Hallo,
ik heb vandaag wat garnaaltjes aangeschaft en ik heb gelezen dat deze erg van mos houden. Dus morgen (of eigenlijk later vandaag) wil ik was mos gaan kopen voor in m'n aquarium.
Maar ik krijg niet echt gevonden hoe je dit nou goed plant.
Mos wordt over het algemeen gekocht als een bol geloof ik.
1. Moet je deze bol intact laten of moet je hem openscheuren zodat je lapjes krijgt?
2. Moet je de mos op een bepaalde manier planten, of is het een kwestie van neerleggen?
3. Waar kan ik de mos het beste planten? Op een steen, op de bodem of op iets anders?
Ik heb ook iets gelezen over dat je de sporen van het mos moet verspreiden in plaats van dat je het mos zelf gebruikt?
Kortom, nog een hele boel onduidelijkheid rondom dit plantje.
Antwoorden worden erg op prijs gesteld!
André
Vraag mbt mos
Re: Vraag mbt mos
Het licht aan de soort mos die je hebt, je hebt ze in bol vorm maar ook op matjes/plakken. Je kunt dit vastbinden met een stukje visdraad aan hout bv, de bol kan je zo wegleggen of inderdaad openscheuren en die plak ergens opbinden. Het makkelijkste is denk ik op hout beginnen en vanuit daar verder gaan.
Oke, thx voor je snelle reactie 
-
Gast
Eigenlijk is de mosbol (Cladophora aegagropila) helemaal geen mos maar een alg.
Het krijgt die vorm omdat het door de stroming wordt meegevoerd en dan over de bodem rolt.
Als je met de bol over een stuk hout of achterwand wrijft verdeel je daar sporen of kleine stukjes die weer uitgroeien en alles wat dood is gaan bedekken, je planten gebeurt dus niets mee.
Kleine pasgeboren garnaaltjes vinden hun toevlucht in mos om te ontkomen aan hongerige vissen. Javamos bijvoorbeeld is daar erg geschikt voor.
Het krijgt die vorm omdat het door de stroming wordt meegevoerd en dan over de bodem rolt.
Als je met de bol over een stuk hout of achterwand wrijft verdeel je daar sporen of kleine stukjes die weer uitgroeien en alles wat dood is gaan bedekken, je planten gebeurt dus niets mee.
Kleine pasgeboren garnaaltjes vinden hun toevlucht in mos om te ontkomen aan hongerige vissen. Javamos bijvoorbeeld is daar erg geschikt voor.