Goed bestand Rio240?

Plaats reactie

Onderwerp auteur
Eamane

Goed bestand Rio240?

Bericht door Eamane »

Wij gaan zodra het geld er is, uitbreiden naar een Rio 240.
Vissenbestand zoals wij het in gedachten hebben:

- 1 x L021 (hebben we al, zijn zo gehecht aan hem dat we hem zo lang mogelijk willen houden, hopelijk uiteindelijk mee kunnen nemen naar een grotere bak! Tenzij hij te snel groeit, willen hem natuurlijk geen pijn doen! Hij is nu 8cm)
- 3 x Gastromyzon Occelatus/Punctulatus. We hebben er nu 1
- 2 x Ramirezi 1m1v
- 10/15 x Roodkopzalm (hebben er nu nog 4, hadden er 5 maar is er 1 overleden)
- 10 x Kegelvlekbarbeel. We hebben er nu 6
- 10 x Vijfstreepbarbeel
- Garnaaltjes, hoeveel zullen we daarvan doen? Hebben er nu 3, van een kleinblijvende soort

Is dit een beetje een net bestand of is het al te veel voor een bak van 1m20? En we hebben een anatoma helena, hoeveel zullen er nodig zijn om een 1m20 bak slak'vrij' te houden?

Tips zijn welkom! Huidige bakje is niet helemaal gegaan zoals het hoort, volgende bak moet gewoon helemaal top zijn!

Kees Zuid-Holland
Oud teamlid
Oud teamlid

Re: Goed bestand Rio240?

Bericht door Kees »

Als je de regel 1l per 1cm vis aanhoud, dan zit je wel goed.
Alleen je neemt 3 scholenvissen, persoonlijk vind ik dat een beetje veel, liever (en ik denk ook voor de vissen) 1 grote school. En dan 1 leuke blikvanger bv een mooie goerami soort.
Wat de garnaaltjes aangaat, weet niet welke je nu heb, maar zelf vind ik vuurtjes leuk, neem je er daar nog een stuk of 10 van en die groep wordt vanzelf wel groter.
Just A Traveller In Time
Keessies bakkie

Onderwerp auteur
Eamane

Bericht door Eamane »

Ja, die schooltjes klopt wel. Al is het wel met het idee van de vijfstreepjes zitten vooral veel op de bodem (dus laag) en de rest is middenklas. 1 middenlaag schooltje vind ik te weinig, ik houd nou eenmaal van wat variatie.
Of is deze beredenering volledig fout?

Goerami's en cory's vinden wij (=mijn vriend en ik ;) ) allebei helemaal niets, maar gelukkig krijgen we de Ramirezi's!

De garnaaltjes hebben we omdat ze de bak schoonmaken. Vooral manlief heeft niets met die diertjes, dus we hebben gewoon de goedkoopste uitgezocht ;) . Dat waren in dit geval de Caridina Serrata. Het is vooral de vraag hoeveel beestjes je nodig hebt willen ze de bak een beetje aankunnen, en met hoeveel voelen zij zich het prettigst?

Kees Zuid-Holland
Oud teamlid
Oud teamlid

Bericht door Kees »

Als je garnaaltjes zoekt die bv alg eten, kan ik je de Japonica's aanbevelen, zijn wat groter alleen de planten zich niet zelf voort.
Wat ook goede opruimers zijn, heb ze zelf ook, zijn appelslakken, beetje de vuilnisman/vrouw onder de slakken.
Voor de rest, het is jullie bak he, de een vindt dit mooi en de andere dat.
Probeer wel vissen uit te zoeken die bv de zelfde waterwaardes op prijs stellen, temperatuur, let op gedrag etc.
Als je 2 schooltjes doet, wel het liefs 10 of meer per soort, zoals je zelf aan zegt, maar zorg dat je geen overbevolking krijgt.
Just A Traveller In Time
Keessies bakkie

Muis
0-200
0-200

Bericht door Muis »

Als algen eter kan ik ook de dwerg algeneter(Otocinclus Affinis) aanraden.
Verder ga ik met Kees mee.

Onderwerp auteur
Eamane

Bericht door Eamane »

OJA! Oto's! Die wilden we er inderdaad ook bij gooien, als we nog plek hebben.

Appelslakken... Tsjah Ik houd echt totaal niet van slakken! Ik heb al een L021, die eet ook wel het 1 en ander aan alg, dus denk dat ik het dan bij hem en garnaatjes houdt (en, als we er nog visjes bij kunnen oto's).

De visjes die ik noem, kunnen naar mijn idee wel bij elkaar kwa waterwaardes, of heb ik dit mis? Weet wel dat de gastromyzon IDEALITER wat meer stroming heeft, maar in dit bakje heeft ze dat ook niet echt maar ze zit wel goed in haar vel.

