Wat voor hout voor frame? (BOUW BEGONNEN)

Onderwerp auteur
willennicole
0-200
0-200

Re: Wat voor hout voor frame?

Bericht door willennicole »

Hier volgen wat foto's van het meubel die ik aan het maken ben. (als de foto's het niet doen dan ligt mijn server plat hoop dat dat niet gebeurt :S)

Allereerst de palen die we gekocht hebben, dit zijn geimpregneerde tuinpalen van 70x70
Afbeelding

Hier zijn ze allemaal op maat gezaagd (met de hand!! wat een klus)
Afbeelding

Alle balken zijn ingefreesd zodat ze mooi in elkaar vallen wat het steviger maakt
Afbeelding

Zoals dit
Afbeelding

Aquarium ff op zijn kop gezet zodat ik de paal aan de achter kant goed kon aftekenen
Afbeelding

Alles vast geschroeft en gelijmt zodat het allemaal nog steviger aan elkaar zit
Afbeelding

Zo eentje klaar
Afbeelding

Zo alle 2 klaar
Afbeelding

Alles mooi vlak geschaafd omdat sommige palen iets dikker of een beetje krom waren, want hij moet natuurlijk wel vlak op de grond staan
Afbeelding

Poten eronder gemaakt (dit is de bovenkant die onder de poten ligt)
Afbeelding

Alle poten zitten vast nu alles aftekenen op de onderkant en dan dat weer vastzetten
Afbeelding

Eerste beugels erop (deze zijn tegen de poten aangezet toen de bovenkant er nog opstond, de poten werden hierna gelijmt en vast geschroeft, het geheel zit met 3 beugels pp vast maar hier zijn het er maar 2 omdat dan de poten er makkelijk tegenaan gingen)
Afbeelding

En dan hier het eind resultaat tot nu toe
Afbeelding

Moest het natuurlijk ook nog ff testen :D
Afbeelding

Nu moeten we alleen nog de pijpen erin maken, en er moeten nog een aantal panelen tegenaan om er een dichte kast van te maken. Daar komen natuurlijk ook nog foto's van maar eerst moet de bank rekening maar weer eens aangevult worden, en met een kleine opkomst moet er ook nog wat aan een slaapkamer gedaan worden, maar ik hoop gauw weer wat te kunnen updaten.

Jullie zien de update wel verschijnen.

Gegroet
Will
Laatst gewijzigd door willennicole op 11 okt 2009 20:41, 1 keer totaal gewijzigd.

Kevin Noord-Brabant
Hoofdbeheerder / oprichter

Bericht door Kevin »

Best een stabiele constructie zo, ik zou zoals jean-paul zei er één plaat in zetten als achterkant om het geheel te fixeren. Dan moet het zeker goedkomen.
Groetjes Kevin.

Doe het zelf achterwand

Onderwerp auteur
willennicole
0-200
0-200

Ja dat is inderdaad de bedoeling, er komt aan de achterkant een plaat te zitten zodat het geheel "dicht" is en dat zorgt dan natuurlijk ook meteen voor de stevigheid.
Bioloog komt aan de rechterkant te staan en omdat we een bioloog van ongeveer 100cm lengte willen hebben komt er nog een deurtje aan de zijkant zodat mocht er wat aan het bioloog mankeren/moeten gebeuren dat hij er via de zijkant uitkan omdat er tussen de poten maar 60cm ruimte zit en hij er dus niet via de voorkant uitkan.

Onderwerp auteur
willennicole
0-200
0-200

En wat will even vergeten is te zeggen.
Als jullie naar foto 2 kijken zien jullie ook meteen een stukje van de achterwand die ik aan het maken ben!
Het schiet nog niet echt op, maar ben bijna op de helft, dus als ik me ff een hele dag inzet dan kan er tegellijm enz overheen is is hij zo geod als af!
Wat vinden jullie ervan??

Onderwerp auteur
willennicole
0-200
0-200

Deze week maar weer eens even bezig geweest, nu met het frame voor de kap hier wordt straks de kap omheen gemaakt, dit frame ligt dus op het glas zodat de kap iets hoger ligt dan het glas en dat de lampen ook wat hoger boven het water zitten.

Hier dus het frame (balkje in het midden is om het frame recht te houden, zit er nu ondertussen ook ingelijmt):
Afbeelding
Afbeelding

Op het aquarium (nog niet afgewerkt):
Afbeelding

Afgewerkt:
Afbeelding

Ik ga de kap er om heen maken als ik gaten in het glas geboord heb voor de afvoer naar het bioloog.

Foto's volgen natuurlijk nog daarvan.
Laatst gewijzigd door willennicole op 11 okt 2009 20:42, 1 keer totaal gewijzigd.

Kevin Noord-Brabant

Re: Wat voor hout voor frame? (BOUW BEGONNEN)

Bericht door Kevin »

Dan ga je best een hoge deklijst krijgen zeker om de waterlijn te verbergen, of lijkt dat maar zo op de foto.
Groetjes Kevin.

