Zand in een aquarium

Plaats reactie

Onderwerp auteur
Goeruf
0-200
0-200

Zand in een aquarium

Bericht door Goeruf »

Beste mensen van het aquaria leven.
Ik heb (wit) fijn zand over mijn voedingsbodem gedaan al is bij het plantjes verzetten voedingsbodem naar boven gekomen. Nu zit er op mijn mooie witte zand, hier en daar wat voedingsbodem :(!..

Ik vroeg me ten eerste af, geeft de voedingsbodem slechte stoffen af in het water? Waarschijnlijk niet maar je weet ooit nooit.. en ten tweede, hoe kun je het zand het beste schoonmaken? In de dierenzaak vertelde ze me dat een stofzuiger niet zou werken, dat deze alleen bij grind werken..?

Dan nog iets, ik las op het forum dat het niet perse nodig is om een voedingsbodem te gebruiken, (had ik dat nou maar eerder gelezen..) Maar stel ik zou alles er weer uit halen en alleen caviar in het aquarium als bodem gebruiken, is er dan nog wel een mogelijkheid om mijn planten te laten groeien?

Alvast bedankt voor jullie reacties! :vis:
Groetjes,

Gert-Jan

Kees Zuid-Holland
Oud teamlid
Oud teamlid

Re: Zand in een aquarium

Bericht door Kees »

Als je plannen hebt om de bodem eruit te halen, zou ik het zeker doen, denk dat je last blijft houden van die voedingsbodem.
Als je dat doet, dan kun je de volgende keer bv speciale klei of plantenvoedingstabletten in de bodem bij de wortels van de planten drukken. Hier krijg je geen last van en is zeker zo goed als een voedingsbodem naar mijn mening.
Wil je wat zuurder water, dan kan je ook denken om van die turfmatjes onder het zand te doen, ook goed voor de planten, en de wortels kunnen daar zich goed in vastzetten.
Just A Traveller In Time
Keessies bakkie

drebus
0-200
0-200

Bericht door drebus »

Ik heb ook een voedingsbodem in mn aquarium. In het begin was het water ongelofelijk troebel, maar dit is met wat filteren en paar keer opnieuw vullen helemaal weggetrokken. Als ik er nu een plantje bijzet/verplaats wordt het weer een bèètje troebel maar binnen een uur is het weer perfect.

Onderwerp auteur
Goeruf
0-200
0-200

Bericht door Goeruf »

Ik heb zojuist carviar gekocht. Ik heb 10 plantjes en een aquarium van 50 liter (60x30x30).
Ik heb als voeding: Aqua plant grow van Velda. Stel ik zou deze tussen de wortels bij de plantjes zetten, hebben zij dan voldoende voeding?

Dus caviar -> plantjes erin + voedingsbol tussen de wortels.. = ok? :P

Het zijn witte bolletjes van pakweg 1cm bij 1cm.
Groetjes,

Gert-Jan

Kees Zuid-Holland
Oud teamlid
Oud teamlid

Bericht door Kees »

Naar mijn idee wel, wat ik wel aanbeveel is de vloeibare plantenvoedingen van EasyLife ik zelf gebruik, EasyCarbo, Profito en Ferro.
Gebruik het in 3 bakken en de plantjes doen het goed.
Just A Traveller In Time
Keessies bakkie

Onderwerp auteur
Goeruf
0-200
0-200

Bericht door Goeruf »

Zijn die potjes snel leeg? Kun je er zeg maar lang mee doen? Want die potjes zijn nogal duur geloof ik...
Groetjes,

Gert-Jan

Kees Zuid-Holland
Oud teamlid
Oud teamlid

Bericht door Kees »

Wat heet duur, kijk ff op hun site en dan kun je zelf kijken hoeveel je nodig heb voor je bak:
http://www.easylife.nl/
Just A Traveller In Time
Keessies bakkie

Onderwerp auteur
Goeruf
0-200
0-200

Bericht door Goeruf »

Valt reuze mee, kan er lang genoeg mee doen :D!
Bedankt voor de informatie Kees!

