Iemand een goed idee?
meer licht
-
Gerard_zzz
Onderwerp auteur - 0-200

meer licht
Ik heb een ADM evasion 120x40x55. Hier zitten 2 T8 tl-balken van 30W met reclectoren in. Volgens mij is dit niet genoeg om ook planten te houden die veel licht nodig hebben (de cabomba aquatica wil bijv niet groeien). Ik kan wel een armatuur van ADM aanschaffen waar 2 T5 balken in kunnen van 39 watt. Maar ik geloof niet dat dat zoveel opschiet, in elk geval kost het heel veel geld voor 18W meer licht. Heeft iemand een idee hoe ik er nog een tl-balk bij kan plaatsen zonder dat ik allerlei moeilijke technische toeren uit moet halen? Boven de bak is niet zoveel plaats, dus een compleet nieuwe lichtbak er boven op zetten is geen oplossing.
Iemand een goed idee?
Iemand een goed idee?
Re: meer licht
Hoe zit het met die deksel precies dan, zitten er kleppen op net als een juwel bijv. Dacht het van niet he een grote deksel, kun je niet ergens nog een losse tl set kwijt onder je kap, als is het een kortere TL.
-
Gerard_zzz
Onderwerp auteur - 0-200

Dat is vaak wel de meeste simpele en goedkoopste oplossing.
-
Gerard_zzz
Onderwerp auteur - 0-200

Aan deze kleppen kun je toch niet echt een lamp hangen denk ik? :

Zeker wel, zo had ik het ook. Als je bang bent dat je klep gaat doorhangen zou je er eerst een plaatje Trespa ter lengte van je TL onder kunn plakken.
viewtopic.php?f=10&t=19&start=0&st=0&sk=t&sd=a hier staan enkele foto's in van mijn voormalige juwel, daar zat achteraan een tl van 60cm op een 120cm aquarium.
Deze foto dan met name

viewtopic.php?f=10&t=19&start=0&st=0&sk=t&sd=a hier staan enkele foto's in van mijn voormalige juwel, daar zat achteraan een tl van 60cm op een 120cm aquarium.
Deze foto dan met name

Kitten, plakken of schroeven lijkt me wel te kunnen, dat plastic kan wel wat hebben (bijna de zelfde bak als Wilma hier boven heeft staan).
Daarin tegen zou je ook 2 stukjes glas of bv een aluminium stripje op de stabilesators kitten en daar een lamp op leggen.
Mijn Rimini kwam met 2 stabilisator stangen die verbonden zijn met 2 aluminium stripjes, hier liggen de lampen gewoon los op.
Daarin tegen zou je ook 2 stukjes glas of bv een aluminium stripje op de stabilesators kitten en daar een lamp op leggen.
Mijn Rimini kwam met 2 stabilisator stangen die verbonden zijn met 2 aluminium stripjes, hier liggen de lampen gewoon los op.
Just A Traveller In Time
Keessies bakkie
Keessies bakkie
Die verlichting is inderdaad vrij weinig ja, maar waarom zit er eigenlijk T8 van 30W in.. deze buizen zijn maar 90 cm. Je hebt ook buizen van 36W T8 die 97 cm zijn. Eigenlijk zou de beste optie nog wel T5 van 115cm(54W) zijn gezien de hoogte en lengte van je aquarium. Wat Kevin zegt gaat inderdaad ook wel lukken, je kunt dan wel overwegen om 36W te nemen als je bij T8 wilt blijven. Ik zelf heb mijn tl buizen rusten op de stabilisatorstrips, dat werkt ook prima.
-
Gerard_zzz
Onderwerp auteur - 0-200

Ik heb afgelopen week een extra lichtunit gekocht Arcadia Ultraseal T5 2x39 watt met Arcadia buizen: Plant Pro. Die zet ik op de glazen stabilisatoren. (Je kunt ze ook aan de deksel hangen maar dat vind ik te lastig) Zit wel allemaal niet meer zo makkelijk met alle kabels die dan boven het water lopen, is wat lastiger met schoonmaken ed maar volgens mij gaan de planten het wel waarderen. Geeft een smak meer licht. Ik heb de nieuwe lampen op een aparte klok gezet zodat ik het aantal uren verlichting langzaam op kan bouwen zodat de planten er ook aan kunnen wennen. Ik heb geen zin om ineens weer een algenexplosie te krijgen.
Eens kijken of de Cabomba het nu wel wil gaan doen.
Eens kijken of de Cabomba het nu wel wil gaan doen.
Ben ook wel benieuwd hoe het nu gaat lopen in je aquarium.
Houd ons op de hoogte, ben ook wel nieuwsgierig.
Hoest met de vissen? Vragen niet om een zonnebril?
Hoest met de vissen? Vragen niet om een zonnebril?
Just A Traveller In Time
Keessies bakkie
Keessies bakkie
-
Gerard_zzz
Onderwerp auteur - 0-200

Was een aanbieding van zo'n ogen-lasercentrum. Ik heb alle vissen een zonnebril laten laseren 
Had wat voor mijn discussen geweest toen ik even 2 T5 en 2 T8 boven de bak had hangen, haha.
Just A Traveller In Time
Keessies bakkie
Keessies bakkie