welke visjes bij mijn bijgarnalen

Plaats reactie

Onderwerp auteur
marianne
0-200
0-200

welke visjes bij mijn bijgarnalen

Bericht door marianne »

Omdat ik toch wil gaan kweken met mijn bijgarnalen, denk ik dat mijn visbestand moet worden aangepast

heel graag hoor ik van jullie welke visjes er goed samen gaan met garnalen en dan ook de baby garnaaltjes met
rust laten

zelf lijkt mij mooi colisa chuna, de de dwergknorgoeramie vind ik ook heel mooi
rasbora maculata en pseudomufil soorten zoals de gertrudae

ik heb op dit moment in mijn aquarium 2 diamand goeramie,s 2 honing goeramie,s (hoop wel dat die kunnen blijven) 4 corydoras schwartzi, 3 platy,s en 2 blauwe baarsjes(badis badis)

Graag hoor ik van jullie wat voor soort visjes er bij jullie garnalen zitten en of ze de baby garnaaltjes met rust laten

Rob Bosman

Re: welke visjes bij mijn bijgarnalen

Bericht door Rob Bosman »

Deze vogens mij zeker niet
4 corydoras schwartzi, 3 platy,s en 2 blauwe baarsjes(badis badis)

Gast

Bericht door Gast »

dwerg knorgoerami jagen actief op de kleine garnaaltjes.

Je kan je garnalen beter in een aparte bak kweken (40 liter is zat) en volwassen exemplaren weer in je gezelschapsbak zetten.

rasbora Galaxy gaat hier weer wel goed samen met mijn neocaridina heteropoda kweek. Al moet ik wel zeggen dat die bak helemaal vol met klimop ligt en de allerkleinste garnaaltjes op de bladeren net onder de oppervlakte bivakeren. dus als je er visjes bij doet dan zeker niet groter dan de galaxy's van 1,5cm.

De andere kweekbakken met garnalen gooi ik geregeld hele jonge visjes in die weer allemaal kleine diertjes eten waar de garnalen niet zo blij mee zijn.

Kees Zuid-Holland
Oud teamlid
Oud teamlid

Bericht door Kees »

Als je er echt mee wilt gaan kweken zou ik alleen maar garnaaltjes in de bak doen.
Ik heb hier in de bak vuurtjes zitten en die populatie groeit best wel, alleen niet hard.
Heeft waarschijnlijk te maken met de dwergchiclides en de discussen.
Just A Traveller In Time
Keessies bakkie

Rob Bosman

Bericht door Rob Bosman »

Klopt Kees dwergcichliden en discussen lusten wel een jong garnaaltje, zeker als ze nog geen schaal/pantser vorming hebben is het een heerlijk hapje.

Onderwerp auteur
marianne
0-200
0-200

Bericht door marianne »

Discuskwekerij Bèrrege schreef:Deze vogens mij zeker niet
4 corydoras schwartzi, 3 platy,s en 2 blauwe baarsjes(badis badis)

Platy,s vallen toch wel mee?
ik heb ook een aqua 65 met WP,s en 1 koppeltjes platy,s, en de WP,s worden steeds meer
deze bak zit wel vol met zo,n leuk drijfplantje

Onderwerp auteur
marianne
0-200
0-200

Bericht door marianne »

doemijdiema schreef:dwerg knorgoerami jagen actief op de kleine garnaaltjes.

Je kan je garnalen beter in een aparte bak kweken (40 liter is zat) en volwassen exemplaren weer in je gezelschapsbak zetten.

rasbora Galaxy gaat hier weer wel goed samen met mijn neocaridina heteropoda kweek. Al moet ik wel zeggen dat die bak helemaal vol met klimop ligt en de allerkleinste garnaaltjes op de bladeren net onder de oppervlakte bivakeren. dus als je er visjes bij doet dan zeker niet groter dan de galaxy's van 1,5cm.

De andere kweekbakken met garnalen gooi ik geregeld hele jonge visjes in die weer allemaal kleine diertjes eten waar de garnalen niet zo blij mee zijn.

Ik heb al een andere bak met bijtjes, ik ben met deze in sept.2008 begonnen met 2 koppeltjes cambarellus
montezumae,s en 10 bijgarnalen
van de cmm,s heb ik 2 x per maand jongen alleen van de bijtjes heb ik er nog maar 3 gehad

Gast

Bericht door Gast »

Die kreeftjes lusten ook wel een garnaaltje dus dat kan kloppen.

lodder
0-200
0-200

Bericht door lodder »

zouden de honing goeramis erg achter garnaaltjes aan gaan zoals de knorgoeramis dat schijnen te doen?
Ik ben namelijk ook onder de indruk van zowel garnaaltjes als honinggoeramis en vroeg me af of deze samen konden.