Doe het zelf achterwand

Onderwerp auteur
willennicole
0-200
0-200

wordt inderdaad vrij hoog, 20 cm. Dit om dat de treklijsten al in het aquarium zaten en we deze er niet uit wilde halen en er geen nieuwe in wilde zetten.
Maar we denken niet dat het heel lelijk wordt! We zien het wel!

Kevin Noord-Brabant

Bericht door Kevin »

Lelijk nee hoor, dat valt wel mee. ik heb ook zo'n hoge afwerk rand op mijn bak. het aquarium krijgt er een robuust uiterlijk van.
Groetjes Kevin.

Doe het zelf achterwand

Jacks0nxD
0-200
0-200

Bericht door Jacks0nxD »

ziet er netjes uit zeg ;)

en ga je dat kastje ook nog afwerken met soort meubelpanelen of zo of laat je het zo open?

Onderwerp auteur
willennicole
0-200
0-200

Kast wordt ook nog afgewerkt, maar dit gebeurt natuurlijk pas op het eind, want er moet nog veel aan gebeuren, denk aan kap, verlichting in de kap, pijpen voor het filter en de toevoer, achterwand en wat ik natuurlijk nog meer vergeten ben.

Dus ja de kast kan dan nog wel ff wachten, maar de bedoeling is dat alles in blank eiken wordt uigevoerd (als we natuurlijk niet van gedachten veranderen) en dit wordt dan natuurlijk ook flink in de lak gezet.

Ik ga deze maand proberen om 2 gaten in het glas te boren voor de afvoer naar het bioloog, dan ga ik de pijpen erin maken en ga ik het bioloog op maat maken (denk ik :D).

Foto's volgen natuurlijk allemaal :D

Gegroet
Will

Kevin Noord-Brabant

Bericht door Kevin »

Oeh glas boren, toch altijd even een spannend karweitje.
Groetjes Kevin.

Doe het zelf achterwand

Sander
600-800
600-800

Bericht door Sander »

Ziet er al goed uit. ben benieuwd naar de foto's van de kap als hij af gewerkt is. :)
Veel succes met het boren!
Groetjes Van Sander - 205*60*55 --> Pt. Eimekei

Sander's Aquarium topic

Onderwerp auteur
willennicole
0-200
0-200

Ja inderdaad glas boren, ik vind het ook wel spannend want je weet het nooit he, maarja rustig aan en een knappe diamant boor doen wonderen hoop ik :D, en mocht het dan alsnog mis gaan dan hebben we er een mooie tafel bij :D.

Vandaag even bij de multimate gekeken maar die hadden alleen diamant boren tot 32mm en aangezien ik een pijp van 40mm wil gebruiken (hoop dat dat minder (snel) gaat gorgelen), dus moet ik maar eentje via internet bestellen.
Had op die boren site al een paar reacties gelezen en die waren positief, maarja het zal altijd wel anders gaan als je het zelf doet.

Maar we zullen zien.

Kevin Noord-Brabant

Bericht door Kevin »

Veel waterkoeling en het liefst met een kolomboor dan heb je de meeste kans dat het goed gaat. Heb het in de fabriek gezien daar boren ze van 2 kanten. eerst onder een heel klein beetje inboren en dan van boven doorboren, probleem met de hand is alleen om precies het zelfde plekje te pakken. :?
Groetjes Kevin.

Doe het zelf achterwand

Onderwerp auteur
willennicole
0-200
0-200

Zo eindelijk weer eens een berichtje plaatsen.

Ik heb de laatste tijd weinig aan het aquarium gedaan/kunnen doen want er is ondertussen wat veranderd in de huiselijke situatie, ik en mijn vriendin hebben sinds 5 augustus een kleintje erbij genaamt Finn, en ook een nieuwe hobby erbij namelijk een Volkswagen Buggy waar ook nog een wat werk aanzit :D.

Maar ondertussen over het aquarium ik heb het glas geboord en moet zeggen dat het wel erg makelijk ging.
Ik had een malletje gemaakt en die met lijmklemmen vast gezet op het aquarium en ook onder het gat had ik een stukje hout gedaan, en toen met de accuboor langzaam boren en met de tuinslang gekoelt en ik was na +/- 8min door 9mm glas heen, maar ik kon maar van 1 kant boren dus in het aquarium zijn een paar kleine blusjes van het glas af.

hier volgen nog een paar foto's:

Hier had ik het midden uitgemeten en met de diamand boor gekeken of ik nog wel wat glas overhield boven het gat:
Afbeelding

Op deze foto is het malletje te zien en het plankje onder het glas:
Afbeelding

En hier het eindresultaat van het boren:
Afbeelding

En dan hier de tool:
Afbeelding

Ps. De diamantboor komt gewoon bij de multimate vandaan die kon ik daar bestellen en hij koste zelfs bijna nog minder als de boren die ze in de winkel hadden hangen.

Ik heb trouwens ook nog even snel nou het aquarium toch van de tafel af was een paar doorvoer gaten gemaakt voor de buizen en leidingen:
Afbeelding

Hoop dat ik van de winter wat meer kan doen aan het aquarium, maarja druk druk druk :D
Maar als ik weer wat doe komen de foto's natuurlijk weer hier te staan.

Gegroet
Will