Holen, voor en nadelen ?
-
yvon
Onderwerp auteur
Holen, voor en nadelen ?
Er zijn behoorlijk wat verschillende soorten holen van verschillende materialen.
Wat zijn nu eigenlijk de mogelijkheden en wat zijn de voordelen en nadelen van de bepaalde soorten holen ?
Dit vraag ik aangezien ik zelf wat holen wil gaan regelen voor de meterbak en graag wat meer info wil verzamelen.
Wat raden jullie aan en welke ideetjes hebben jullie hier over ?
Bijvoorbeeld:
Kokosnoot....
Pvc pijp met grind erop....
Aan elkaar geplakte stenen....
Groetjes yvon.
Wat zijn nu eigenlijk de mogelijkheden en wat zijn de voordelen en nadelen van de bepaalde soorten holen ?
Dit vraag ik aangezien ik zelf wat holen wil gaan regelen voor de meterbak en graag wat meer info wil verzamelen.
Wat raden jullie aan en welke ideetjes hebben jullie hier over ?
Bijvoorbeeld:
Kokosnoot....
Pvc pijp met grind erop....
Aan elkaar geplakte stenen....
Groetjes yvon.
Re: Holen, voor en nadelen ?
Heb het allemaal al wel is gebruikt, het ligt er maar net in welke omgeving je het wil laten opgaan of juist niet 
ik heb een holletje van stenen opgestapeld en een kokosnoot. beide gemakkelijk schoon te houden, vissen zwemmen erin en eruit en de garra rufa ligt op de stenen af en toe.
Doe mij maar een joint zei de goudvis, dan word ik lekker haai..........
Tijdje terug zag ik leuke holletjes.
grotere lavasteen die hol gemaakt en een kleine opening .
Kan je de binnenkant gladmaken als ze een gladoppervlak willen.
Als je lavasteen niet mooi vind kan je er iets op laten groeien.
Mos ofzo en misschien paar kleine steentjes erbij zetten
grotere lavasteen die hol gemaakt en een kleine opening .
Kan je de binnenkant gladmaken als ze een gladoppervlak willen.
Als je lavasteen niet mooi vind kan je er iets op laten groeien.
Mos ofzo en misschien paar kleine steentjes erbij zetten
120x40x55 tanganyika in de maak
ja nog steeds
-
Gast
Onderwerp auteur
ik heb geen mos op de kokosnoot,vond hem zo al mooi genoeg en een andere kleur dan het groen was ook welkom.
er zitten twee mooie gaten in, dus ik kan er ook zo doorkijken als ik een visje kwijt ben.
er zitten twee mooie gaten in, dus ik kan er ook zo doorkijken als ik een visje kwijt ben.
Voor de kersenbuikjes heb ik er ooit eens een keer een (halve) bloempot in gelegd, maar ze gaven de voorkeur aan de door hun zelf gemaakte holen onder stenen, hout, filter. Je kunt het zo gek niet bedenken of ze graven er een hol onder 
275x65x60
dit al gezien? viewtopic.php?f=114&t=1270&p=51528&hilit=holletje#p51528
Groetjes, Jean-Paul
-
yvon
Onderwerp auteur
@ jean-paul: Dat topic had ik inderdaad gezien.
@ nexus: Ik heb nu voor tijdelijk wat lavastenen in de vorm van een grotje erin gelegd en er liggen 2 stukken kienhout in die een beetje naast elkaar liggen.
Ik dacht dat de apistogramma dame en de pseudomystus siamensis allebei de grot van lavasten de voorkeur zouden geven, echter de pseudomystus siamensis ligt grotendeels onder het kienhout en de apisto dame gaat door de hele bak heen en hangt dan op de ene plek en dan weer op de andere plek, alsof allebei de mogelijkheden afgekeurd zijn door d'r.
@ dannyvk: Ik vraag me dan af in hoeverre de soort stenen die gebruikt worden afhankelijk zijn van het soort vis, of de vissen nog voorkeuren hebben voor bepaalde soorten stenen, aangezien de apisto dame hier de lavastenen schijnbaar niet goed genoeg vind.
Je kunt inderdaad door het stapelen van stenen wel creëren wat je zelf graag wil, je zit niet vast aan een bepaalde vorm of grootte.
