Wat voor hout voor frame? (BOUW BEGONNEN)
-
willennicole
Onderwerp auteur - 0-200

Wat voor hout voor frame? (BOUW BEGONNEN)
Ik ben van plan een kast te maken waar het aquarium op komt te staan.
Nu vraag ik me af van wat voor hout kan ik het frame het beste maken, ik zat zelf te denken aan hardhouten balken van 40 x 40mm maar is dit sterk genoeg, of is dit een beetje overdreven?
Het wordt trouwens een frame ter grote van het aquarium (200 x 50 x 50) het frame waar het aquarium opstaat komt op 8 poten te staan met daar nog een frame onder zodat de poten niet weg kunnen glijden en zodat de druk op de vloer enigszins verdeeld wordt.
Is er iemand hier met ervaring met het maken van een houten frame?
Alvast bedankt voor de reacties.
Gegroet
Will en Nicole
Nu vraag ik me af van wat voor hout kan ik het frame het beste maken, ik zat zelf te denken aan hardhouten balken van 40 x 40mm maar is dit sterk genoeg, of is dit een beetje overdreven?
Het wordt trouwens een frame ter grote van het aquarium (200 x 50 x 50) het frame waar het aquarium opstaat komt op 8 poten te staan met daar nog een frame onder zodat de poten niet weg kunnen glijden en zodat de druk op de vloer enigszins verdeeld wordt.
Is er iemand hier met ervaring met het maken van een houten frame?
Alvast bedankt voor de reacties.
Gegroet
Will en Nicole
Laatst gewijzigd door willennicole op 22 apr 2009 20:25, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: Wat voor hout voor frame?
Ik zit eerder te denken aan 70x70mm hout of 70 x100mm, als het hout uit het zicht verdwijnt kun je ook geimpregneerde tuinpalen gebruiken, die zijn gelijk beschermd tegen vocht.
-
willennicole
Onderwerp auteur - 0-200

Is dat niet erg overdreven??
Wij hadden het idee om dus hardhout te gebruiken om dat dit naar ons idee ook steviger is of maakt dat ten opzichte van gewoon geimpregneerd hout niet uit?
Kevin heb je hier ook ervaring mee??
Wij dus helemaal niet, dus we willen graag meer info en ideeen!
Wij hadden het idee om dus hardhout te gebruiken om dat dit naar ons idee ook steviger is of maakt dat ten opzichte van gewoon geimpregneerd hout niet uit?
Kevin heb je hier ook ervaring mee??
Wij dus helemaal niet, dus we willen graag meer info en ideeen!
Mijn meubel een 180x55x55 staat op een frame van vurenhouten balken, maar wel zo gemaakt dat er geen water bij kan komen. De precieze maat weet ik niet maar zeker geen 40x40, hardhout kan wel meer hebben dan zachthout maar kan net zo goed bezwijken/splijten onder de druk als deze te dun zijn.
Misschien een idee om het buitenframe en de poten van dikkere balken te maken en de dwarsliggers wat dunner te houden.
Misschien een idee om het buitenframe en de poten van dikkere balken te maken en de dwarsliggers wat dunner te houden.
-
willennicole
Onderwerp auteur - 0-200

Ok bedankt voor de reactie,
Dan pakken we inderdaad gewoon wat dikker vuren hout, en over dat water, dat gaat wel lukken, we waren toch vanplan om de kast van onbehandeld eiken te maken en dat moet toch dan gelakt worden dus dan pakken we meteen de hele kast mee (binnen en buiten).
Dan gaan we dit weekend maar wat hout kopen
Gegroet
Will
Dan pakken we inderdaad gewoon wat dikker vuren hout, en over dat water, dat gaat wel lukken, we waren toch vanplan om de kast van onbehandeld eiken te maken en dat moet toch dan gelakt worden dus dan pakken we meteen de hele kast mee (binnen en buiten).
Dan gaan we dit weekend maar wat hout kopen
Gegroet
Will
Het gaat ook voornamelijk om de constructie van het onderstel, de hoekverbindingen enzo die kunnen het geheel behoorlijk stevig maken. En als je twijfelt kun je altijd nog in het middelste vak aan de achterkant een kruis erin zetten om het frame waterpas te houden.
-
willennicole
Onderwerp auteur - 0-200

we wilden zo en zo aan de achterkant een kruis maken om te voorkomen dat de hele kast scheef gaat zakken!
wat voor hoekverbindingen hebben jullie om deze zo stevig mogelijk te maken en houden??
wat voor hoekverbindingen hebben jullie om deze zo stevig mogelijk te maken en houden??
Ik zou het maken van Bankirai hout, je weet wel van die tuinschermen.
Dan pak je gewoon die grondpalen voor de schutting tussen te zetten, die zijn volgens mij 50x50 of 70x70 mm.
Op dat hout geven ze onbehandeld 25+ jaar garantie, je ziet ook vaak dit hout onbehandeld bij steigers aan het water.
Ook een voordeel van dit hout is dat er geen kwasten/noesten in zitten.
Voor de hoekverbindingen zou ik een inkeping maken van ongeveer 1 a 1,5 cm, en dan een 90 graden hoekje van staal, vergeet niet het hout voor te boren anders breken je schroeven af.
Veel succes, zet wel even een foto op het forum als je klaar bent.
Dan pak je gewoon die grondpalen voor de schutting tussen te zetten, die zijn volgens mij 50x50 of 70x70 mm.
Op dat hout geven ze onbehandeld 25+ jaar garantie, je ziet ook vaak dit hout onbehandeld bij steigers aan het water.
Ook een voordeel van dit hout is dat er geen kwasten/noesten in zitten.
Voor de hoekverbindingen zou ik een inkeping maken van ongeveer 1 a 1,5 cm, en dan een 90 graden hoekje van staal, vergeet niet het hout voor te boren anders breken je schroeven af.
Veel succes, zet wel even een foto op het forum als je klaar bent.
Juwel trigon 350
-
willennicole
Onderwerp auteur - 0-200

