Verschil osmose en gedistileerd water
-
Shubbyke
Onderwerp auteur - 0-200

Verschil osmose en gedistileerd water
Mischien wel een domme vraag maar wil het toch graag weten.
Barst maar los !!
Gr. Shubby
Barst maar los !!
Gr. Shubby
Gedestilleerd is water wat gekookt is en de waterdamp wordt gecondenseerd. Zodat het merendeel van de zouten die erin opgelost waren zijn verwijderd. (Is dus anders dan water koken, daarbij blijven de zouten in het water, alleen de hardheid gaat hiermee omlaag omdat de calciumzouten (en magnesiumzouten) neerslaan.
Osmose is een techniek (simpele weergave) waarbij water door een membraan wordt geperst. Dit membraan laat enkel watermoleculen door -de zouten en verontreinigingen blijven achter op het membraan- en is hiermee bijzonder zuiver te maken. Dit maakt het mogelijk om met voorfilters en nafilters ultrapuur water (H2O) en zelfs bacterievrij water te maken (Voor aquariumdoeleinden niet haalbaar hoor, dan redt je het niet met een simpel osmosefiltertje van 100 euro aan de kraan, en eerlijk gezegd is dat ook niet nodig natuurlijk.
Osmose is een techniek (simpele weergave) waarbij water door een membraan wordt geperst. Dit membraan laat enkel watermoleculen door -de zouten en verontreinigingen blijven achter op het membraan- en is hiermee bijzonder zuiver te maken. Dit maakt het mogelijk om met voorfilters en nafilters ultrapuur water (H2O) en zelfs bacterievrij water te maken (Voor aquariumdoeleinden niet haalbaar hoor, dan redt je het niet met een simpel osmosefiltertje van 100 euro aan de kraan, en eerlijk gezegd is dat ook niet nodig natuurlijk.
Groeten,
Patrick
Een dag niet geademd is een dag niet geleefd
Patrick
Het ligt aan het doel wat je wil bereiken. Ik weet niet precies wat de KH en GH van gedestilleerd water is. Van osmosewater is dat 0. Sowieso.
Maar laten we niet vergeten dat osmosewater alleen niet goed is, het dient altijd gebruikt te worden om het kraanwater naar de juiste waarde te krijgen. Vissen kunnen niet overleven in enkel osmosewater
Maar laten we niet vergeten dat osmosewater alleen niet goed is, het dient altijd gebruikt te worden om het kraanwater naar de juiste waarde te krijgen. Vissen kunnen niet overleven in enkel osmosewater
Groeten,
Patrick
Patrick
de Ph van gedestileerd water is 7 / neutraal. het bevat ook veel minder CO2. of is zelfs geheel verdwenen. de kh is geloof ik rond de 4 of 5.
de ph van osmose zit rond de 6 verder zijn hier de waarden 0. hier moet je ook verhoudingen mengen met leidingwater en osmose+ toevoegingen om het ideale water te verkrijgen.
de ph van osmose zit rond de 6 verder zijn hier de waarden 0. hier moet je ook verhoudingen mengen met leidingwater en osmose+ toevoegingen om het ideale water te verkrijgen.
Grtzz Bianca
Trek wel een duikpak aan en maak van mijn huis een aqua...
Re:
Dat ligt aan je doelwaarden natuurlijk.Shubbyke schreef:Dus met andere woorden kun je beter osmosewater gebruiken dan gedestileerd water ?
Gr, Shubby
Maar met osmosewater en kraanwater kun je veel voor elkaar krijgen.
Nog eveniets anders. Er wordt gezegd dat de pH van osmosewater 6 is, maar in theorie is deze pH precies 7.00 Omdat er geen ionen inzitten die de pH beinvloeden. (De balans tussen zuur en base is precies gelijk, en de pH daarmee dus 7.00)
Groeten,
Patrick
Patrick
Omdat de pH neutraal is is deze eigenlijk met een pH meter niet te meten... Dat klinkt gek, maar zo'n meter heeft ionen nodig om te functioneren, en omdat die er niet zijn geeft hij een valse waarde.