Kees Zuid-Holland
Oud teamlid
Oud teamlid

Bericht door Kees »

Geloof wel dat het allemaal wel bij elkaar kan, wel geef ik nog mee dat de Ramirezi's wel van een lekker ingedraaide bak houd en schoonwater op prijs stelt.
En zet voor deze visjes de temperatuur niet te laag, zou zeggen minstens 25 graden.
Just A Traveller In Time
Keessies bakkie

Onderwerp auteur
Eamane

Bericht door Eamane »

Uiteraard gaan de visjes er pas in als de bak 3 weken heeft ingedraaid! Huidige aquarium staat tussen 24/25 graden, zullen je advies opvolgen en de temperatuur iets opschroeven.

Wat is 'schoon' in dit geval? Hebben standaard binnenfilter van juwel, en een extra filtertje (hangt ook in huidige bak, maar is natuurlijk wel iets minder krachtig in de grotere. Alsnog beter dan alleen het juwelfilter). Verder uiteraard wekelijks verschonen, stofzuigen, beetje door het zand wroeten tegen rotting etc. En dan de algenetertjes.

Ook gebruiken we spul om het water minder hard te maken (aqua san plus geloof ik).

Zou dit voldoende zijn?

Kees Zuid-Holland
Oud teamlid
Oud teamlid

Bericht door Kees »

Klinkt allemaal goed hoor.
Zeker in het begin niet te zuinig met het aantal keer water verversen.
Aqua san plus zegt me niets, als het bedoelt is om water wat zuurder te krijgen, zou je eens kunnen kijken of je over turf kan filteren.
Je kan, als je bak aan het opstarten is, een beetje helpen met Sera Nitrivic.
Wat ik wel nog met regelmaat gebruik is EasyLife VFM na water verversen.
Just A Traveller In Time
Keessies bakkie

Kevin Noord-Brabant
Hoofdbeheerder / oprichter

Bericht door Kevin »

Aqua tan zal dat zijn denk ik.
sera aquatan® met de nieuwe sera bio-protect-formule maakt van leidingwater direct water dat geschikt is voor zoet- en zeewatervissen.

De vissen voelen zich in het natuurlijke, gezonde, heldere water zichtbaar beter. Het aquariumonderhoud vergt weinig tijd en is echt leuk.

Leidingwater vormt voor de bewoners van het aquarium geen geschikte bestaansvoorwaarde. Toevoegingen, die het leidingwater voor de mens geschikt maken, zijn schadelijk voor de vissen en micro-organismen in het aquarium.

sera aquatan® met de nieuwe sera bio-protect-formule ruimt de schadelijke stoffen op betrouwbare wijze op en maakt bij het nieuw inrichten van een bak of bij het verversen van water van leidingwater nu water dat nog beter geschikt voor de vissen en planten is. Daardoor worden de leefomstandigheden voor vissen, planten en micro-organismen in het aquarium duidelijk verbeterd. De vissen schitteren in hun fraaiste kleuren. Het aquariumonderhoud vergt weinig werk.
De Tetra aquasafe tegenhanger.
Groetjes Kevin.

Doe het zelf achterwand

Kees Zuid-Holland
Oud teamlid
Oud teamlid

Bericht door Kees »

Wat ff op het verkeerde been gezet door aqua spatie san en plus.
Is dus ook een tegenhanger van easylife vfm naar mijn mening.
Just A Traveller In Time
Keessies bakkie

Kevin Noord-Brabant

Bericht door Kevin »

In mindere mate dan, VFM is meer een product wat je doorlopend gebruikt en wat op je bodem en in je filter gaat neerdalen. Aquasafe en aquatan doen direct hun werk en voegen ook nog eens extra zaken toe aan het water zoals vitamine B
Groetjes Kevin.

Doe het zelf achterwand

Kees Zuid-Holland
Oud teamlid
Oud teamlid

Bericht door Kees »

Nooit last gehad van neerdalen, althans niet zichtbaar.
In ieder geval vinden mijn discussen het prettig, don't change a winning team.
Just A Traveller In Time
Keessies bakkie

Kevin Noord-Brabant

Bericht door Kevin »

Tuurlijk wel, waar blijft anders die waas die VFM in je bak brengt. Dat is grotendeels zeoliet wat na verloop van tijd neerdaalt in je bak en filter.
Groetjes Kevin.

Doe het zelf achterwand

Onderwerp auteur
Eamane

Bericht door Eamane »

Hey is geen AquaTan, maar aquaSan ;). Van het merk Aquatic Nature. Was even in de war over dat plus, dat is voor de AquaPLANT. Vloeibare bemesting dus.

Aquasan is gewoon waterverbeteraar, dat klopt wel :D.

Verder niemand tips/aan/opmerkingen over het visbestand? :(