algen

Onderwerp auteur
bartje
0-200
0-200

algen

Bericht door bartje »

hoi hoi
ben nieuw hier op aanrader van mijn neef!
Help ik heb problemen met alg
heb een aquarium vorig jaar begonnen helemaal mis gegaan veel algen en te weining planten.
nu overnieuw begonnen veel planten erin gezet en goede voedingbodem maar de algen komen weer
ik gebruik ook voedingsstoffen voor mijn planten! ze beginnen te groeien maar hoe kom ik van mijn algen af?
wie kan mij helpen of uitleggen hoe dat moet?
groetjes bart

Patman
800-1000
800-1000

Bericht door Patman »

Hoi Bart,

De eerst vraag is natuurlijk.... wat voor soort alg heb je ?

Om dat uit te zoeken kun je een blikje werpen op het volgende;
Groeten,
Patrick

Een dag niet geademd is een dag niet geleefd

Onderwerp auteur
bartje
0-200
0-200

Re: algen

Bericht door bartje »

mijn steentjes op de grond worden bruining
en aan de achterwant komen lange groene draden!
is dat wat kan je daar wat mee?
hoop het wel
groetjes bart
alvast bedankt man! :D

jean-paul
200-400
200-400

Bericht door jean-paul »

Hoe lang ben je opnieuw begonnen? Bruine algen is bij de opstart van een nieuwe bak volkomen normaal. Ze verdwijnen vanzelf.
Om algen te bestrijden is het nodig ook enkele waterwaarden te weten: Nitraat en Fosfaat. Ofwel een testsetje kopen of even een staaltje meenemen naar een winkel en je waarden daar even laten testen. Laat je echter niet te snel chemische middelen aansmeren: algen kunnen vrij gemakkelijk bestreden worden. Zorg vooral dat je planten gaan concurreren met de algen: als de planten snel groeien laten ze geen voedingsstoffen voor de algen. Misschien daarom ook graag wat meer info over je bak: hoe groot, hoeveel planten, hoeveel vissen, hoe lang staat je licht aan, en zoals reeds gezegd: fosfaat en nitraatwaarde. Dan kan men je hier vast verder helpen.
Een uitstekend product om algen te bestrijden is Easy Carbo: het is koolstofvoeding voor de planten en laat je planten sneller groeien. Maar sommige zachte planten zoals waterpest verdragen dit product niet zo goed.
Groetjes, Jean-Paul

remcoremmers
0-200
0-200

Bericht door remcoremmers »

Als men veel zuurstofplanten in de bak heeft( zoals waterpest over variant hiervan) kan men dan geen Easy Carbo gebruiken? En is dit beter om dit niet te doen dan?

Onderwerp auteur
bartje
0-200
0-200

Bericht door bartje »

ik heb een meter bak met een stuk of 15 vissen
en een stapel planten ongeveer 20 stuks ofzo ik heb een foto op mijn hyves gezet! want hier kan je die niet achterlaten geloof ik... mijn planten beginnen nu bijn allemaal te groeien. du s dat is mooi ik zal even een test laten doen naar de waterkwaliteit.
alvast bedankt voor de tips en hulp:D

Kevin Noord-Brabant
Hoofdbeheerder / oprichter

Bericht door Kevin »

bartje schreef:ik heb een foto op mijn hyves gezet! want hier kan je die niet achterlaten geloof ik...

Als jij ook een eigen album wil kun je via deze link een album aanmaken door minimaal 1 foto te uploaden.

Waar kunnen we je hyves vinden precies?
Groetjes Kevin.

Doe het zelf achterwand

jean-paul
200-400
200-400

Re:

Bericht door jean-paul »

remcoremmers schreef:Als men veel zuurstofplanten in de bak heeft( zoals waterpest over variant hiervan) kan men dan geen Easy Carbo gebruiken? En is dit beter om dit niet te doen dan?
Zie: http://www.easylife.nl/nederlands/index.html?id=43
In mijn aquarium groeit vallisneria zonder problemen, maar waterpest "verglaasde" als ik easy carbo gebruik. Ook Belgisch groen is een snelgroeier die easy carbo prima verdraagt.
Groetjes, Jean-Paul

Onderwerp auteur
bartje
0-200
0-200

Bericht door bartje »

ik heb een foto ge-upload. Dank voor de tip! Zal kijken of ik er nog een paar bij kan zetten...
mijn hyves is bart duijveman Nieuwegein
mijn waterpest groeit wel goed maar bij mij groeit de vallesneria helemaal niet wordt alleen maar korter en er komen ook geen nieuwe strengen vanuit de bodem. Bij mij is het dus precies andersom.. Is dat raar of komt dat wel vaker voor?

Gast

Bericht door Gast »

Als ik zo naar je foto's kijk zie ik het probleem niet.
Ziet er toch fris gezond uit ?

Een beetje algen zal je altijd houden, het is de kunst (of mazzel) om het zo te krijgen dat het overal een beetje groeit maar niet op de planten.
Als je wel last van algen krijgt is het zaak om rustig te blijven en niet als een dolle te gaan snoeien. Dus eigenlijk de algen en planten gewoon laten staan.. hoe lelijk dat ook kan zijn.
Als je dan met Co2 (easy-carbo) gaat werken zullen ze met een week of 3 verdwijnen en je planten bloeien weer helemaal op.

Aan de andere kant vind ik een bealgde achterwand of stuk hout/steen helemaal niet misstaan en hanteer ik het regeltje "als de algen daar groeien nemen ze de voedingsstoffen weg voor de algen die misschien op de planten willen" ;)

Kevin Noord-Brabant

Bericht door Kevin »

;)

Ziet er inderdaad niet verkeerd uit zo, ze lijken wel als nieuw.
Groetjes Kevin.

Doe het zelf achterwand

Kees Zuid-Holland
Oud teamlid
Oud teamlid

Bericht door Kees »

Ziet er inderdaad niet slecht uit.
Wat de valesneria betreft, misschien te diep geplant?
Just A Traveller In Time
Keessies bakkie

jean-paul
200-400
200-400

Re:

Bericht door jean-paul »

Kees schreef:Wat de valesneria betreft, misschien te diep geplant?
Was ik ook aan het denken. Vallisneria groeit normaal zonder veel problemen, mits óp de bodem en niet ín de bodem geplant.

Gast

Bericht door Gast »

Valisneria is een plant die gewoon in het grind hoort ;)
Een klein stukje van de wortels mag nog zichtbaar zijn, dus tot waar de bladeren beginnen.
De uitlopers groeien ook onder het grind door en komen onder het grind al tot volwassen plantjes.

Kees Zuid-Holland
Oud teamlid
Oud teamlid

Bericht door Kees »

Inderdaad, valesneria moet wel geplant worden, maar niet te dicht.
In het begin maakte ik ook wel eens de fout om ze lekker diep te zetten en toen begonnen ze te verslijmen.
Nu plant ik ze gewoon, maar trek ze dan wat terug omhoog.
Just A Traveller In Time
Keessies bakkie