Een leeg aquarium...welke cultuur kies ik..?
-
Anonymous
Re: Een leeg aquarium...welke cultuur kies ik..?
Betta splendens kan wel maar zou je beter niet met 3 vrouwen tegelijk zetten in zo een bakje.
De dames onder elkaar willen ook uitmaken wie de baas is en zullen vechten wie er met de man mag paren.
De uitverkoren dame moet dan nog het nest keuren en daarbij wordt ze constant weg gejaagd tot het nest af is.
Als het nest af is volgen een paar liefdevolle uren en als de eitjes gelegd zijn wordt de dame dan ook weer weg gejaagd.
Als je dus te weinig ruimte hebt (en 50 liter is weinig) zal het dametje nooit geen rust meer krijgen (en de andere 2 dus ook niet) en de dood in gejaagd worden. De man accepteert helemaal niets bij het nest.. nog geen slak.
De dames onder elkaar willen ook uitmaken wie de baas is en zullen vechten wie er met de man mag paren.
De uitverkoren dame moet dan nog het nest keuren en daarbij wordt ze constant weg gejaagd tot het nest af is.
Als het nest af is volgen een paar liefdevolle uren en als de eitjes gelegd zijn wordt de dame dan ook weer weg gejaagd.
Als je dus te weinig ruimte hebt (en 50 liter is weinig) zal het dametje nooit geen rust meer krijgen (en de andere 2 dus ook niet) en de dood in gejaagd worden. De man accepteert helemaal niets bij het nest.. nog geen slak.
Kom net bij de discus vandaan, zij zeggen dat kersenbuiken niet in mijn aquarium kunnen, dat ik minstens een 60 liter bak moet hebben.. wat nu? Alsnog bij guppy's/neontetras en dat soort knudde houden?
Maanvissen konden ook niet.. moesten 100 liter bak hebben..
Toch maar een groter aquarium kopen denk ik dan
...
Toch maar een groter aquarium kopen denk ik dan
Groetjes,
Gert-Jan
Gert-Jan
grotere bak: sowieso doen.. hahaha
Ik denk dat een koppel kersenbuikjes wel in een 60 cm bakje kunnen hoor, maar dan moet je er niets anders bijzetten... Ik heb ze zelf ook gehad in een 60cm bakkie..
Ik denk dat een koppel kersenbuikjes wel in een 60 cm bakje kunnen hoor, maar dan moet je er niets anders bijzetten... Ik heb ze zelf ook gehad in een 60cm bakkie..
Groeten,
Patrick
Een dag niet geademd is een dag niet geleefd
Patrick
eerst even dit: je kan onmogelijk zeggen dat vissen in een bepaald formaat bak moeten.
de bak is goed als de vis zich fijn voelt en dat is niet alleen afhankelijk van het formaat.
m.a.w. zelfs als jij het (onmogelijke) voor elkaar krijgt een vis zich duidelijk fijn te laten voelen in een bak kleiner dan de vis zelf is het ook goed.....
ik denk dus dat je prima kersenbuiken kan houden in 50L zolang ze zich maar fijn voelen.
maar als je het toch niet aandurft dan heb je zoveel meer mogelijkheden.
goerami's, neons, andere dwergcichliden, corydorasjes, rasbora en nog heel veel meer....
de bak is goed als de vis zich fijn voelt en dat is niet alleen afhankelijk van het formaat.
m.a.w. zelfs als jij het (onmogelijke) voor elkaar krijgt een vis zich duidelijk fijn te laten voelen in een bak kleiner dan de vis zelf is het ook goed.....
ik denk dus dat je prima kersenbuiken kan houden in 50L zolang ze zich maar fijn voelen.
maar als je het toch niet aandurft dan heb je zoveel meer mogelijkheden.
goerami's, neons, andere dwergcichliden, corydorasjes, rasbora en nog heel veel meer....
-
Anonymous
Maanvissen in een 100 liter bak ? die mensen daar lullen ook maar wat want dan kom je op een 80x40 bak uit, welke dus eigenlijk net te laag is voor deze vissen. je hebt minimaal 50 liter per vis nodig dus volgens hun kan je er dan 2 houden. Als je het goed wilt doen neem je er minimaal 5 en heb je dus weer een grotere bak nodig.Goeruf schreef:Kom net bij de discus vandaan, zij zeggen dat kersenbuiken niet in mijn aquarium kunnen, dat ik minstens een 60 liter bak moet hebben.. wat nu? Alsnog bij guppy's/neontetras en dat soort knudde houden?
