Verlichting
-
Biancab
Onderwerp auteur - 400-600

Verlichting
Ik heb door eigen ondervinding in de gaten dat veel of weinig verlichting wel degelijk uitmaakt wat het met je bak doet..
ik ben benieuwd wat jullie ervan vinden en zou graag jullie mening hierin willen horen/lezen
ik ben benieuwd wat jullie ervan vinden en zou graag jullie mening hierin willen horen/lezen
Grtzz Bianca
Trek wel een duikpak aan en maak van mijn huis een aqua...
-
Biancab
Onderwerp auteur - 400-600

Ik zelf heb dus veel minder omdat ik mijn bak heb draaien op een 130 cm lampje. dit kwam omdat mijn dubbele travo van de 2 grote lampen kapot is gegaan...
Planten groeien prima geen overdreven rek te zien, stekken goed, mooi van kleur. zolang de planten niet het gehele oppervlak bedekken gaat het prima.
ook de vissen zijn er erg blij mee.
geen last van vervelende alg. geen indirect zonlicht.
Planten groeien prima geen overdreven rek te zien, stekken goed, mooi van kleur. zolang de planten niet het gehele oppervlak bedekken gaat het prima.
ook de vissen zijn er erg blij mee.
geen last van vervelende alg. geen indirect zonlicht.
Grtzz Bianca
Wat is het gebruikelijke eigenlijk?
Oeps, was iets te snel,
eerst andere topic lezen
sorry
Op basis van je andere topic http://www.aquafora.nl/viewtopic.php?f=8&t=1641: ik heb enerzijds een rio 240 met 2x38 Watt sera brilliant daylight + reflectoren (12 uur per dag) en anderzijds planten die toch wel veel licht nodig hebben, veronderstel ik dat er minder dan gebruikelijk licht aanwezig is. Tijdsduur zal vermoedelijk ook wel een rol spelen, dus je vraag is niet zo eenvoudig te beantwoorden denk ik.
Oeps, was iets te snel,
Op basis van je andere topic http://www.aquafora.nl/viewtopic.php?f=8&t=1641: ik heb enerzijds een rio 240 met 2x38 Watt sera brilliant daylight + reflectoren (12 uur per dag) en anderzijds planten die toch wel veel licht nodig hebben, veronderstel ik dat er minder dan gebruikelijk licht aanwezig is. Tijdsduur zal vermoedelijk ook wel een rol spelen, dus je vraag is niet zo eenvoudig te beantwoorden denk ik.
Groetjes, Jean-Paul
Re: Verlichting
Ik merk ook dat het wel degelijk uitmaakt, veel of weinig licht. Vooral met de algen dan
maar ik ben ook van mening dat de licht sterkte en de kleur spectrums een hele grote rol meespelen in het verhaal. Bij elke soort lamp blijft het altijd even uitproberen hoe je bak erop reageert.
Het is bijna onmogelijk om een eenduidig antwoord te geven op de vraag, er spelen nog meer factoren mee lijkt me zoals de temperatuur van je water, invallend licht van buiten de bak (woonkamer/zonlicht), nitraat gehalte in je aquarium. Allemaal zaken waarvan je kan stellen dat als deze niet gelijk zijn in 2 verschillende aquariums je ook niet echt een vergelijking kan trekken an hoe planten groeien op een bepaalde lamp of kleurlamp.
Maar om toch even atwoord te geven op je vraag: mijn verlichting is minimaal, de wordt gedimd door een dimmer en geen een van de lampen brand op 100% sterkte. Dit omdat het een cichliden aquarium betreft zonder al te veel planten die voor schaduw zorgen.
Het is bijna onmogelijk om een eenduidig antwoord te geven op de vraag, er spelen nog meer factoren mee lijkt me zoals de temperatuur van je water, invallend licht van buiten de bak (woonkamer/zonlicht), nitraat gehalte in je aquarium. Allemaal zaken waarvan je kan stellen dat als deze niet gelijk zijn in 2 verschillende aquariums je ook niet echt een vergelijking kan trekken an hoe planten groeien op een bepaalde lamp of kleurlamp.
Maar om toch even atwoord te geven op je vraag: mijn verlichting is minimaal, de wordt gedimd door een dimmer en geen een van de lampen brand op 100% sterkte. Dit omdat het een cichliden aquarium betreft zonder al te veel planten die voor schaduw zorgen.
Heb dus gekozen voor iets meer.
Waarom, heb wat drijfplanten en een aantal Heteranthera dubia planten die een mooie dek vormen aan het oppervlak.
Dit tempert nogal licht, maar mijn vissen vinden iets boven hun hoofd drijven prettig.
Door wat meer verlichting te hebben, kan ik nu dus toch nog mooi mijn vissen zien en de laagblijvende bedoelde plantjes, krijgen genoeg licht om niet naar de oppervlakte te schieten.
Dus ook met dit geld naar mijn mening zoals Kevin al zegt, kijk naar je vissen, de inrichting, de soorten planten en bepaal dan hoeveel licht je nodig heb. En natuurlijk ook niet vergeten dat je het zelf ook mooi vind.
Waarom, heb wat drijfplanten en een aantal Heteranthera dubia planten die een mooie dek vormen aan het oppervlak.
Dit tempert nogal licht, maar mijn vissen vinden iets boven hun hoofd drijven prettig.
Door wat meer verlichting te hebben, kan ik nu dus toch nog mooi mijn vissen zien en de laagblijvende bedoelde plantjes, krijgen genoeg licht om niet naar de oppervlakte te schieten.
Dus ook met dit geld naar mijn mening zoals Kevin al zegt, kijk naar je vissen, de inrichting, de soorten planten en bepaal dan hoeveel licht je nodig heb. En natuurlijk ook niet vergeten dat je het zelf ook mooi vind.
Just A Traveller In Time
Keessies bakkie
Keessies bakkie
hier brandt het vaak wat minder. Ik ben niet echt een plantenfanaat, dus daar hoef ik het niet voor te doen. Zolang het nog goed groeit ben ik al tevreden.
Met wat minder verlichting vind ik de bak er gewoon wat fraaier uit zien
Met wat minder verlichting vind ik de bak er gewoon wat fraaier uit zien
275x65x60
Klopt ja veel blauw of paarse kleuren in het spectrum kunnen algen in de hand werken.
ik denk dat als je een brede bak, hebt het wel mooi is om een paarse lamp erbij te hebben(niet al te fel maar in mijn aquarium(40cm) als ik achter een ''speciale'' lamp plaats dan ziet het er niet uit als ze naar voor/boven zwemmen dan hebben ze ineens een andere kleur.
120x40x55 tanganyika in de maak
ja nog steeds
Met een dimmer erop werkt het prima, mijn blauw paarse lamp brand voor 30% net genoeg blauw licht om de vissen er mooi uit te laten komen maar de algen doen er niks op.
Is het niet zo dat juist speciale planten lampen een vrij hoog blauw spectrum hebben?
Just A Traveller In Time
Keessies bakkie
Keessies bakkie
Klopt ja, maar waar zijn die lampen op getest
............... juist op algen. Omdat die ook min of meer tot de planten familie behoren en het resultaat van de lamp sneller zichtbaar is bij algen dan bij planten.
Neem je een grolux en laat die 12 branden voluit krijg je geheid alg, neem je een special plant van sera bijv die hebben een UV-stop over de tl heen zitten. Daar is het een stuk minder met de algen groei op die lamp is mijn ervaring, maar je moet ohzo blijven opletten.
Een plant heeft zowel rood als blauw aandeel nodig om te groeien, met de een groeit hij in de hoogte met de ander in de breedte. Nooit opgevallen dat een bak met alleen een echt blauwe lamp en planten hele tengere planten oplevert
weinig blad dat houd weer in minder opname van nitraat en dat kan weer inhouden een algen groei op je nitraat.
Hier kan je zo diep in wegzakken

