nog een paar vragen over een achterwand

Onderwerp auteur
bordeauxdog
200-400
200-400

nog een paar vragen over een achterwand

Bericht door bordeauxdog »

Misschien staat het al ergens op het forum maar ik heb nog wel een aantal vragen over zelf achterwanden maken.

- verf je de achterkant van de achterwand ook?
- komt er water aan de achterzijde van de achterwand, of moet je hem rondom afkitten?
- hoe werk je de naad van de achterwand weg?

zijn er nog goede tips voordat ik aan de gang ga, die hier nog niet zijn gepost?
Iff there are no dogs in heaven then I'm not going!!!!!!!!!!!!!!!

Bordeauxdog rules!!!

Patrick

PatrickM
0-200
0-200

Re: nog een paar vragen over een achterwand

Bericht door PatrickM »

Ik heb mijn achterwand ingesmeerd met SK tegellijm (flexibel) sterk verdunt direct op het piepschuim aangebracht.
Wel met een vlam/brander de losse bolletjes eerste even weggebrand. Ook wordt het in te smeren vlak dan een stuk harder.

Na het insmeren heb ik zand in de nog natte lijm gestrooit. Dit heb ik 3 x herhaald om een goede dikke laag met zand te krijgen. Nu komen de vissen er echt niet meer door heen.

Ik heb ervoor gekozen niet te kleuren maar de natuurlijke zandtint te behouden. De wand zal nu eerst wat bruin kleuren en daarna een beetje begroeien met groene alg.

De achtwerwand heb ik rondom goed gekit en tegen de zij en achterwand aan geplakt. Er zal nu best wel wat water achter komen nog. Mijn grote achterwand heb ik gemaakt en daarna nog moeten breken om hem te kunnen plaatsten. de naad heb ik in het nog droge aquarium met dezelfde tegellijm gerepareerd. Wel alles even goed laten drogen. Ik heb hem na plaatsen 2 weken laten uitharden voordat ik hem ben gaan vullen met water.
ook heb ik 4x 24uur gespoeld met vers water. dus vullen 24 uur laten staan leglopen en weer vullen 24 uur laten staan enz. om alle eventuele lijm en kit dampen er zeker uit te hebben.

Bij een kleinere achterwand kan het wel iets sneller omdat daat minder materiaal in zit. Bij mij zijn alleen al 6 tubes kit gebruikt om de wand te lijmen

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

net klaar met nog schone achterwand
Afbeelding
Afbeelding

Na 3 maanden:
Afbeelding

Er zijn natuurlijk nog vele andere manieren om een wand te maken, maar deze heeft mijn voorkeur omdat de kleur nu bij mij in huis het best past.
Heb dit nu al in meerder aquariums gemaakt en nooit problemen mee gehad.

PatrickM
0-200
0-200

Bericht door PatrickM »

Nog en voorbeeld van een kleiner aquarium.

wand moest ook ik twee delen om hem erin te krijgen.
achteraf dan de naad opnieuw vullen met tegellijm en zand

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Patman
800-1000
800-1000

Bericht door Patman »

Die wandjes zien er prima uit, en inderdaad een mooi natuurlijk effect met Zand/tegellijm als toplaag...
Groeten,
Patrick

Een dag niet geademd is een dag niet geleefd

Kevin Noord-Brabant
Hoofdbeheerder / oprichter

Bericht door Kevin »

Heb ik geloof ik niks aan toe te voegen, deze zal je vast al wel gezien hebben. http://www.aquafora.nl/viewtopic.php?f=10&t=8
Groetjes Kevin.

Doe het zelf achterwand

Shaun81
0-200
0-200

Bericht door Shaun81 »

Moet er nog op gelet worden wat voor soort piepschuim er gebruikt wordt? Of maakt dat niet uit?

Ik wil binnenkort beginnen aan het proberen dus en zal dus piepschuim daarvoor moeten kopen. Dan uitsnijden op de maten van mijn aquarium, daarna met stift bijv uitteken van stenen en structuur. Dan zou ik een vijl of soldeerbout diepte inbrengen in piepschuim. Als dat gebeurt is dan tegellijm (een aantal lagen) laag voor laag aanbrengen (af en toe met plantenspuit beetje natsprayen) Daarna evt met acrylverf kleur aanbrengen aan de wand om daarna als alles droog is de achterwand vastkitten. Dat meerdere malen filteren om daarna pas te beginnen aan de opbouw....

