dames honinggoerami's

Plaats reactie

Onderwerp auteur
marlieke
400-600
400-600

dames honinggoerami's

Bericht door marlieke »

Mijn beide dames honinggoerami hebben vaak een beetje mot met elkaar. Hoewel ik dat van de heren zou verwachten, maar die hangen beiden ergens in een hoekje van de bak, en een van de twee heren bouwt geregeld een schuimnest. Zijn de vrouwen nu de dominante? Ik geloof dat ze elkaar nog niet teveel in de weg zitten, ze krijgen in ieder geval volgende week een grotere bak om in te stoeien.

Edit: nog een vraag: een van de mannen bouwt dus schuimnesten, maar het vrouwtje weigert zijn avances. Moet hiervoor de temperatuur verhoogd zijn naar 30 graden?

Edit: volstaat een schuimnest met alleen maar luchtbelletjes of hoort het mannetje het meer uit te breiden zoals ik in andere topics weleens lees?

Mijn man:
Afbeelding
Juwel 100x30x40
Fluval 40x25x20
Kubus 30x30x30

"Amano, Amano, Amano"

Stefan Noord-Holland
Lid toezichthoudersteam
Lid toezichthoudersteam

Re: dames honinggoerami's

Bericht door Stefan »

mijn vrouwtje was zelf dominant tegen mijn mannetje dus die heb ik toen in de bak van mn vriendin gezet want het ging gewoon niet.
dus idd vrouwtjes kunnen de dominate sekse zijn.
ik heb wel eens gelezen dat dit kan komen door de volgorde hoe je ze in je bak zet.

2de vraag: het belangrijkste is zo min mogelijk stroming aan het oppervlak.
anders drijven de bellen weg.
het tweede wat ze fijn vinden zijn drijfplanten.
en het derde is een privé hoekje in je bak met veel beplanting.
als het vrouwtje weet dat dit er niet is dan zal ze niet op het mannetje in gaan heb ik gemerkt.

ja kan heel duidelijk zien wanneer het vrouwtje 'gewillig' is want dan heeft ze een heel duidelijke horizontale bruine steep, anders is die wat valer of helemaal weg.

ik had mijn bak altijd op 24 graden staan en mijne hadden eerst wel een nest met elkaar (de eerste dag dat ik het vrouwtje er in had nog wel) maar ik had maar 1 bak en die was te klein om het mannetje niet vreselijk agressief achter het vrouwtje aan te laten zitten. toen wilde ik het verplaatsen naar zo'n kweekbakje maar toen kwamen ze niet uit.... :(
No worries mate, she'll be right!

160x50x60 | 60x30x40 | Zelfbouw achterwand en boom

Onderwerp auteur
marlieke
400-600
400-600

Bericht door marlieke »

Dankje Stefan, volgende week komt er een bak bij en die ga ik helemaal naar de wensen van mijn goerami's inrichten, ik heb inderdaad nog niet genoeg verstopplekjes voor ze. En een kweekbak ernaast zodat de dames de mogelijkheid tot rusten hebben.. Hopelijk zitten ze elkaar dan minder in de weg. Is het eigenlijk lastig om honinggoerami's te kweken? Wordt dit veel gedaan?
Juwel 100x30x40
Fluval 40x25x20
Kubus 30x30x30

"Amano, Amano, Amano"

Stefan Noord-Holland
Lid toezichthoudersteam
Lid toezichthoudersteam

Bericht door Stefan »

wil je dan een azië biotoop gaan maken ofzo?
net wat ik zeg, veeeeeeel beplanting inclusief drijfplanten en weinig stroming dan voelen ze zich kiplekker.

voor zover ik weet zijn honing goerami's redelijk makkelijk te kweken.
ik heb net even gezocht voor je.
als je zeker weet dat het vrouwtje ook gewillig is, het vrouwtje met de man apart zetten in een goedbeplante kweekbak ofzo en de temperatuur verhogen naar ongeveer 27 graden.
dan na het eitjes leggen zodra het mannetje het vrouwtje heeft weggejaagd kan je het vrouwtje uitvangen.
als de jongen vrij zwemmen kan je ook het mannetje uitvangen en de jongen voeden met infusoriën en later met fijn stofvoer en artemia.

verder kan ik je niet veel uit eigen ervaring vertellen ofzo want ik kweek zelf niet.

Onderwerp auteur
marlieke
400-600
400-600

Bericht door marlieke »

Ik ben inderdaad bezig met een z.o. azie biotoop, naja ongeveer, want er zitten nog enkele zuid-amerikanen in... Mijn heden gemaakte achterwandje komt in mijn kweekbak, daar is genoeg verstopplek straks. Ik maak wel even een kweek-topic aan als het zover is. Bedankt voor je informatieve antwoorden :D
Juwel 100x30x40
Fluval 40x25x20
Kubus 30x30x30

"Amano, Amano, Amano"

Stefan Noord-Holland
Lid toezichthoudersteam
Lid toezichthoudersteam

Bericht door Stefan »

cool! dat is ook wel de enige biotoop die mij een beetje trekt zeg maar...
ik vind goerami's echt vet :D

ga je ook knorgoerami's er in doen?? die zijn echht waanzinnig mooi vind ik :D zie ook mijn avatar :P

ik had je achterwandje gezien ja. ziet er netjes uit. heb zelf het gedult er niet voor :? wil wel een keertje iets maken... mja...

mocht je verder nog vragen hebben.... :D