Wekelijks waterverversen routine klusjes

Gast

Re: Weekelijks waterverversen routine klusjes

Bericht door Gast »

Eigenlijk heeft yvon alles al verteld en verversen we de boel als het uitkomt.
Dan gaat de tuinslang in de bak en zuigen we ongeveer 20 tot 25% water af direct naar het doucheputje, dus wel met een korfje anders ben ik zo al m'n vissen kwijt die erdoor passen. vervolgens sluiten we de slang aan op de kraan en laten de bak weer vol lopen met water dat net een graadje kouder is.

@Roodstra: Tegenwoordig (vanaf 1992 meen ik me te herinneren) filteren ze met UV licht ipv chloor ;)
Ze zijn nu bezig dat systeem ook op zwembaden toe te passen.

Patman
800-1000
800-1000

Bericht door Patman »

Roodstra schreef:ik doe eigenlijk alles wneer het mij uitkomt (schat zo rond de 2 weken )
helft water eruit met slang en zuigen maar !.
helft water erin dat ik in de emmer uit de kraan haal mix dit water goed door klop het zeg maar op, dit omdat ik weet dat er in de nederlands kraan water chloor zit .
dit chloor probeer ik er zoveel mogelijk uit te halen door het flink op te klopen (laten luchten )
en verder check om de 4 weken ik mn filter 2 stuks (binne & buiiten Juwel & Eheim )

Mvgr reijer
Hoi, Chloor zit al heel lang niet meer in ons leidingwater.
www.kraanwater.nu schreef: Misverstanden over chloor en fluor

De helft van de ondervraagden denkt dat kraanwater chloor (42,89%) en fluoride (49,14%) bevat. Een groot misverstand aangezien het Nederlandse drinkwater in het geheel geen chloor bevat. Dit als gevolg van moderne zuiveringstechnieken (o.a. UV licht) die in Nederland toegepast worden.

In 1973 maakte de Hoge Raad al een einde aan het toevoegen van fluor aan drinkwater. Fluor werd destijds toegevoegd aan het kraanwater ter voorkoming van gaatjes in tanden en kiezen. Fluor toevoegingen zijn nu in tandpasta en pilletjes beschikbaar. Wel bevat ons water van nature een kleine hoeveelheid fluor.
Groeten,
Patrick

Een dag niet geademd is een dag niet geleefd

Kees Zuid-Holland
Oud teamlid
Oud teamlid

Bericht door Kees »

Hier ververs ik om de 2 a 3 dagen ongeveer 100 tot 150 liter van de mainbak (discussen).
FF water eruit, gelijk de bodem een beetje afzuigen en water erin.
Niet elke keer, maar wanneer nodig, de raampjes lappen, planten bij houden en oxidator bij vullen.
Tijdsduur 1/2 uurt tot 3 kwartier.
Ergens tussen de 3 a 4 weken, de filterwatten van de pompen vervangen.
Tijdsduur 20 tot 30 minuten.
De andere 2 bakken boven doe ik om de 2 weken, ongeveer 1/3 verversen, plantjes naar kijken en raampjes lappen.
Uurtje werkt totaal.
Just A Traveller In Time
Keessies bakkie

Herman
200-400
200-400

Bericht door Herman »

Patman schreef:Hoi, Chloor zit al heel lang niet meer in ons leidingwater.
Dat klopt helemaal, maar toch word Chloor soms nog ingezet wanneer er verdenking bestaat m.b.t. bacterien.
Omdat chloor toevoeging nog steeds een meest effectief middel is.
Zelfs UV en Ozonisatie met hun toepassingen, schijnen niet helemaal afdoende te zijn tot aan ons water uit de kraan. :?:
Ik heb ergens eens gelezen, dat het verstandiger is om nooit op maandag je aquarium te gaan verversen, omdat in sommige gebieden (wanneer de fabrieken met hun waterafname in het weekend stil liggen) (dus daar niet continue doordraaien), er toch soms chloor op maandag word toegepast, om eventuele voorkomende bacteriestammen af te doden.
Men zou in die gebieden op maandag, uit voorzorg waterverversen achterwege kunnen laten

yvon

Re: Re:

Bericht door yvon »

Airwin schreef:@yvon super regel van de 3 dingetjes
Een regeltje wat doemijdiema mij geleerd heeft ;) het lijkt een kleinigheidje, maar zo hebben de vissen natuurlijk wel wat minder stress dan 3x voor 1 dingetje met de arm de bak in.
En wij zelf hebben minder vaak een drijfnatte arm :P het is hier toch altijd al een waterballet als ik met de bakken bezig ben :roll:

Marco
200-400
200-400

Bericht door Marco »

meestal 1x per week ca 30% uit de bak laten lopen (met tuinslang met korfje).
Terwijl het water loopt de bodem afhevelen en de ruit schoonmaken. Eventueel plantjes snoeien of wat andere dingetjes veranderen en dat was het wel zo'n beetje.

Daarna de tuinslang op de kraan aansluiten en het water weer bijvullen (via het intern filter)

alles bij elkaar een half uutje denk ik.
275x65x60

Coby

Bericht door Coby »

Ik heb hier altijd mijn vaste dagen om mijn bakken te verversen, dat werkt het beste.
Vrijdags is altijd de kweek aan de beurt en zaterdags de grote bak, daar gaat voor de helft water uit elke week. Malawi's zijn nou eenmaal grote vervuilers en houden van lekker vers water. Tuinslang erin en hup langs het raam naar buiten de tuin in. Ondertussen de bodem afhevelen en de ruit schoonmaken, daarna slang aansluiten aan de kraan en vullen maar.
De buitenfilter van de grote bak wordt eens in het half jaar schoongemaakt.

Dante
600-800
600-800

Bericht door Dante »

ik zelf doe 1x per week, meestal op zaterdag de volgende routine:

klep open maken, ruiten schoon maken, water afhevelen en soms neem ik ook wat van de bodem mee dan. hier gaat er zo'n 5 emmetjes uit.

dan weer 5 nieuwe emmertjes water erin,
plantenvoeding erin. en dan ben ik weer klaar :)

lammers
0-200
0-200

Re:

Bericht door lammers »

Als ik dit allemaal leest dan doen sommigen van jullie bij het bijvullen van de aquarium gewoon de slang aan de kraan en maar bijvullen.
Is dit water niet veels te kou voor de vissen.
Mij is geleerd eerst het water en paar dagen laten staan en dan bijvullen.

groeten Jos

Kevin Noord-Brabant
Hoofdbeheerder / oprichter
Hoofdbeheerder / oprichter

Bericht door Kevin »

Nee hoor, gewoon de warme kraan iets erbij aanzetten op de koudere dagen. In de zomer en lente is dat vaak niet eens echt nodig.
Groetjes Kevin.

Doe het zelf achterwand

Gast

Bericht door Gast »

Het is alleen wel zaak om er een thermometer bij te houden.. liefst een elektronische die direct aangeeft hoe warm die is.
En als je er warm water bij doet, weet dan ook heel zeker dat er verder niemand even de afwas doet, naar de wc gaat, handen wast.. etc. Voor je het weet stroomt er kokend heet water de bak in.

Maarten

Bericht door Maarten »

Ik doe de waterverversing ook elke week. Niet op een vaste dag, omdat ik in de zorg werk en dus ook erg onregelmatig werk (zo ook op dit moment :p:p:p)

Maar ik heb weleens aan de mogelijkheid gedacht om de tuinslang op de uitstroom van de filter aan dte sluiten en zo het water (dus zonder ovrheveling) uit de bak te krijgen. Is dat een mogelijkheid of is dit niet zo handig?

Kees Zuid-Holland
Oud teamlid
Oud teamlid

Bericht door Kees »

Is een optie, maar ik zelf vind het wel handig om tijdens het waterverversen gelijk de troep van de bodem eruit te zuigen.
2 vliegen in 1 klap.
Just A Traveller In Time
Keessies bakkie