Hieronder de lijst met de waardes:
Ph = 7,5
KH = 9 Dkh
GH = 12 Dgh
NH3 = 0,009 mg/l
NH4 = 0,5 mg/l
NO2 = 0,5 mg/l
NO3 = 25 mg/l
PO4 = 2,0 mg/l
FE = 0,25 mg/l
Opsomming van oplossingen:
* Ph wil ik zowieso naar beneden krijgen dus dat worden een paar blaadjes erin mikken.
* Kh mag ook wel wat naar beneden, door de Ph te verlagen gaat de Kh toch ook mee?
* GH is bij mij altijd rond de 12 ook uit vorige tests
* NH3 oke?
* NH4 oke?
* NO2 Deze hoort toch gewoon 0 te zijn? Water verversen of ligt het aan de bacterie cultuur..
* NO3 Moet deze naar beneden? Het boekje zou dan snel groeiende planten adviseren.
* PO4 te hoog ik zou meer moeten verversen
* FE Optimale waarde of nog ijzer voeding toevoegen?
Wat doe ik nu:
Maat aquarium: 100x40x50 (lxbxh)
Water verversen doe ik elke week zoon 25%, daarbij zuig ik overtollig vuil af. 1x in de 2 weken maak ik de grove watten schoon deze zijn dan al behoorlijk vervuild. De fijne watten laat ik zoon maand of 2 draaien. Ik voer de vissen als ik thuis kom vant werk vaak vlokken + Groen tabletten. zoon 3x in de week krijgen ze in de middag diepvriesvoer: tropical mix, witte muggelarve, rode muggelarve, artemia. dit is natuurlijk afwisselend.
euhmm nog meer wat je moet weten..?
Heb toch wel last van alg, heb een tijdje easy provito toegevoegd maar daar werd het alleen maar erger van, dus ben weer overgestapt op easy carbo en voeg dit de voor geschreven hoeveelheid toe. Het resultaat mag er wezen ze verdwijnen als sneeuw voor de zon.
Mja wat ik wil nu is mij gaan goed gaan verdiepen in de water waardes en een stabiel aquarium krijgen. naar mijn idee is dit nog lang niet het geval. Het water verwisselen heb ik nu eindelijk goed onder de knie (eerst was het altijd een gedoe en nam veel tijd in waardoor het er soms bij in schoot).
Hopelijk kunnen jullie mij hier in begeleiden zodat dit allemaal goed gaat uitpakken, suggesties en tips hoor ik graag!, maar natuurlijk ga ik zelf ook flink wat lezen