bodemvoeding
bodemvoeding
hallo
ik had een vraagje?
Ik ben bezig met het opknappen van een aquarium van 1,25x45x45.
vreemde maat he :p
wat mijn vraag was is hoeveel bodemvoeding ik nodig ben voor de planten.
Ik ben nog niet zover met de inrichting maar dan weet ik het in ieder geval alvast wat het beste is.
ik had een vraagje?
Ik ben bezig met het opknappen van een aquarium van 1,25x45x45.
vreemde maat he :p
wat mijn vraag was is hoeveel bodemvoeding ik nodig ben voor de planten.
Ik ben nog niet zover met de inrichting maar dan weet ik het in ieder geval alvast wat het beste is.
ik heb een levendbarendenbak van 80/50/50
en ik heb een malawibak van 125/50/50
plus nog wat kleine opgroeibakkie's
Ikzelf ben geen voorstander van voedingsbodem om diverse redenen (hier op het forum wordt daar regelmatig over gepost). Het is na een tijd uitgewerkt, en bij het verplaatsen van planten, of gerommeld in de bodem komt de hele voedingsbodem fijn door de bak. Tegenwoordig zijn er veel betere alternatieven (Easylife Profito bijvoorbeeld), om de plantengroei te stimuleren
Groeten,
Patrick
Een dag niet geademd is een dag niet geleefd
Patrick
Een dag niet geademd is een dag niet geleefd
Ik ga geheel met Patrick mee.
Kijk ff rond op het forum en zie de andere berichten.
Kijk ff rond op het forum en zie de andere berichten.
Just A Traveller In Time
Keessies bakkie
Keessies bakkie
ik heb verscheidene topics rondgespit en er zijn uiteraard veel verschillende meningen over voedingsbodems.
wat ik ook zo hier en daar heb gelezen is dat de ene plant wel voeding via de wortels nodig heeft en de andere niet.
ik wil zowieso een paar varens op hout laten groeien (ff proberen heb er een topicje over gelezen). en die waren geen voedingsbodem nodig.
wat voor planten zou ik er voor de rest mooi bij kunnen zetten.
ik wil namelijk achteraan een paar hooggroeiers la ma zeggen en voor aan een beetje grasachtige plantjes.
en dat franse klei waar kun je dat krijgen want ik heb het nooit zien liggen bij onze plaatselijke dierenwinkels in deventer. of heeft dat een andere benaming.
wat ik ook zo hier en daar heb gelezen is dat de ene plant wel voeding via de wortels nodig heeft en de andere niet.
ik wil zowieso een paar varens op hout laten groeien (ff proberen heb er een topicje over gelezen). en die waren geen voedingsbodem nodig.
wat voor planten zou ik er voor de rest mooi bij kunnen zetten.
ik wil namelijk achteraan een paar hooggroeiers la ma zeggen en voor aan een beetje grasachtige plantjes.
en dat franse klei waar kun je dat krijgen want ik heb het nooit zien liggen bij onze plaatselijke dierenwinkels in deventer. of heeft dat een andere benaming.
ik heb een levendbarendenbak van 80/50/50
-
Gast
Wat ze vaak wel hebben zijn voedingsbolletjes van Velda (dit merk komt het meeste voor, is er vast ook van andere merken).
Wat je ook kan doen is Leem halen bij de sportviswinkel.
Dit gebruiken hun door het lokvoer omdat het een mooie wolk geeft en dat lokt vis.. mjah wie weet is het waar maar voor ons is alleen belangrijk dat ze het daar verkopen.
Dit leempoeder meng je dan met extra voedingstoffen tot een papje en zet het in de vriezer tot het ijsblokjes zijn.
de blokjes kan je dan later onder de grond stoppen zonder al teveel rommel te maken., dit was tot nu toe altijd mijn methode.
Mijn planten doen het ieder geval weer goed nadat ze even een instort momentje hadden en alleen de wekelijkse dosering profito niet meer hielp. Alleen deze keer gebruikte ik de vijverbollen van Velda.. dat scheelde me de rommel van het mengen
Wat je ook kan doen is Leem halen bij de sportviswinkel.
Dit gebruiken hun door het lokvoer omdat het een mooie wolk geeft en dat lokt vis.. mjah wie weet is het waar maar voor ons is alleen belangrijk dat ze het daar verkopen.
Dit leempoeder meng je dan met extra voedingstoffen tot een papje en zet het in de vriezer tot het ijsblokjes zijn.
de blokjes kan je dan later onder de grond stoppen zonder al teveel rommel te maken., dit was tot nu toe altijd mijn methode.
Mijn planten doen het ieder geval weer goed nadat ze even een instort momentje hadden en alleen de wekelijkse dosering profito niet meer hielp. Alleen deze keer gebruikte ik de vijverbollen van Velda.. dat scheelde me de rommel van het mengen
-
Anonymous
http://www.aquaplantsonline.nl/voedings ... p-719.html
linkje wel zo handig
Als je zoekt naar aquaplantonline kom je bij een duitse site terecht.
linkje wel zo handig
Als je zoekt naar aquaplantonline kom je bij een duitse site terecht.
-
Rob Bosman
-
Gast
Als je alleen voor de planten zou gaan en niet voor de franse klei (want dat hebben ze niet, maar wel een vervanging) Zou je nog een kijkje kunnen nemen op deze site.
www.aquarium-planten.com die zijn goedkoper met de planten. Dat scheeld al gauw een halve euro of meer per plantje.
www.aquarium-planten.com die zijn goedkoper met de planten. Dat scheeld al gauw een halve euro of meer per plantje.
Re: bodemvoeding
voedingsbodem heeft alleen zin als je er moerasplanten inzet, die kunnen via de wortels voedingsstoffen opnemen.
echte waterplanten nemen hun voeding op via het water, de wortels dienen alleen als verankering.
waterplanten en moerasplanten zijn van elkaar te onderscheiden via een vrij simpele methode, neem de wortels in je hand, blijft de plant rechtopstaan is het een moerasplant (bovenwatercultuur), gaat hij hangen is het een echte waterplant.
extra voeding is voor de meeste planten onnodig, ze moeten hun voeding maar uit de afvalstoffen van de vissen halen.
als je toch besluit om meststoffen toe te voegen hou er dan rekening mee dat ook algen hiervan smullen.
echte waterplanten nemen hun voeding op via het water, de wortels dienen alleen als verankering.
waterplanten en moerasplanten zijn van elkaar te onderscheiden via een vrij simpele methode, neem de wortels in je hand, blijft de plant rechtopstaan is het een moerasplant (bovenwatercultuur), gaat hij hangen is het een echte waterplant.
extra voeding is voor de meeste planten onnodig, ze moeten hun voeding maar uit de afvalstoffen van de vissen halen.
als je toch besluit om meststoffen toe te voegen hou er dan rekening mee dat ook algen hiervan smullen.