Ik ga morgen aan de slag :D.
Ik denk dat ik mijn huidige witte zand was en als bodem doe, met caviar er overheen. Dit maakt niet zo veel uit denk ik.
Groetjes,

Gert-Jan

Kees Zuid-Holland
Oud teamlid
Oud teamlid

Bericht door Kees »

Denk wel dat zand op een gegeven moment wat naar boven komt door de laag caviar heen.
Maar dat kan dus wel een mooi effect geven denk ik.
Just A Traveller In Time
Keessies bakkie

Onderwerp auteur
Goeruf
0-200
0-200

Bericht door Goeruf »

Bij het schoonmaken van mijn aquarium, bijv ik ga een deel van mijn bodem wassen. Dan kan ik neem ik aan beter de vissen er even uit halen? Voornamelijk bij dwerggoerami's dacht ik dat ze witte stip kunnen krijgen door stress..en door erg schommelend water?..

Ik heb nog nooit een aquarium schoongemaakt maar denk het dan alsvolgt te doen:
Standaard formaat emmer pakken en goed uitspoelen -> aquarium water erin (een deel) zodat de waardes goed blijven -> vissen vangen en in de emmer zetten -> zand eruit scheppen en spoelen in het aquarium water -> zand terugleggen en een uur wachten zodat alles weer redelijk rustig ligt -> van het weggehaalde water (zal ongeveer 1/3 zijn) met kraanwater bijvullen -> 2 uur wachten tot ook het kraanwater enigzins geneutraliseert is met het aquarium water -> vissen erin?... of kan ik beter ook nog een heel klein beetje aquasafe erbij doen? Dan zou ik er die EasyCarbo, Profito en Ferro er ook bij kunnen doen.

Ik vraag me alleen af, aangezien ik mijn dwerggourami's weinig tot niet wil laten stressen omdat ik bang ben voor de witte stip of peperstip aangezien ze daar gevoelig voor zijn, of mijn aanpak nou goed is, en of 3 uur in een emmer niet te lang is?
Groetjes,

Gert-Jan

Gast

Bericht door Gast »

erhhhhhhh... deel van je bodem wassen, vissen eruit ... errrrhhhhh ????

je bodem laat je gewoon liggen.
voorruit maak je schoon met een pluk fiterwatten en je zuigt wat vuil van de bodem en ververst een deel van het water.
dat is alles wat je met een normale periodieke schoonmaak moet doen.

Onderwerp auteur
Goeruf
0-200
0-200

Bericht door Goeruf »

En de poep dan?.. :P
Groetjes,

Gert-Jan

Gast

Bericht door Gast »

Dit wordt afgebroken door je bacteriën en omgezet in andere stoffen. de resten zakken in de bodem als voeding voor je planten.
alles wat voor het oog teveel is kan je altijd met een aquarium stofzuigertje of met een slang weg zuigen.

Een aquarium dat zo schoon wordt gemaakt zoals jij voorstelt blijft nooit lang goed. En waarom zou je de moeite doen om in te laten draaien als je het met de eerstvolgende schoonmaak allemaal weer teniet doet.

Onderwerp auteur
Goeruf
0-200
0-200

Bericht door Goeruf »

Ah oke, bedankt voor het verduidelijken.
Ik weet hier namelijk nog niet zoveel van af, dit is mijn eerste aquarium :oops:

Voor het inzetten van de vissen moet je een week of 2 wachten toch? Tot de waterwaarden goed genoeg zijn?
Volgens de dierenwinkel moest dit in ieder geval.
Groetjes,

Gert-Jan

Gast

Bericht door Gast »

De meningen daarover zijn nogal verdeeld.

Met de waterverbeteraars en vloeibare filtermedium's die wij nu tegenwoordig gebruiken kun je met 2 dagen een geschikt aquarium opgestart en klaar hebben. Voeg daar wat amandelbladeren aan toe en je hebt zelfs voor Discussen al een prima habitat opgebouwd waar die zich goed in voelen.

Maar ik vind in ieder geval dat een beginnende aquariaan met zijn eerste aquarium best wel even kan wachten en kijkt welke kant de PH/KH/GH/No2/No3...etc. heen gaat.
Anders zou het wel eens kunnen gebeuren dat het water harder wordt als dat de bedoeling was. Bijvoorbeeld door ornamenten van cement en andere onnatuurlijke producten te gebruiken.
Of dat het zachter wordt door kienhout en dergelijke.
Na 2 a 3 weken heb je wel een goed beeld op welke waardes het stabiel blijft en wat je dan mogelijk kan doen om het aan te passen op de vissen die je neemt.. of je neemt vissen die bij de waardes horen die je al hebt.
Dat laatste is voor de winkelier waarschijnlijk het belangrijkste omdat die dan een goed advies kan geven welke vissen er kunnen en dus ook als verzekering dat je niet de volgende dag weer terug komt dat je visjes allemaal dood gaan.