Neem je een grolux en laat die 12 branden voluit krijg je geheid alg, neem je een special plant van sera bijv die hebben een UV-stop over de tl heen zitten. Daar is het een stuk minder met de algen groei op die lamp is mijn ervaring, maar je moet ohzo blijven opletten.
Een plant heeft zowel rood als blauw aandeel nodig om te groeien, met de een groeit hij in de hoogte met de ander in de breedte. Nooit opgevallen dat een bak met alleen een echt blauwe lamp en planten hele tengere planten oplevert
Hier kan je zo diep in wegzakken
In ieder geval heb ik goede ervaringen met Arcadia planten lampen, heb er 2 in zitten en de planten doen het goed. En dit terwijl de temperatuur op 29 graden staat voor mijn discussen. En zo goed als geen last van alg.
Gebruik verder wel EasyLife produkten voor de plantjes.
Voor mij geld in ieder geval, don't change a winning team.
Oja, vind ze ook nog een mooi licht geven
.
Gebruik verder wel EasyLife produkten voor de plantjes.
Voor mij geld in ieder geval, don't change a winning team.
Oja, vind ze ook nog een mooi licht geven
Just A Traveller In Time
Keessies bakkie
Keessies bakkie
-
Gast
Daarin ben ik het niet met je eens Kevin.Neem je een grolux en laat die 12 branden voluit krijg je geheid alg,
Ik gebruik altijd Grolux lampen icm aquastar en de algen zijn hier ver te zoeken. Zelfs een klein bakje met enkel een 8watt grolux heeft nergens last van. Daar groeien op het moment zelfs kleine plukjes mosbol in
Re:
Bij jou zijn er waarschijnlijk genoeg andere planten die nitraat vreten en het is een bak die in evenwicht is mede door de juiste dosering grolux.doemijdiema schreef:Daarin ben ik het niet met je eens Kevin.Neem je een grolux en laat die 12 branden voluit krijg je geheid alg,
Ik gebruik altijd Grolux lampen icm aquastar en de algen zijn hier ver te zoeken. Zelfs een klein bakje met enkel een 8watt grolux heeft nergens last van. Daar groeien op het moment zelfs kleine plukjes mosbol in
Ik heb volgens mij iets minder licht kwalteit. zou wel wat meer mogen. heb daarom ook ervoor gestemt "Mijn verlichting is iets minder dan het gebruikelijke." Maar waaarschijnlijk komt dit omdat ik mijn buizen een x moet vervangen.. al zeg ik wel dat alle planten het goed doen mooi van kleur en niet helemaaal uitschieten naar het licht toe.