Zie ik iets over het hoofd of zijn er dingen die anders moeten of wat ik fout zie?

ronald
0-200
0-200

Bericht door ronald »

Je kan gewoon piepschuim bij de bouwmarkt halen maakt niet veel uit welke soort, de dikte is wel belangrijk want hoe dikker je platen hoe meer relief je kan aanbrengen, eventueel meerdere platen op mekaar kitten.
Werken met vijl prima als je het buiten doet en de buren geen was hebben buitenhangen, heb zelf het meeste gewoon met een hobby brandertje gedaan gewoon wegsmelten als het ware voordeel geen rotzooi en het wordt mooi grillig bijna geen rechte lijn erin te krijgen.
Daarna idd tegellijm liefst meerdere lagen eventueel acrylverf en dan komt het alles lekker in de epoxy zetten neem hier goed de tijd voor want alles moet dicht 2 lagen erop eventueel bij de laatste laag wat maaszand erover strooien.
Het is best wel wat werk maar vindt het zelf zeker de moeite waard en ben ook heel tevreden met mijn eigen achterwand.

m.v.g.

Ronald
200*60*60 = in de maak (tropich gezelschaps bakje).
100*40*50 = tropich gezelschaps bakje, wordt een zee aquarium.
12l bakje = zee aquarium (als test).

henkh
0-200
0-200

Bericht door henkh »

Voor wie bezig gaat met zelfbouwprojecten:
Ik kwam op onderstaande url nogal wat inf tegen. Onder andere zelfbouw van aquaria, achterwanden, stenen/rotsen etc. Veel ook als te downloade word/pdf bestanden. Erg interessant.

http://aquarium.mriweb.nl/bouwers.php

Onderwerp auteur
bordeauxdog
200-400
200-400

als je meerdere lagen piepschuim gebruikt waarmee kit je die dan aan elkaar vast?

Bordeauxdog rules!!!

Patrick

ronald
0-200
0-200

Bericht door ronald »

Ik heb ze gewoon met aquarium kit vastgeplakt blijven goed op mekaar zitten maar als moet kan je ze nog wel met wat voorzichtig peuteren ook weer uit mekaar halen.

m.v.g.

Ronald
200*60*60 = in de maak (tropich gezelschaps bakje).
100*40*50 = tropich gezelschaps bakje, wordt een zee aquarium.
12l bakje = zee aquarium (als test).

Kevin Noord-Brabant

Bericht door Kevin »

Precies met kit of tegellijm, al is dat laatste niet erg stevig.
Groetjes Kevin.

Doe het zelf achterwand

Onderwerp auteur
bordeauxdog
200-400
200-400

en als je je achterwand je achter/zij raam lijmt moet je dan gewoon een paar dotjes lijm in de hoeken doen, of niet te zuinig en gewoon goed over het gehele oppervlak verdelen?

als je een achterwwand verwijderd krijg je dan ook makkelijk alle kit resten schoon/weg?

Bordeauxdog rules!!!

Patrick

Kevin Noord-Brabant

Bericht door Kevin »

Ik zou met dotten werken en eventueel de rand langs het glas afkitten nog.
Groetjes Kevin.

Doe het zelf achterwand

jarik
0-200
0-200

Bericht door jarik »

prm schreef:Ik heb mijn achterwand ingesmeerd met SK tegellijm (flexibel) sterk verdunt direct op het piepschuim aangebracht.
Wel met een vlam/brander de losse bolletjes eerste even weggebrand. Ook wordt het in te smeren vlak dan een stuk harder.

Na het insmeren heb ik zand in de nog natte lijm gestrooit. Dit heb ik 3 x herhaald om een goede dikke laag met zand te krijgen. Nu komen de vissen er echt niet meer door heen.

Ik heb ervoor gekozen niet te kleuren maar de natuurlijke zandtint te behouden. De wand zal nu eerst wat bruin kleuren en daarna een beetje begroeien met groene alg.

De achtwerwand heb ik rondom goed gekit en tegen de zij en achterwand aan geplakt. Er zal nu best wel wat water achter komen nog. Mijn grote achterwand heb ik gemaakt en daarna nog moeten breken om hem te kunnen plaatsten. de naad heb ik in het nog droge aquarium met dezelfde tegellijm gerepareerd. Wel alles even goed laten drogen. Ik heb hem na plaatsen 2 weken laten uitharden voordat ik hem ben gaan vullen met water.
ook heb ik 4x 24uur gespoeld met vers water. dus vullen 24 uur laten staan leglopen en weer vullen 24 uur laten staan enz. om alle eventuele lijm en kit dampen er zeker uit te hebben.

Bij een kleinere achterwand kan het wel iets sneller omdat daat minder materiaal in zit. Bij mij zijn alleen al 6 tubes kit gebruikt om de wand te lijmen

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

net klaar met nog schone achterwand
Afbeelding
Afbeelding

Na 3 maanden:
Afbeelding

Er zijn natuurlijk nog vele andere manieren om een wand te maken, maar deze heeft mijn voorkeur omdat de kleur nu bij mij in huis het best past.
Heb dit nu al in meerder aquariums gemaakt en nooit problemen mee gehad.

als ik het goed lees heb jij geen epoxy gebruikt?
Groeten, Jarik

Kevin Noord-Brabant

Bericht door Kevin »

De meeste mensen hebben geen epoxy gebruikt, denk dat het 60% niet en 40% wel gebruikt.
Groetjes Kevin.

Doe het zelf achterwand