Eerste tropische aquarium

Plaats reactie

Onderwerp auteur
Tinus

Eerste tropische aquarium

Bericht door Tinus »

Hallo,

Ik krijg binnen kort een 2de hands aquarium thuis (80*30*40), nu heb ik hierover een paar vraagjes;

* moet ik het aquarium nog voor behandelen ivm eventuele ziekten?

En hebben jullie nog een idee voor de inrichting van het aquarium(zowel op bodem, vis als planten).

Ik hoop het snel van jullie te horen, al zijn het alleen maar globale ideen of ervaringen van andere 80 cm aquaria bezitters.

Mvg,
Tinus

Onderwerp auteur
Coby

Re: Eerste tropische aquarium

Bericht door Coby »

Het aquarium zou je in ieder geval schoon moeten spoelen (eventueel met wat jodiumvrij zout in het water) voor je het gaat gebruiken.
Wat voor vissen wil je houden, dan kunnen we kijken wat voor soort inrichting er nodig is. :roll:

Kees Zuid-Holland
Oud teamlid
Oud teamlid

Bericht door Kees »

Goed uitspoelen kan inderdaad geen kwaad.
Verder zou ik zeggen, eerst eens rustig rondkijken naar wat je mooi vind.
Ik zelf heb bv eigenlijk nog steeds een beetje spijt van mijn achtergrond, zo'n standaard juwel ding, zou liever zo'n mooie amazone of rock achtergrond willen. Maar dan moet de bak dus helemaal leeg....
Just A Traveller In Time
Keessies bakkie

Stefan Noord-Holland
Lid toezichthoudersteam
Lid toezichthoudersteam

Bericht door Stefan »

wat ik heb gedaan toen ik mijn tweedehandsje had is, ik heb em in de douchehoek voorzichtig op zn kant gezet en met bleek en een spons goed schoongemaakt en toen heeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeel erg goed afgespoeld.
ik heb ook ooit gelezen ergens dat er speciaal spul is om een tweedehands bak te reinigen maar weet niet meer waar.
weet alleen dan mijn methode heeft gewerkt want mn bak was schoon en mn vissen leven nog steeds :P

tis gewoon een kwestie van veel plaatjes op internet kijken voor wat je wil. er zijn, naast wat hier op het forum staat, ook op andere sites hele mooie databases over vissen, planten en verdere inrichting.
voor vissen vindt is deze echt geweldig http://aquavisie.retry.org/Database/database.html.
ik heb nog veel meer sites maar die zal ik hier niet allemaal zetten.

als je verder nog vragen heb kan je ze gewoon stellen
No worries mate, she'll be right!

160x50x60 | 60x30x40 | Zelfbouw achterwand en boom

Onderwerp auteur
Tinus

Bericht door Tinus »

Bedankt voor de tips maar hoelang meot ik hem dan ongeveer met jodium vrij zout laten draaien?? en is dit altijd nodig of alleen als er pas nog vissen in hebben gezeten??

Mv g

Onderwerp auteur
Tinus

Bericht door Tinus »

Hallo nog even een vraagje tussen door;

Ik lees best wel wat over caviar voor op de bodem. hebben jullie dit ook en hoe bevalt het? en is het echt zo dat als je vissen heb die graag in de grond woelen dat je dat dan ook kan gebruiken?

Mvg,

Tinus

Kees Zuid-Holland
Oud teamlid
Oud teamlid

Bericht door Kees »

Laten draaien met zout zou ik niet doen, Coby bedoelde volgens mij schoonspoelen "soppen" met jodium vrij zout.
Ik zou hem gewoon lekker uitspoelen onder de douche.
Heb wel wat gelezen over caviar en wat ik zo lees is het wel mooi spoel.
Maar de meeste, en ik zelf ook sinds kort :), gebruiken zand.
Ik heb altijd grind gehad en sinds kort dus zand en ik merk dat mijn discussen en corydorassen het prettiger vinden.
Just A Traveller In Time
Keessies bakkie

Kevin Noord-Brabant
Hoofdbeheerder / oprichter
Hoofdbeheerder / oprichter

Bericht door Kevin »

De caviar is opzich heel fijn spul, vind alleen de kleuren niet echt mooi zeker nu de hele donder bruine kleur er niet meer is. Het is zeker geschikt voor gravende vissen van de bolletjes en zo ziet het er ook uit zijn geheel rond en glad, dat is ook de reden dat het zo fijn is want algen en vuil hechten er niet op.

Verder maak ik mijn bakken altijd in de tuin schoon met schoonmaak azijn en warm water, ben je gelijk de kalk aanslag en randjes grotendeels kwijt. Daarna meerdere malen goed spoelen met veel water. Nog nooit geen zout gebruikt hier om bakken te reinigen.
Groetjes Kevin.

Doe het zelf achterwand

Onderwerp auteur
Tinus

Bericht door Tinus »

okee dus gewoon even goed schoonmaken met azijn o.i.d. en dan heel goed afspoelen.

nou ja dan gaan we dat eerst maar eens doen.

Dankjullie wel.

Mvg,
Tinus

Onderwerp auteur
Gast

Bericht door Gast »

Over het algemeen wordt er Halamid-d gebruikt ipv chloor voor huishoudelijk gebruik.
Dit kan je bij de meeste dierenwinkels in kleine zakjes kopen of grotere verpakkingen, er worden ook kennels en dergelijke mee ontsmet.
Je moet in ieder geval na zo een behandeling altijd de bak heel goed uitspoelen, op z'n kant op een stuk piepschuim in de badkamer gaat dat prima.

Verder kan je met een 80cm wel een heleboel doen nog. Meer dan met een meter denk ik altijd omdat je dan altijd blijft denken dat er nog wel wat bij kan en er nog iets mist.
met een koppeltje dwerg cichlides en een schooltje neon's,barbeeltjes of danio's en een klein groepje dwerg corydora's en/of een flinke groep garnalen kom je al een heel eind.