Drijvende tijgerlotus
-
Laurens
Onderwerp auteur - Oud teamlid

Drijvende tijgerlotus
Mijn tijgerlotus heb ik in mijn aquarium van 80 cm (zei hij alsof hij er nog meer had), en ik heb sinds ruim een week een drijvend blad, waarschijnlijk omdat mijn aquarium maar 40 cm hoog is. Ik heb hierover een paar vraagjes:
1 Moet ik het blad laten zitten?
2 Is het positief, negatief of neutraal
3 Is het zeldzaam?
4 Komen er nog meer bladeren?
5 En vooral: heb ik nu kans op bloei?
Het ziet er erg mooi uit, alleen blijft er vaak vuil in zitten (ronddrijvende bladeren enz.). Aan de andere kant krijgt mijn eendenkroos nu eindelijk een kans om aan te slaan, en een eendenkroosbed lijkt me wel mooi, mits niet te groot.
1 Moet ik het blad laten zitten?
2 Is het positief, negatief of neutraal
3 Is het zeldzaam?
4 Komen er nog meer bladeren?
5 En vooral: heb ik nu kans op bloei?
Het ziet er erg mooi uit, alleen blijft er vaak vuil in zitten (ronddrijvende bladeren enz.). Aan de andere kant krijgt mijn eendenkroos nu eindelijk een kans om aan te slaan, en een eendenkroosbed lijkt me wel mooi, mits niet te groot.
Klaar om info te spuiten en absorberen!
Re: Drijvende tijgerlotus
1) Kan, zelf knipte ik ze altijd af.
2) maakt volgens mij niet uit.
3) nee dus
4) ga ik wel vanuit
5) zou ik niet weten eigenlijk, kan me niet herinneren dat ik ooit een bloeiende lotus heb gehad.
2) maakt volgens mij niet uit.
3) nee dus
4) ga ik wel vanuit
5) zou ik niet weten eigenlijk, kan me niet herinneren dat ik ooit een bloeiende lotus heb gehad.
Just A Traveller In Time
Keessies bakkie
Keessies bakkie
je kan ze laten zitten inderdaad,voor de plant maakt het niet veel uit, maar hoe vaker je ze weg haalt des te minder bladeren er volgen (zo hou je em dus compact) de plant past zich aan aan jouw 'snoeigedrag'. het is dus maar net wat je mooier vind. zo heb ik gelijk 1 t/m 4 beantwoord.
bloemen zijn wel wat lastiger te krijgen maar als ie eenmaal bezig gaat met bloemen dan blijft ie ook bezig.
bloemen zijn wel wat lastiger te krijgen maar als ie eenmaal bezig gaat met bloemen dan blijft ie ook bezig.
De lotus behoort tot de waterlelie achtige, dus eigenlijk is het heel normaal dat de stengels zo lang worden, dat de bladeren op het wateroppervlak komen te liggen. Door te snoeien "past" de plant zich inderdaad aan.
Heb het zelf ook gehad is wel een mooi gezicht. 
Maar kan je wel aanraden om de bladeren niet te lang aan het oppervlak te houden, ze kunnen nogal groot uitgroeien
Volgens mij had het met de hoeveelheid licht te maken als ze naar het oppervlak groeien of niet, als je ze veel licht geeft blijven ze laag bij de grond met weinig licht dus naar het oppervlak. Maar weet zo niet als dit de waarheid is.
Maar kan je wel aanraden om de bladeren niet te lang aan het oppervlak te houden, ze kunnen nogal groot uitgroeien
Volgens mij had het met de hoeveelheid licht te maken als ze naar het oppervlak groeien of niet, als je ze veel licht geeft blijven ze laag bij de grond met weinig licht dus naar het oppervlak. Maar weet zo niet als dit de waarheid is.
-
Laurens

