Graag jullie ongezouten mening..
Water waardes
Re: Water waardes
Ik zag dit Co2 setje is dat wat "Hydor CO2 Green exclusive"
Ken het niet, maar wat ik zo lees mis ik een aan en uit knop eigenlijk, althans, ik lees het nergens.
's Nachts is het niet nodig om co2 in je bak te pompen daar je planten dat al doen, lijkt me zelfs gevaarlijk voor je vissen. Maar nog maals ik ken het niet.
In ieder geval vind ik de navulling niet echt goedkoop.
Zelf heb ik een JBL PH controller op een 2kg fles staan, de aanschaf is niet mis, maar het is beter gecontrolleerd en doe al ruim een jaar met die fles.
's Nachts is het niet nodig om co2 in je bak te pompen daar je planten dat al doen, lijkt me zelfs gevaarlijk voor je vissen. Maar nog maals ik ken het niet.
In ieder geval vind ik de navulling niet echt goedkoop.
Zelf heb ik een JBL PH controller op een 2kg fles staan, de aanschaf is niet mis, maar het is beter gecontrolleerd en doe al ruim een jaar met die fles.
Just A Traveller In Time
Keessies bakkie
Keessies bakkie
Ik denk dat Stefan bedoeld dat bij goede bezetting en goede beplanting en een normale waterbeweging je ook voldoende CO2 hebt voor 'normale' plantengroei. En daar heeft hij ook gelijk in.
De pH omlaag brengen met CO2 is eigenlijk geen goed advies (want niet zonder gevaren) maar in dit geval is het wel mogelijk om die 7,5 naar bijvoorbeeld 7 te krijgen dankzij CO2..
Ikzelf ben voorstander van Bio-CO2, met een diffussor. Als die goed is afgestemd kan er nooit teveel CO2 in het water terecht komen, het is hiermee de veiligste manier..
Een zelfbouw (DIY) Bio-CO2 systeem
De pH omlaag brengen met CO2 is eigenlijk geen goed advies (want niet zonder gevaren) maar in dit geval is het wel mogelijk om die 7,5 naar bijvoorbeeld 7 te krijgen dankzij CO2..
Ikzelf ben voorstander van Bio-CO2, met een diffussor. Als die goed is afgestemd kan er nooit teveel CO2 in het water terecht komen, het is hiermee de veiligste manier..
Een zelfbouw (DIY) Bio-CO2 systeem
Groeten,
Patrick
Een dag niet geademd is een dag niet geleefd
Patrick
kijk je moet geen golfslagbad van je aquarium maken maar normale beweging is zeker beter dan stilstaand water.Gerard_zzz schreef:@Stefan: als je wateroppervlak in beweging is, verdrijf je volgens mij toch juis CO2 uit het water?
hier komt even een heel theoretisch verhaal hoor
lucht bestaat voor 78% uit stikstof [N2], 21% uit zuurstof [O2] en 1% uit koolstofdioxide [CO2], sporen van edelgassen zoals helium, argon etc en waterdamp.
je moet bedenken dat het wateroppervlak van je aquarium constant die gassen zoals zuurstof en koolstofdioxide uitwisseld met de lucht die er aan raakt. dit is een evenwichtsreactie (die weer afhankelijk is van de temperatuur van het water), wat wil zeggen dat als er teveel CO2 in je water zit opgelost dit uit je water zal gaan en in de lucht er direct boven zal gaan zitten en met zuurstof idem dito. dit werkt ook anders om, als er meer zuurstof of koolstofdioxide in de lucht zit zal hier ook meer van oplossen in het water.
btw: een teveel aan CO2 in je water is foute boel want als dit namelijk weer gas wordt is CO2 zwaarder dan lucht en zal dus een "dekentje" vormen direct boven je wateroppervlak waardoor er dus geen zuurstof uitwisseling meer plaats kan vinden.
nu is het zo, dat als je je wateroppervlak laat bewegen je ook de lucht er direct boven laat bewegen en eigelijk constant een vers laagje water aan verse lucht laat raken wat de opname drastisch bevordert.
daarnaast geeft stromend water golven. deze vergroten het wateroppervlak ook behoorlijk wat ook weer goed is voor de uitwisseling.
denk dat ik het zo wel een beetje kloppent heb opgeschreven en ik niks vergeten ben over de uitwisseling.
Of iemand moet de evenwichtsvergelijkingen willen zien
Heb me zelf maar een setje aangeschaft..het is de "Dennerle Comfort-line Co2 Professional"geworden goed voor zo'n 300 liter. 
