een gieter of emmer met water voor mengen. Dan gelijkmatig over de vijver verdelen.
Waarschuwing: Gevaarlijk bij inwendig gebruik.
Irriterend voor huid en slijmvliezen. Bij onverhoopt contact spoelen met overvloedig water.
Bij gebruik ondoordringbare handschoenen en beschermende bril dragen.
Werk zoveel mogelijk in de open lucht.
Inhoudsberekening: Bereken de inhoud van de vijver zo goed mogelijk. Lengte X breedte X gemiddelde diepte in decimeters = inhoud in liters.
Afbraak:
Toegediende middelen zullen in natuurvijvers door natuurlijke processen, zoals oxidatie en afbraak door bacteriën vanzelf verdwijnen.
Effect op andere dieren:
Huisdieren en vogels drinken uit de vijver met deze middelen erin. In de regel kan men stellen dat, als vissen erin kunnen zwemmen, het voor dieren die er alleen maar van drinken, onschadelijk is. Niettemin is het logisch om bijv. huisdieren (honden en katten) die gewend zijn uit de vijver te drinken, gedurende de kuur gewoon een bak met water te geven.
Wat te doen met hulp apparatuur: UV-lampen, algenmagneten en koolfilters tot l week na de laatste toediening uitgeschakeld houden.
Onderwaterfïlters of simpele filters op de kant, die werken zonder zuurstofvoorziening: Filterinhoud van tevoren grondig reinigen en terugplaatsen of over watten filteren. Filter aan laten en eventueel tussendoor reinigen. Voor de bevordering van het biologische evenwicht verdient het aanbeveling om l week na de laatste toediening, het filter weer grondig te reinigen. Nog een dag later kan de biologische filtratie gestimuleerd worden door toevoeging van levende nitrificerende en heterotrofe bacteriën aan het filter.
FMC nooit gebruiken tesamen met andere middelen zoals bijv zout.
-
Anonymous
Onderwerp auteur
www.koieagle.nl schreef:Formol (Formaline) 35-40 %
Gebruik: Formol wordt soms gebruikt tegen uitwendige parasitaire infecties van witte stip, Costia sp., Chilodonella sp., Trichodina sp., e.d. is hiervoor echter doeltreffender en minder toxisch. Formol is voorts ook werkzaam tegen huid- en kieuwwormen evenals tegen parasitaire kreeftachtige (bijv. Argulus sp.) maar de toe te dienen dosis (10 ml/100 1) om deze parasieten te doden kan dikwijls vergiftigend werken, Met trichloorfon behaalt men betere resultaten.
Niet gebruiken bij temperaturen beneden 12 - 13 graden en niet lang op voorraad houden.
# Dosis Kort bad:
1.0 ml - 2.0 ml per 100 liter water, gedurende 12 - 48 uur. Bij koudwater vissen beter 1.5 ml - 2.5 ml per 100 liter water Bij hoge temperaturen (tropisch) 1.0 tot maximaal 1.5 ml op 100 liter water en na 24-48 uur altijd water verversen.
VIJVER MET WITTE STIP: 2.5 ml per 100 liter water iedere 2 dagen en dit 3x uitvoeren om de planten zoveel mogelijk te beschermen.
# Dosis Lang bad:
0.125 - 0.25 ml per liter gedurende 30 - 60 minuten. Let Op vergiftigings verschijnselen Opmerking: Formol kan de vissen tijdens de behandeling aan zuurstoftekort doen lijden, Hoe warmer het water, hoe groter het zuurstoftekort door toevoeging van formol kan zijn. We moeten regelmatig de kwaliteit van het formol controleren. En dus goed beluchten.
Formol is een heldere, slecht riekende en prikkelende vloeistof maar het kan troebel en slecht worden. In dit geval is het formaldehyde in paraformaldehyde getransformeerd dat zeer giftig is voor onze vissen.
Formaline altijd donker en boven de 4 graden bewaren.
Let op: Als de Formaline een melkachige kleur heeft bevat het paraformaldehyde dit is zeer gifig voor onze vissen.
FMC is in combinatie van Formol, Methyleenblauw en Malachietgroenoxalaat (zinkvrij) zeer giftig
Oke, staat nu denk iets van een maand of 8 a 9.
Exit maar dan.
Exit maar dan.
Just A Traveller In Time
Keessies bakkie
Keessies bakkie
-
Maarten
Onderwerp auteur
Ok, dank je wel!
De vis maakt het trouwens weer goed. Ik zal hem wel in de gaten houden
De vis maakt het trouwens weer goed. Ik zal hem wel in de gaten houden
-
Rob Bosman
Onderwerp auteur
Kees schreef:Oke, staat nu denk iets van een maand of 8 a 9.
Exit maar dan.
Gewoon koel en donker bewaren Kees, gaat heel lang mee.
Is al exit, enigste donkere en koel plek hier in huis, is de koelkast.
En dat spul wil ik daar eigenlijk niet in hebben, gezien mijn kids.
En dat spul wil ik daar eigenlijk niet in hebben, gezien mijn kids.
Just A Traveller In Time
Keessies bakkie
Keessies bakkie
-
Gast
Onderwerp auteur
Een koele plaats is ook niet nodig, donker wel. Het spul zal waarschijnlijk reageren op UV licht.
Ben het er niet mee eens dat het lang houdbaar is maar ben het nu eigenlijk ook wel een beetje beu te bewijzen wat nu wijsheid is.
Ben het er niet mee eens dat het lang houdbaar is maar ben het nu eigenlijk ook wel een beetje beu te bewijzen wat nu wijsheid is.
-
Anonymous
Onderwerp auteur
Ik heb de leverancier maar eens gemaild met de vraag hoe lang het nu houdbaar is.
Maar daar heb je de test met het witte laagje op de bodem voor natuurlijk.
Nu vind ik persoonlijk 2 jaar erg lang en denk dat het voor een ongeopend flesje wel kan gelden. Formaline reageert met zuurstof en dus heb ik het vermoeden dat een geopend flesje minder lang mee zal gaan.Als er een witte laag op de bodem komt dan is het spul aan vervanging toe. Even wat opzuigen met een pipetje en kijken. Door het bruine flesje is het lastig te zien.
Als het donker en warm (je leest het goed) wordt bewaard dan denk ik dat het minimaal 2 jaar goed blijft.
groet,
Leo
Maar daar heb je de test met het witte laagje op de bodem voor natuurlijk.
Als ik het ooit weer eens in huis heb, dan weet ik het.
Txs.
Txs.
Just A Traveller In Time
Keessies bakkie
Keessies bakkie
uhuh gatver formaline zeg je, dat is pas troep dan
bijna puur vergif, heb dat spul regelmatig moeten transporteren. Daar wordt je echt niet blij van als je dat binnen krijgt. maar goed dat je dat goedje niet bij iedere winkel zomaar kan halen.
Maar goed beetje off-topic geloof ik.
Maar goed beetje off-topic geloof ik.