Hoe kan je hem aan het bloeien krijgen?PerfectMask schreef:je kan ze laten zitten inderdaad,voor de plant maakt het niet veel uit, maar hoe vaker je ze weg haalt des te minder bladeren er volgen (zo hou je em dus compact) de plant past zich aan aan jouw 'snoeigedrag'. het is dus maar net wat je mooier vind. zo heb ik gelijk 1 t/m 4 beantwoord.
Is de bloei van een plant niet vaak een indicatie dat die juist aanvoelt dat het slechter gaat en daarom voor nageslacht wil gaan zorgen
eigenlijk dus niet zo'n goed teken zou je dan denken.
Mishandelen dus die lotus en kijken wat er gebeurd 
Just A Traveller In Time
Keessies bakkie
Keessies bakkie
-
Gast
Wel jammer dat die afsterft na de bloei
heb nog een artikeltje gevonden
http://www.aquariana.be/index2.php?opti ... df=1&id=75
heb nog een artikeltje gevonden
http://www.aquariana.be/index2.php?opti ... df=1&id=75
Heeft ie in ieder geval een "mooie" dood gehad die plant.
nou ik heb gister ook even gezocht en op een ander forum had iemand erover dat er maar bloemen bleven komen...
het lijkt me ook stug dat ie dood zou gaan na bloei... dat zou die 1 bloem krijgen en als die niet bevrucht wordt zou die voor niks dood gaan....
mja ik kan er natuurlijk ook naast zitten....
wat me ook opvalt is dat in dat stukje staat dat die rode tijgerlotus witte bloemen heeft... terwijl ik juist heb gelezen dat die blauwe bloemen heeft.
en als laatste puntje, een lotus is een bol-plant, zolang die bol intact blijft groeit er 9 van de 10 keer een nieuwe plant uit als je alle bladeren zou weg halen.
mocht je overigens seizoenen volgen in je bak (zomers je verwarming hoger dan swinters) dan zal deze plant net als veel bol-planten de seizoenen volgen en eens per jaar zn bladeren afstoten.
dit heb ik een keertje meegemaakt met mijn eigen groene lotus.
om hem aan het bloeien te krijgen hoef je er weinig aan te doen en gewoon laten groeien. zorgen voor "plantvriendelijk" water, kleibolletjes bij de wortels en veel licht.... dan zou die na 5/6 drijfbladeren moeten gaan bloeien.
het lijkt me ook stug dat ie dood zou gaan na bloei... dat zou die 1 bloem krijgen en als die niet bevrucht wordt zou die voor niks dood gaan....
mja ik kan er natuurlijk ook naast zitten....
wat me ook opvalt is dat in dat stukje staat dat die rode tijgerlotus witte bloemen heeft... terwijl ik juist heb gelezen dat die blauwe bloemen heeft.
en als laatste puntje, een lotus is een bol-plant, zolang die bol intact blijft groeit er 9 van de 10 keer een nieuwe plant uit als je alle bladeren zou weg halen.
mocht je overigens seizoenen volgen in je bak (zomers je verwarming hoger dan swinters) dan zal deze plant net als veel bol-planten de seizoenen volgen en eens per jaar zn bladeren afstoten.
dit heb ik een keertje meegemaakt met mijn eigen groene lotus.
om hem aan het bloeien te krijgen hoef je er weinig aan te doen en gewoon laten groeien. zorgen voor "plantvriendelijk" water, kleibolletjes bij de wortels en veel licht.... dan zou die na 5/6 drijfbladeren moeten gaan bloeien.
Txs voor de info.
Ooit eens gehad, maar na het lezen.... misschien toch weer eens terugplaatsen.
Ooit eens gehad, maar na het lezen.... misschien toch weer eens terugplaatsen.
Just A Traveller In Time
Keessies bakkie
Keessies bakkie
-
Laurens

Dus als de bloemen niet worden bestoven sterft hij ook niet af? Of zit ik nu verkeerd?
Is het handig als ik mijn waterspiegel +/- 5 cm laat dalen vóór de bloei?
Is het handig als ik mijn waterspiegel +/- 5 cm laat dalen vóór de bloei?
als je em niet bestuift blijven de bladeren er sowieso aan zitten.
als je em wel bestuift weet ik het niet helemaal zeker, maar als je de bol gewoon laat liggen komen er vanzelf weer nieuwe bladeren uit.
waterspiegel verlagen kan zodra je eem knop zou zien, dan weet je iig zeker dat de bloem niet tegen je lamp aan komt.
als je em wel bestuift weet ik het niet helemaal zeker, maar als je de bol gewoon laat liggen komen er vanzelf weer nieuwe bladeren uit.
waterspiegel verlagen kan zodra je eem knop zou zien, dan weet je iig zeker dat de bloem niet tegen je lamp aan komt.