Stefan Noord-Holland
Lid toezichthoudersteam
Lid toezichthoudersteam

Bericht door Stefan »

mijn honinggoeramis vonden mn jonge vuurgarnalen erg lekker.
vandaar dat ik ze toen uit mn garnalen bak heb gehaald.
No worries mate, she'll be right!

160x50x60 | 60x30x40 | Zelfbouw achterwand en boom

lodder
0-200
0-200

Bericht door lodder »

dankjewel voor de tip.
heb je op het moment nog andere visjes erbij zitten?

Stefan Noord-Holland
Lid toezichthoudersteam
Lid toezichthoudersteam

Bericht door Stefan »

ja dario dario en microrasborra galaxy
No worries mate, she'll be right!

160x50x60 | 60x30x40 | Zelfbouw achterwand en boom

Daniel
0-200
0-200

Bericht door Daniel »

Het is gemakkelijk ...

Als het jonge garnaaltje in het bekje van het visje past wordt het opgegeten.

Fijne beplanting
Je kunt dit zoveel mogelijk voorkomen door veel fijne beplanting aan te brengen waar de jonge garnalen in, op of onder kunnen verschuilen. Je kunt dan denken aan veel mossen zoals javamos etc. ect.
De ervaring leert dat visjes als de Boraras briggitae redelijk veilig te houden zijn met garnaaltjes, mits er voldoende fijne beplanting aanwezig is.

Dario dario en R. galaxy
Mijn ervaring is dat Dario dario's echte rovertjes zijn die dus beter niet erbij zetten. De R. galaxies zijn eigenlijk ook al te groot voor bij de jonge garnaaltjes.
Groetjes, Daniel en Miranda

Onderwerp auteur
marianne
0-200
0-200

Bericht door marianne »

Ik zit op dit moment te denken aan of de brigittae of ook wel mooi de boraras merah
ook heb ik op internet de microrasbora soorten gatesi, rubesscens, en nana gezien,alleen
zie je die in de meeste winkels helaas niets

zelf zat ik ook nog te denken aan een paar otocinclussen en een paar mooie sierslakken
kuhlii,s vind ik ook leuk,maar ik weet niet of die kunnen

Ik wil trouwens eerst even nog een maandje aankijken voordat ik er een echte nano aquarium van maak
Ik heb de bijtjes al ruim 15 maanden in de bak ongeveer 30 stuks
De bak draait nu 4 weken zonder vissen,maar helaas nog geen jonkies gezien
mijn ph is 7.5 gh 8 en kh 5 a 6 temp.24
voor mooiere plantengroei ververs ik altijd half leiding water half osmose water geleidbaarheid zit rond de 600
ik gebruik de plantenlijn van dennerle en ook hun bladeren voor garnalen
Klopt dit allemaal een beetje of kunnen er dingen anders of beter?

Ook gelijk nog even een vraagje over vissen,jullie hebben een shop dus ik hoop dat je het weet
Kunnen de bovengenoemde waterwaarden wel voor rasbora soortjes of is de ph te hoog?
groetjes Marianne

Daniel
0-200
0-200

Bericht door Daniel »

marianne schreef: zelf zat ik ook nog te denken aan een paar otocinclussen en een paar mooie sierslakken
kuhlii,s vind ik ook leuk,maar ik weet niet of die kunnen
De otocinclussen zijn geen probleem de sierslakken (neritina's) ook niet. Kuhliis kunnen weer naar de kleintjes gaan happen.
marianne schreef: Ik heb de bijtjes al ruim 15 maanden in de bak ongeveer 30 stuks
De bak draait nu 4 weken zonder vissen,maar helaas nog geen jonkies gezien
mijn ph is 7.5 gh 8 en kh 5 a 6 temp.24
4 weken zonder vissen is natuurlijk nog erg kort, het heeft soms even tijd nodig. Nog even geduld hebben dus.
marianne schreef: voor mooiere plantengroei ververs ik altijd half leiding water half osmose water geleidbaarheid zit rond de 600
ik gebruik de plantenlijn van dennerle en ook hun bladeren voor garnalen
Klopt dit allemaal een beetje of kunnen er dingen anders of beter?
Ziet er verder prima uit alleen twijfel ik aan het extra nut van de osmose, CO2 lijkt mij nuttiger maar dat is een persoonlijke mening.
marianne schreef: Ook gelijk nog even een vraagje over vissen,jullie hebben een shop dus ik hoop dat je het weet
Kunnen de bovengenoemde waterwaarden wel voor rasbora soortjes of is de ph te hoog?
Uit eigen ervaring kan ik je zeggen dat dat prima gaat, een stabiele Ph is wel belangrijk, maar verder zijn ze niet moeilijk te houden. Buiten CO2 de ph niet kunstmatig proberen te veranderen, dat zal te koste gaan van de stabiliteit.
[/quote]
Groetjes, Daniel en Miranda