Microsorium Pteropus

Plaats reactie

Onderwerp auteur
Sander
400-600
400-600

Microsorium Pteropus

Bericht door Sander »

Hallo,

Ik heb mezelf een Microsorium Pteropus (javavaren) aangeschaft maar nu zou ik wel eens willen weten hoe je deze het beste kan planten, heeft iemand hier ervaring mee?
Zoals ik weet moet de anubias met zijn wortelstam boven het grind zou dat met deze ook zo wezen? :)
Groetjes Van Sander - 205*60*55 --> Pt. Eimekei

Sander's Aquarium topic

Anonymous

Re: Microsorium Pteropus

Bericht door Anonymous »

javavaren plant je niet maar bind je vast met nylon visdraad op hout of een lavasteen ;)

Afbeelding

Afbeelding

Op de bladeren verschijnen sporen waaruit weer een klein plantje groeit en zo ontstaat een hele bos uit een paar bladeren. De wortelstok zal ook langzaam om het hout of steen gaan groeien en zet zichzelf dan vast.
Het duurt even maar dan heb je wel wat.

Onderwerp auteur
Sander
400-600
400-600

Bericht door Sander »

Zo heb hem nu op een stuk steen vast gemaakt, ben benieuwd wat dit gaat worden. zitten in iedergeval al wel nieuwe scheuten aan dus groeien doet hij :D

Sander's Aquarium topic

Anonymous

Bericht door Anonymous »

Ik ben een paar jaar geleden begonnen met het idee dat ik mijn achterwand volledig begroeid wilde hebben met javavaren maar dan wel zonder hele bossen te moeten kopen.
En nu heb ik dat eindelijk voor elkaar in een 80cm bak.

Afbeelding
Het kost wat geduld maar dan heb je ook wel iets dat niet zomaar zal verpieteren.

Onderwerp auteur
Sander
400-600
400-600

Bericht door Sander »

Ja dat is wel mooi natuurlijk :) heb er ook wel eens aan zitten denken maar dan met mos, en nu heb ik mos op een kokosnoot maar dat word er binnen notime afgegeten. dus denk niet dat op de achterwand verstandig is.

Met mijn java varen is maar een klein potje met een stuk of 5 bladeren maar wel mooie wortels en een aantal stammetjes dus komt wel goed, eerst maar eeens een bos kweken op die steen :D

Sander's Aquarium topic

Kees Zuid-Holland
Oud teamlid
Oud teamlid

Bericht door Kees »

Dat ziet er mooi uit, hoelang heeft het geduurd voor je zoveel had?
Just A Traveller In Time
Keessies bakkie

Gast

Bericht door Gast »

erhmmm.. ff denken.... ik ben een jaar of 3 geleden begonnen met wat kleine planten die ik op hout gebonden had. zo nu en dan trok ik de kleine plantjes eraf en liet die dan door de bak drijven tot ze een kleine 10cm groot waren en die bond ik weer op een stukje hout.
de stukjes hout kwamen dan in m'n kweekbakjes terecht en als ze daar te groot voor werden maakte ik er een zuignap aan vast om weer tegen het glas in de grotere bak te plakken.

wel een beetje omslachtige manier maar ik wilde mijn kleine bakjes ook wat invulling geven en dat kleine garnalen en vissenspul kan zich er mooi tussen verstoppen en voedsel tussen vinden. Ook heb ik in de tussentijd best veel weg gegeven dus die 3 jaar zal best korter kunnen.

In het aquarium van mijn schoonmoeder heb ik een half jaar geleden een pluk van 20cm gedaan die nu ook 3x zo groot is, dat is dus echt een enorme bos geworden.

Kees Zuid-Holland
Oud teamlid
Oud teamlid

Bericht door Kees »

Maar ja, geduld hebben hoort wel bij onze hobby he.
Just A Traveller In Time
Keessies bakkie