Dat waren we eerst ook vanplan, enigste probleem is dat ontzettend in de kosten loopt, als we die balkjes van 40x40 namen waren we al meer dan 70 euro kwijt ( en dan hadden we alleen de bovenkant en onderkant en dan moesten de 8 poten van 70cm er ook nog onder).
Kijk het mag natuurlijk wel wat kosten, maar als het met vuren hout kan (wat wel aardig goedkoper is) doe ik het liever daar mee, maar dan wil ik natuurlijk wel zeker weten dat hij niet over 1,5 jaar instort natuurlijk (zonde van al dat water
en de vissen natuurlijk).
Maar daarom stel ik de vraag natuurlijk, want het is gewoon moeilijk kiezen.
Ik ga het hout natuurlijk wel goed lijmen en metalen hoeken erin, en natuurlijk als alles af is ga ik het allemaal flink in de lak zetten zodat vocht (hopelijk) geen kans heeft.
En foto's komen natuurlijk op het forum.
Gegroet
Will
Kijk het mag natuurlijk wel wat kosten, maar als het met vuren hout kan (wat wel aardig goedkoper is) doe ik het liever daar mee, maar dan wil ik natuurlijk wel zeker weten dat hij niet over 1,5 jaar instort natuurlijk (zonde van al dat water
Maar daarom stel ik de vraag natuurlijk, want het is gewoon moeilijk kiezen.
Ik ga het hout natuurlijk wel goed lijmen en metalen hoeken erin, en natuurlijk als alles af is ga ik het allemaal flink in de lak zetten zodat vocht (hopelijk) geen kans heeft.
En foto's komen natuurlijk op het forum.
Gegroet
Will
Die geïmpregneerde tuinpalen lijken mij ook prima geschikt ervoor, verder zou ik lijmen met bruislijm (construtie) en later op het frame een plaat maken om een vlakke ondergrond te houden voor de bak. Hier moet dan nog wel tempex of iets dergelijks op voor het aquarium erop kan.
-
willennicole
Onderwerp auteur - 0-200

Ja die wou ik van 12mm betonplex maken, randen ga ik dan afkitten omdat het aquarium in de kast komt te staan, dus op het betonplex en dan met eiken een kast maken om het aquarium (hoop dat het een beetje duidelijk is
).
Bruislijm inderdaad wel aangedacht maar zeker vergeten te kopen, moet maar een lijsje maken
Tempex komt er inderdaad ook nog tussen heb 2 mooie stukken van mijn werk leggen (die is iets steviger dan die bij de bouwmarkt er zitten namelijk geen bolletjes in maar is denk te vergelijken met purschuim)
Maar kan je geimpregneerd hout eigenlijk verven/lakken?
Gegroet
Will
Bruislijm inderdaad wel aangedacht maar zeker vergeten te kopen, moet maar een lijsje maken
Tempex komt er inderdaad ook nog tussen heb 2 mooie stukken van mijn werk leggen (die is iets steviger dan die bij de bouwmarkt er zitten namelijk geen bolletjes in maar is denk te vergelijken met purschuim)
Maar kan je geimpregneerd hout eigenlijk verven/lakken?
Gegroet
Will
Dat moet wel lukken toch, ik heb hier thuis ook de schutting in de beits gezet en het pakte goed hoor.
Ik begrijp je wel hoor, is een leuk project om aan te werken hoor.
Ik begrijp je wel hoor, is een leuk project om aan te werken hoor.
Als je vergelijkt met een kast van een rio240 (bestaat uitsluitend uit houten platen van 1cm), dan moet 4x4cm zeker lukken, op voorwaarde natuurlijk dat je ook een achterwand in je kast maakt (ik veronderstel dat je van je frame toch een kast zult maken?) . De achterwand zorgt ervoor dat de zaak niet naar links of rechts kan wegzakken.
Groetjes, Jean-Paul
-
willennicole
Onderwerp auteur - 0-200

Nou we zijn gisteren wezen shoppen en hebben geimpregneerde palen gekocht van 6,5x6,5 we (nouja) Will is ook al druk bezig geweest om het geheel te gaan zagen en alles is nu op maat, nu moeten we de palen nog in frezen zodat het geheel ook op elkaar past en dan is het nog een kwestie van alles in elkaar zetten en dan is het frame klaar.
Vervolgens komt er uiteraard nog een kast omheen om alle andere benodigdheden voor het aquarium zoals de bioloog enz, weg te werken!
Iedereen die ons tips heeft gegeven, onwijs bedankt en jullie zullen nog wel meer van ons horen hoe het zelfbouw project verloopt!
Vervolgens komt er uiteraard nog een kast omheen om alle andere benodigdheden voor het aquarium zoals de bioloog enz, weg te werken!
Iedereen die ons tips heeft gegeven, onwijs bedankt en jullie zullen nog wel meer van ons horen hoe het zelfbouw project verloopt!