Eheim classic 2213
-
Silvia
Onderwerp auteur
Eheim classic 2213
Hoi hoi,
Deze heb ik aangeschaft en nu zie ik op de achterkant dat je kan filteren over watten (blauwe) en/of over van die pijpjes / blauwe spons/ substrat pro/ witte spons. (eheim media set is het laatste)
Zit hier echt verschil in qua werking of maakt het niet zoveel uit?
En weet iemand misschien hoelang je zo'n set erin kan laten zitten?
gr. Silvia
Deze heb ik aangeschaft en nu zie ik op de achterkant dat je kan filteren over watten (blauwe) en/of over van die pijpjes / blauwe spons/ substrat pro/ witte spons. (eheim media set is het laatste)
Zit hier echt verschil in qua werking of maakt het niet zoveel uit?
gr. Silvia
Re: Eheim classic 2213
Ze hebben zo alle hun voor en nadelen. Filtersponzen zijn er ook om vuil ui je water te filteren naast dat er bacterien in kunnen nestelen, de pijpjes dienen meer voor bacterie huishouding dan filtering maar hebben wel een goede doorstroming. Het beste is dus allebei met de filterpijpjes helemaal onderop, dan het eheim substraat evt. blauwe spons grof en dan evt fijn nog en dan bovenop je witte filterwatten.
het liefst zo min mogelijk.het is natuurlijk wel afhankelijk hoe het water is.heb je vissen die veel troep maken en veel rotzooi opwaaien,dan zal je filterwatten sneller verzadigd zijn met vuil.Silvia schreef:Hoi hoi,
gr. Silvia
als je merkt dat de uitlaat stroming erg minder wordt,kun je voorzichtig beginnen met het reinigen. niet alles in een keer .
en reinigen in bakwater en geen leidingwater.
filterwatten mag je vaker verwisselen.
keramische pijpjes hoef je nagenoeg niet te verwisselen.
en vergeet niet om af en toe de slangen van de potfilter te reinigen met een slang borstel.
-
Silvia
Onderwerp auteur
Okeej bedankt beide,
Heb hier in de buurt gezocht maar kon nergens filtermateriaal vinden voor een eheim
Heb nou nog een eheim ball erin hangen dus die blijft er eerst maar even in. Kan ik nog even rustig verder zoeken.
Heb hier in de buurt gezocht maar kon nergens filtermateriaal vinden voor een eheim
Heb nou nog een eheim ball erin hangen dus die blijft er eerst maar even in. Kan ik nog even rustig verder zoeken.
Precies je hoeft niet persé de originele vulling te nemen hoor. Die pijpjes worden vaak in doosjes verkocht met een netje erbij waar je de pijpjes in kan doen.
-
Silvia
Onderwerp auteur
Ooh wat zijn jullie goed.....!!!
Bioballen kan natuurlijk ook ipv pijpjes.
Maar dit is een superoplossing........en scheelt waarschijnlijk weer qua centjes
toppie
Maar dit is een superoplossing........en scheelt waarschijnlijk weer qua centjes
liever beide gebruiken!.Silvia schreef:
en waarom?
bij de eerste filter gedeelte halen de pijpjes het grove onzuiverheden uit het water.zodat de bioballen efficienter kunnen werken.(plus dat de ballen minder snel dichtslippen).
hierna komen dan de bioballen aan de beurt.
daarna de grove spons gevolgd door fijnere spons en als laatste de watten.
dit is eigenlijk de standaard manier van het vullen van de potfilter.
qua vulling is er veel mogelijk met een potfilter.
zo heb ik het ook zitten voorheen had ik alleen buisjes en grove spons maar met spons krijg je al snel dat het op 1 punt ranzig wordt
Nu heb ik
van onder naar boven Paar buisjes(van oude filter) >kleine bioballetjes>grove spons >fijne spons> filter flies
de bioballetjes verdelen het water ook mooi in het filter
Nu heb ik
van onder naar boven Paar buisjes(van oude filter) >kleine bioballetjes>grove spons >fijne spons> filter flies
de bioballetjes verdelen het water ook mooi in het filter
120x40x55 tanganyika in de maak
ja nog steeds
-
Rob Bosman
Onderwerp auteur
-
Silvia
Onderwerp auteur
De pomp draait nou goed op pijpjes en bioballen.
We vragen ons af hoever het aanzuigpompje erin moet hangen? Het hangt nu 5 a 6 cm boven de bodem. Is dit voldoende of moet het hoger hangen.
We vragen ons af hoever het aanzuigpompje erin moet hangen? Het hangt nu 5 a 6 cm boven de bodem. Is dit voldoende of moet het hoger hangen.