Ik kan er een heel wetenschappelijk artikel aan wijden, maar de pH van osmosewater is in theorie 7.0
(http://nl.wikipedia.org/wiki/PH)
Ik kan er een heel wetenschappelijk artikel aan wijden, maar de pH van osmosewater is in theorie 7.0
(http://nl.wikipedia.org/wiki/PH)
Groeten,
Patrick
Patrick
ok ok..zal nie verder discuseren verder..t is aan een ieder wat hij ermee doet en vind..toch?
ik heb gewoon leidingwater zonder wat dan ook, ja ok beetje toevoeging, zout en druivesuiker en iets van verbeteraar..
en zit zonder osmose toch op licht zuur en zacht water.
ik heb gewoon leidingwater zonder wat dan ook, ja ok beetje toevoeging, zout en druivesuiker en iets van verbeteraar..
en zit zonder osmose toch op licht zuur en zacht water.
Grtzz Bianca
Tsja.. Ik ben chemisch analist.. wat kan ik meer zeggen... het is mijn vak... Niet dat ik daarmee wil zeggen dat ik in kwesties waar het gaat om chemie vanzelfsprekend gelijk heb.. maar aan zekerheid grenzende waarschijnlijkheid, daar is wel lichtelijk sprake van 
Wel mooi water heb je daar dan, dat het met weinig toevoeging al geschikt is voor bijvoorbeeld een Zuid-Amerika biotoopje. Ikzelf zou er minder blij mee zijn.... Malawi mag best wat basisch zijn..
.....Druivensuiker?
Wel mooi water heb je daar dan, dat het met weinig toevoeging al geschikt is voor bijvoorbeeld een Zuid-Amerika biotoopje. Ikzelf zou er minder blij mee zijn.... Malawi mag best wat basisch zijn..
.....Druivensuiker?
Groeten,
Patrick
Patrick
-
Anonymous
Re: Verschil osmose en gedistileerd water
Ik ben maar eens gaan zoeken naar meer verhalen over druivensuiker toevoegen in het aquarium maar kon ze niet vinden.
Kwam wel dit tegen
Wat mij op het idee bracht dat de vissen die het nodig hebben vast planteneters zijn en dat zelf via de voeding dus wel voldoende binnen krijgen.
Tevens denk ik nu ook dat druivensuiker dus niet in het water hoort toegevoegd. Omdat de natuur dit zelf zo regelt met planten die het juist omzetten uit stoffen die je normaal wel in het water vindt.
Kwam wel dit tegen
het complete verhaal hier. Opent in pdfHet door de planten opgenomen water speelt eveneens een belangrijke rol bij de scheikundige reacties, die zich bij fotosynthese voltrekken en maakt de productie van zuurstof (O) mogelijk. De planten recycleren het in het water opgeloste koolzuur en mineraalzouten tot suikerverbindingen en vormen deze voornamelijk om tot druivensuiker (C6H12O6). Deze bestaat uit een eenvoudige molecule, die zich gemakkelijk kan inbouwen in de lange molecule keten van cellulose. Deze cellulose is de fundamentele schakel voor de opbouw van plantenvezels, die aan de plant zijn stabiliteit geven. Druivensuiker wordt gebruikt om stevigheid te ontwikkelen en reserve aan te leggen, maar wordt ook verder verwerkt in andere suikerverbindingen, die dan weer het plantensap vormen.
Wat mij op het idee bracht dat de vissen die het nodig hebben vast planteneters zijn en dat zelf via de voeding dus wel voldoende binnen krijgen.
Tevens denk ik nu ook dat druivensuiker dus niet in het water hoort toegevoegd. Omdat de natuur dit zelf zo regelt met planten die het juist omzetten uit stoffen die je normaal wel in het water vindt.