Toch maar een groter aquarium kopen denk ik dan...
en zoals ik een paar berichten eerder al zei adviseer ik je te oriënteren op Azië omdat dit over het algemeen de kleinere vissoorten die makkelijk te houden zijn. Denk dan niet alleen aan Japan ,China en Thailand. Borneo,Australië,Indonesië etc.. hoort daar ook allemaal bij.
En ook in dat segment heb je echt juweeltjes rondzwemmen hoor. De rasbora's en de karperzalmpjes (fantoomzalm, rode rio e.d.) zijn ook mooi. Een goed ingerichtte plantenbak met een zwermpje rasbora hengeli bijvoorbeeld...
Kersenbuikjes hebben wel mooi gedrag en zo, tijdens het paren is het werkelijk een lust voor het oog. Maar, en dat moet ik er eerlijk bijzeggen, als ze eenmaal jonkies hebben, dan kunnen die kersenbuikjes weer terroristen zijn.
Kersenbuikjes hebben wel mooi gedrag en zo, tijdens het paren is het werkelijk een lust voor het oog. Maar, en dat moet ik er eerlijk bijzeggen, als ze eenmaal jonkies hebben, dan kunnen die kersenbuikjes weer terroristen zijn.
Groeten,
Patrick
Patrick
kersenbuikjes kunnen er volgend mij gewoon in hoor... tenminste als je een paartje doet... maar Azië is inderdaad wel een goede richting om even te kijken 
Groetjes Roderick

-
Anonymous
Neem nu een voorbeeld aan Tateurndina ocellicauda (pauwoog grondels), dit zijn niet al te grote vissen uit New Guinea met een leuk gedrag.
vandaag kwam ik er achter dat ze een slakkenhuis ook wel erg leuk vonden.

In een 60 bakje kunnen er naast een stuk of 6 van deze ook nog wel een koppeltje trichopsis pumila (dwergknorgoerami) en een schooltje regenboog visjes bij. Van de regenboogjes laat ik nog even open welke soort zodat je zelf nog iets uit te zoeken hebt, Ik kan alles wel voorkauwen maar begrijp me niet verkeerd. Anders krijg je waarschijnlijk dezelfde inhoud als hier in 1 van de bakken staat. En je wilt vast iets unieks dat bij je eigen stijl past
vandaag kwam ik er achter dat ze een slakkenhuis ook wel erg leuk vonden.

In een 60 bakje kunnen er naast een stuk of 6 van deze ook nog wel een koppeltje trichopsis pumila (dwergknorgoerami) en een schooltje regenboog visjes bij. Van de regenboogjes laat ik nog even open welke soort zodat je zelf nog iets uit te zoeken hebt, Ik kan alles wel voorkauwen maar begrijp me niet verkeerd. Anders krijg je waarschijnlijk dezelfde inhoud als hier in 1 van de bakken staat. En je wilt vast iets unieks dat bij je eigen stijl past
Dinant, echt geweldige visjes die je opnoemt! zou ik bij de pauwoog grondels, nog 2 honing gouramis kunnen zetten?
De regenboog vissen zijn ook erg kleurvol.
Ik zou dan dus graag: 4 pauwoog grondels erinzetten, 2 honing gouramis en een schooltje regenboos vissen.. zou dat kunnen? Zo niet, stel ik laat de regenboog vissen weg?
P.s., dit topic begint al aardig lang te worden
!
Bedankt iedereen voor hun reacties tot nu toe!
De regenboog vissen zijn ook erg kleurvol.
Ik zou dan dus graag: 4 pauwoog grondels erinzetten, 2 honing gouramis en een schooltje regenboos vissen.. zou dat kunnen? Zo niet, stel ik laat de regenboog vissen weg?
P.s., dit topic begint al aardig lang te worden
Bedankt iedereen voor hun reacties tot nu toe!
Groetjes,
Gert-Jan
Gert-Jan
-
Gast
gne gne, gewoon leuk zoals je zo lekker enthousiast wordt en je een wereld open ziet gaan.
Het kan ook andersom dat je enthousiast begint en vissen neemt die achteraf toch niet geschikt blijken te zijn.
Honing goerami's kan, maar.. (he shit, daar is die) Ze zijn gevoelig. Wat dus wil zeggen dat ze niet zo goed samen gaan met een net nieuw aquarium waar de waterwaardes nog niet stabiel van zijn.
Daarmee kan je dus beter wachten tot je de eerste nitrietpiek achter de rug hebt en de planten zijn geworteld en het goed doen.
welke regenboogjes is je oog op gevallen trouwens ? ben wel benieuwd eigenlijk.
ach.....ik ben helemaal vergeten dat garnalen hier ook nog wel bij passen.
Het kan ook andersom dat je enthousiast begint en vissen neemt die achteraf toch niet geschikt blijken te zijn.
