Hallo, ik heb sinds 3 dagen 2 nieuwe lampen boven m'n bak.
Dit zijn de Philips Tld 18 Watt kleur 830 en 840, maar ik vind de kleur nogal geel en het geeft weinig contrast.
Is het mogelijk om een van de lampen te ruilen met een andere kleur, zodat het licht iets witter wordt ?
Ik heb de lampen Philips Aquarelle en de Silvana Growlux ook nog liggen maar weet niet welke een goede combinatie is voor de planten( wat alg betreft )
Weet iemand een goede raad ?
Gr. Shubby
Tld 18 w 830+840 nogal geel
-
Gast
Altijd lastig met witte/gele lampen omdat er een groot deel groen in zit waardoor de contrasten vervagen.
Ik heb hier grolux en aquastar boven de bakken hangen en dacht dat een warm wit er wel mooi bij zou staan. Ik had het niet slechter kunnen kiezen... Ik ben maar weer terug gestapt naar alleen grolux en aquastar omdat het zo overbelicht overkwam.
Zelf had ik in het begin ook wel last van algen en heb co2 toegevoegd om daar vanaf te komen.
nu alweer bijna een jaar verder heb ik nog steeds geen algen.
In feite komt er in elke pas gestarte bak wel algen, dit hoort gewoon zo met de natuur. Eerst koloniseren algen de bak, die verdwijnen en dan krijgen de planten de kans. Dan moet je in verhouding dus ook meer planten dan algen hebben om de planten de kans te geven natuurlijk.
Algen houdt je dus niet tegen met een ander lampje omdat je planten dan ook tekort gaan komen
Ik zou de Aquarelle en de grolux terug hangen of een aquastar ipv de aquarelle omdat die wat witter licht geeft en de vissen mooi doet kleuren.
Ik heb hier grolux en aquastar boven de bakken hangen en dacht dat een warm wit er wel mooi bij zou staan. Ik had het niet slechter kunnen kiezen... Ik ben maar weer terug gestapt naar alleen grolux en aquastar omdat het zo overbelicht overkwam.
Zelf had ik in het begin ook wel last van algen en heb co2 toegevoegd om daar vanaf te komen.
nu alweer bijna een jaar verder heb ik nog steeds geen algen.
In feite komt er in elke pas gestarte bak wel algen, dit hoort gewoon zo met de natuur. Eerst koloniseren algen de bak, die verdwijnen en dan krijgen de planten de kans. Dan moet je in verhouding dus ook meer planten dan algen hebben om de planten de kans te geven natuurlijk.
Algen houdt je dus niet tegen met een ander lampje omdat je planten dan ook tekort gaan komen
Ik zou de Aquarelle en de grolux terug hangen of een aquastar ipv de aquarelle omdat die wat witter licht geeft en de vissen mooi doet kleuren.
Re: Tld 18 w 830+840 nogal geel
Als je het licht iets 'witter' wilt maken kun je ook kiezen voor de 840 in combinatie met de 865, die laatste lamp is blauwig en geeft ook een mooie kleur mee aan je vissen. Overigens het is niet blauwig in de zin dat het algengroei stimuleert, ik heb er wel goede ervaringen mee. Als je de 830 vervangt door de 865 houdt dit alleen wel in dat je iets minder van het rode spectrum boven je bak krijgt