Is volgens mij wel een leuk setje, ben wel nieuwsgierig hoelang je met zo'n flesje doet.
Just A Traveller In Time
Keessies bakkie
Keessies bakkie
Zal eens bijhouden hoelang ik met 1 fles doe, heb in ieder geval wel nog een reserve me genomen voor het geval datKees schreef:Is volgens mij wel een leuk setje, ben wel nieuwsgierig hoelang je met zo'n flesje doet.
Sávonds draai ik hem dicht voor ik naar bed ga en in de ochtend gaat die weer aan.
In de loop van de tijd koop ik ook nog een magneetventiel dan hoef ik dit niet meer zelf te doen.
Maar de kosten waren gister best wel veel dus dit is voor later.
Tsja, co2 setjes kunnen best kostbaar zijn.
Just A Traveller In Time
Keessies bakkie
Keessies bakkie
Heb je ook gedacht aan meetapparatuur om de waterwaarden te monitoren? Om het echt veilig te doen voor de visjes is een digitale pH meting eigenlijk wel belangrijk. Die pH metingen met kleurtjes is echt te onnauwkeurig..
Groeten,
Patrick
Patrick
Had ik wel aan gedacht ja,dat komt er ook wel in de loop van de tijd.Patman schreef:Heb je ook gedacht aan meetapparatuur om de waterwaarden te monitoren? Om het echt veilig te doen voor de visjes is een digitale pH meting eigenlijk wel belangrijk. Die pH metingen met kleurtjes is echt te onnauwkeurig..
Ik heb ook nog test set van sera die is ook vrij goed.
mmmmm.... Die testset is zo goed niet hoor... heb je ook het artikel gelezen over CO2? en die pH vs KH schaal?
http://www.aquafora.nl/viewtopic.php?f=6&t=11&start=0
Groeten,
Patrick
Patrick
Dat artikel had ik idd al gelezen op aan wijzen van Kees.Patman schreef:mmmmm.... Die testset is zo goed niet hoor... heb je ook het artikel gelezen over CO2? en die pH vs KH schaal?
Daaruit bleek ook dat ik best wel in het blauwe gedeelte terecht kwam.
Wat betreft dat test setje ik dacht juist dat sera best wel een van de betere waren..hmm
Het gaat voornamelijk om de nauwkeurigheid van testsetjes met kleuren inhet algemeen.. Als je kijkt naar de pH/KH schaal dan zie je dat een 0,5 pH graad bij KH5 al een verschil kan betekenen van 30 ppm CO2 (mg/l). (14,8 ppm bij pH 7.0 en 46,7 bij pH 6,5)
In dat licht is het niet verstandig om zonder digitale pH meting zomaar CO2 toe te voegen omdat je daarmee wel eens per ongeluk je vissen omlegt. CO2 bemoeilijkt de uitademing van vissen (en daarmee de inademing van zuurstof). Om het effect van CO2 vergiftiging weg te nemen is het aanzetten van een luchtpompje niet voldoende... houd daar rekening mee.
Ik wil je alleen maar waarschuwen voor de gevaren
In dat licht is het niet verstandig om zonder digitale pH meting zomaar CO2 toe te voegen omdat je daarmee wel eens per ongeluk je vissen omlegt. CO2 bemoeilijkt de uitademing van vissen (en daarmee de inademing van zuurstof). Om het effect van CO2 vergiftiging weg te nemen is het aanzetten van een luchtpompje niet voldoende... houd daar rekening mee.
Groeten,
Patrick
Patrick
Ik ben juist blij met je advies Patman en zal ze zeker niet in de wind slaan.Patman schreef:Het gaat voornamelijk om de nauwkeurigheid van testsetjes met kleuren inhet algemeen.. Als je kijkt naar de pH/KH schaal dan zie je dat een 0,5 pH graad bij KH5 al een verschil kan betekenen van 30 ppm CO2 (mg/l). (14,8 ppm bij pH 7.0 en 46,7 bij pH 6,5)
Ik ben wat dit betreft best wel een leek dus alle advies is van harte welkom. en nogmaals van jullie reacties leer ik alleen maar.
Vroeger werkte ik ook met CO2 (bio).
Nu werk ik met EasyCarbo, easy en even efficiënt
Nu werk ik met EasyCarbo, easy en even efficiënt
Groetjes, Jean-Paul