Beste liefhebbers,
Ik heb er voor de verandering maar € 100,00 tegenaan geknalt en er mijn hele bak voor leeggehaald!!
Het volgende is gedaan om toch van die vervelende baardalg af te komen:
- 2 nieuwe tl lampen ( 1x plant, 1 x daylight) (over 2 maanden reflector erop)
- nieuwe voedingsbodem
- alle oude planten eruit( was toch niks meer), nieuwe planten gekocht
- alle steen en hout ontalgt en achterwand algvrij gemaakt(zo goed als dat ging)
- easy carbon gekocht, ik ben van plan om de 2 dagen 2 ml toe te voegen
- ander vissenvoer gekocht. schijnt dat in de normale troep veel fosfaat zit, en ook diepvries voer is goed voor een goede algengroei!
- ik hou me strikt aan 8 uur licht
Ik hoop dat de planten groeien, groen blijven en ik nergens alg meer zie (mag wel voor € 100,00!
Tips zijn altijd welkom, en ik hou jullie op de hoogte
Bedankt!
HELP Baardalg??!!
-
remcoremmers
Onderwerp auteur - 0-200

Oke, ik dacht dat de voedingsbodem na jaren pas was uitgewerkt. Vooral omdat er elementen in zitten die niet binnen een aantal maanden oplossen. Ik heb nooit anders gehoord en gezien dat men een voedingsbodem gebruikt. Dit is totaal nieuw voor mij, maar ben wel nieuwschierig of dit inderdaad werkelijk zo is.
Hoe denken andere hierover?
Hoe denken andere hierover?
Is volgens mij al eerder besproken, maar uit mijn hoofd gaat een voedings bodem ongeveer een jaar mee en dan is het uitgewerkt. Heb het hier ook in, maar bij een totale renovatie of nieuwe bak, ga ik het niet meer gebruiken. Inderdaad heb je wel eens als je een plant verplaatst, dat je wat voedingsbodem mee naar boven neemt en dit dwarreld dan lekker door je bak. Houd het wel bij de produkten van EasyLife, dat is voldoende.
Just A Traveller In Time
Keessies bakkie
Keessies bakkie
Re: HELP Baardalg??!!
Er zijn zelfs voedingsbodems die na een halfjaar, driekwartjaar al uitgewerkt zijn. 
-
witte
- 200-400

Hoi Remco ik heb ook veel last van alg gehad(zie hier op het forum) maar ik heb nu mijn licht weer 11uur aan,maar ik heb van die drijfplantjes erin en die dempen ook het licht ik heb nu gelukkig geen last meer ook heb ik planten voeding gebruikt en nieuwe lampen en met waterverversen niet te zuinig in het begin 70%.dit is mijn ervaring maar wat nu precies de doorslag heeft gegeven dat het weg was weet ik ook niet en misschien ook wel alle factoren.ps kijk bij aanbod die plantjes geef ik gratis weg heb vanavond weer een halve emmer in de vuilnisbak gegooid. succes want ik weet hoe deprimerend het is. gr hans
Re:
Easy carbo is zeker een goed idee: het stimuleert de plantengroei. Als planten snel groeien concurreren ze de algen weg. Snelgroeiende planten (bv. belgisch groen) gedurende een tijdje in je bak kan ook al wat helpen.remcoremmers schreef:- easy carbon gekocht, ik ben van plan om de 2 dagen 2 ml toe te voegen
- ander vissenvoer gekocht. schijnt dat in de normale troep veel fosfaat zit, en ook diepvries voer is goed voor een goede algengroei!
- ik hou me strikt aan 8 uur licht
Maar planten kunnen alleen goed groeien als ze voldoende licht krijgen: 8 uur is absoluut onvoldoende. 11 uur is een minimum.
Meet ook eens fosfaat. Een verkeerde verhouding tussen fosfaat en nitraat is vaak de oorzaak van algen (zie Redfield Ratio).
Groetjes, Jean-Paul
-
remcoremmers
Onderwerp auteur - 0-200

Baardalg is een van de weinige algen zie je kan hebben terwijl alle lampjes op groen staan. Met andere woorden, je waterwaardes kunnen goed zijn, de verlichting kan goed zijn en je filtering en waterverversing.... toch kan het de kop op steken. De verlichting zou ik zo rond de 10 a 11 uur houden... de planten moeten de aangeboden voedingsstoffen wel kunnen verwerken (en daar hebben ze wel licht bij nodig).
De kwaliteit van het aangeboden licht, daar is vaak nog wel wat aan te sleutelen (daarover staat hier op het forum ook voldoende)
De kwaliteit van het aangeboden licht, daar is vaak nog wel wat aan te sleutelen (daarover staat hier op het forum ook voldoende)
Groeten,
Patrick
Een dag niet geademd is een dag niet geleefd
Patrick
Een dag niet geademd is een dag niet geleefd
Re:
Ik kan dit alleen maar beamen!Patman schreef:de planten moeten de aangeboden voedingsstoffen wel kunnen verwerken (en daar hebben ze wel licht bij nodig). De kwaliteit van het aangeboden licht, daar is vaak nog wel wat aan te sleutelen (daarover staat hier op het forum ook voldoende)
Groetjes, Jean-Paul
-
remcoremmers
Onderwerp auteur - 0-200

Tuurlijk dat is altijd mogelijk, aan jouw de schone taak om te kijken om wat voor alg het gaat en daarna te observeren of het niet te veel wordt. Kijk groene algen zijn opzich niet verkeerd in je aquarium, getuigt alleen maar van een gezonde bak. Het moet alleen niet de overhand gaan krijgen zodat er voor je planten weer te weinig voedingstoffen overblijven.
Bruinalg trekt vanzelf weer weg, maar zorg er wel voor dat de bladeren enigzins schoon blijven van bruinalg anders kan de plant ook doodgaan door lichtgebrek en wat nog meer.
Bruinalg trekt vanzelf weer weg, maar zorg er wel voor dat de bladeren enigzins schoon blijven van bruinalg anders kan de plant ook doodgaan door lichtgebrek en wat nog meer.