Honing goerami's kan, maar.. (he shit, daar is die) Ze zijn gevoelig. Wat dus wil zeggen dat ze niet zo goed samen gaan met een net nieuw aquarium waar de waterwaardes nog niet stabiel van zijn.
Daarmee kan je dus beter wachten tot je de eerste nitrietpiek achter de rug hebt en de planten zijn geworteld en het goed doen.
welke regenboogjes is je oog op gevallen trouwens ? ben wel benieuwd eigenlijk.
ach.....ik ben helemaal vergeten dat garnalen hier ook nog wel bij passen.
Iriatherina werneri of Melanotaenia preacox zijn beiden erg mooi.
De laatste worden alleen ben ik bang iets te groot in vergelijking met de grootte van het aquarium en het aantal vissen..
Voor het zetten van de vissen zal ik zoiezo toch moeten wachten, de water waardes moeten eerst goed zijn. Dan zou ik de honing gouramis er toch wel in kunnen zetten?
De laatste worden alleen ben ik bang iets te groot in vergelijking met de grootte van het aquarium en het aantal vissen..
Voor het zetten van de vissen zal ik zoiezo toch moeten wachten, de water waardes moeten eerst goed zijn. Dan zou ik de honing gouramis er toch wel in kunnen zetten?
Groetjes,
Gert-Jan
Gert-Jan
dat honinggoerami's gevoelig zijn heb ik bij mijne nog nooit wat van gemerkt...
2 van mijn honinggoerami's hebben ondertussen al 5 of 6 grote ombouwen meegemaakt mijn andere 2 honinggoerami's 3 ombouwen en dan kwam het neer wat water eruit, planten eruit opnieuw opbouwen en een waterverversing van 60% ofzo met een nieuwe pomp en alles... nou niks nakkes nada, geen probleem. ze doen het nog steeds prima....
ze schijnen dan wel wat gevoelig te zijn voor peperstip maar ik heb tot nu toe nog nooit een ziekte in mn bak gehad (even afkloppen)
ik denk daarom ook dat de gevoeligheid van sommige vissen vaak toch wel ietwat overdreven wordt....
anyway, honinggoerami's zijn erg leuke visjes,, zorg wel voor lekker veel beplanting, ook wat drijfplanten en niet al te veel stoming en ze voelen zich als een vis in het water
haha 
2 van mijn honinggoerami's hebben ondertussen al 5 of 6 grote ombouwen meegemaakt mijn andere 2 honinggoerami's 3 ombouwen en dan kwam het neer wat water eruit, planten eruit opnieuw opbouwen en een waterverversing van 60% ofzo met een nieuwe pomp en alles... nou niks nakkes nada, geen probleem. ze doen het nog steeds prima....
ze schijnen dan wel wat gevoelig te zijn voor peperstip maar ik heb tot nu toe nog nooit een ziekte in mn bak gehad (even afkloppen)
ik denk daarom ook dat de gevoeligheid van sommige vissen vaak toch wel ietwat overdreven wordt....
anyway, honinggoerami's zijn erg leuke visjes,, zorg wel voor lekker veel beplanting, ook wat drijfplanten en niet al te veel stoming en ze voelen zich als een vis in het water
-
Gast
@Stefan, laten we het er maar op houden dat het meer geluk dan wijsheid is dan
En dat is niet rot bedoeld. Sommige mensen hebben het geluk dat ze van nature weten wat ze doen en dan de mazzel hebben het meteen goed te doen en nooit een ziekte treft.
veel kleine goerami soorten worden getroffen door vissen tbc of schimmel en dit is altijd een resultaat van de verkeerde of instabiele waterwaardes en in de ergste gevallen door nalatigheid.
En dat is niet rot bedoeld. Sommige mensen hebben het geluk dat ze van nature weten wat ze doen en dan de mazzel hebben het meteen goed te doen en nooit een ziekte treft.
veel kleine goerami soorten worden getroffen door vissen tbc of schimmel en dit is altijd een resultaat van de verkeerde of instabiele waterwaardes en in de ergste gevallen door nalatigheid.
Hmm.. welke voorzorgsmaatregelen kan ik dan het beste nemen?
Ik heb al een middel opgezocht wat er tegen werkt, maar hoe kan ik de ziekte het beste voorkomen?
Ik heb al een middel opgezocht wat er tegen werkt, maar hoe kan ik de ziekte het beste voorkomen?
Groetjes,
Gert-Jan
Gert-Jan
-
Anonymous
gewoon afwachten hoe het loopt en de probleempjes die je krijgt in de opstartfase oplossen. Daarna kan je aan de iets zwakkere vissen gaan denken.Goeruf schreef:Hmm.. welke voorzorgsmaatregelen kan ik dan het beste nemen?