@ Airwin: Lavastenen vind ik wel zelf mooi om te zien, alleen krijg ik dus de indruk dat de bewoonster waar ze voor bedoeld zijn ze niet goed genoeg vind
@ inadepina: Zat ik zelf ook al aan te denken maar op zich lijkt me een halve kokosnoot in de bak minder natuurlijk overkomen dan stenen/kienhout of iets anders wat meer in de achtergrond/inrichting van de bak op gaat.
@ Roodstra: Kienhout is inderdaad heel wat mee te doen, mos erop binden of javavaren is ook een optie als de mos niet snel genoeg zou groeien uit zichzelf.
Maar aangezien we hier al in zoveel bakken kienhout hebben liggen wilde ik nu eens wat anders
@ kevin: Heb jij enig idee welk materiaal door deze bewoners het meest op prijs gesteld word, je zegt dat je het allemaal wel eens gebruikt hebt, was er nog voorkeur wat betreft de bewoners voor een bepaald materiaal of een bepaalde vorm ?
Thanks allemaal voor de reacties en ik hoop nog meer reacties en tips te krijgen.
Groetjes yvon.
@ nexus: Ik heb nu voor tijdelijk wat lavastenen in de vorm van een grotje erin gelegd en er liggen 2 stukken kienhout in die een beetje naast elkaar liggen.
Ik dacht dat de apistogramma dame en de pseudomystus siamensis allebei de grot van lavasten de voorkeur zouden geven, echter de pseudomystus siamensis ligt grotendeels onder het kienhout en de apisto dame gaat door de hele bak heen en hangt dan op de ene plek en dan weer op de andere plek, alsof allebei de mogelijkheden afgekeurd zijn door d'r.
@ dannyvk: Ik vraag me dan af in hoeverre de soort stenen die gebruikt worden afhankelijk zijn van het soort vis, of de vissen nog voorkeuren hebben voor bepaalde soorten stenen, aangezien de apisto dame hier de lavastenen schijnbaar niet goed genoeg vind.
Je kunt inderdaad door het stapelen van stenen wel creëren wat je zelf graag wil, je zit niet vast aan een bepaalde vorm of grootte.
@ Airwin: Lavastenen vind ik wel zelf mooi om te zien, alleen krijg ik dus de indruk dat de bewoonster waar ze voor bedoeld zijn ze niet goed genoeg vind
@ inadepina: Zat ik zelf ook al aan te denken maar op zich lijkt me een halve kokosnoot in de bak minder natuurlijk overkomen dan stenen/kienhout of iets anders wat meer in de achtergrond/inrichting van de bak op gaat.
@ Roodstra: Kienhout is inderdaad heel wat mee te doen, mos erop binden of javavaren is ook een optie als de mos niet snel genoeg zou groeien uit zichzelf.
Maar aangezien we hier al in zoveel bakken kienhout hebben liggen wilde ik nu eens wat anders
@ kevin: Heb jij enig idee welk materiaal door deze bewoners het meest op prijs gesteld word, je zegt dat je het allemaal wel eens gebruikt hebt, was er nog voorkeur wat betreft de bewoners voor een bepaald materiaal of een bepaalde vorm ?
Thanks allemaal voor de reacties en ik hoop nog meer reacties en tips te krijgen.
Groetjes yvon.
Met dwergen nam ik altijd een kokosnoot, heb het idee dat als ze een holletje willen ze dat als eerste zouden kiezen. Plus dat er vaak planten in zo'n aquarium staan de dus de kokosnoot goed verstopt kan worden zodat ze lekker prive kunnen zitten. Mij is wel altijd vertelt dat je 2 openingen moet maken in zo'n holletje.
De rest, het pvc en stenen heb ik voornamelijk in de kweekbakken gebruikt voor cichliden, niet zozeer om te broeden maar meer voor bescherming.
De rest, het pvc en stenen heb ik voornamelijk in de kweekbakken gebruikt voor cichliden, niet zozeer om te broeden maar meer voor bescherming.
-
yvon
Onderwerp auteur
Ik zal binnenkort toch eens naar de groenteboer gaan voor een kokosnoot, die kunnen we zelf ook wel zo behandelen dat het 2 holen worden (met de kracht van doemijdiema natuurlijk), eens kijken wat ze daar dan van zullen vinden.
Kevin niet verder vertellen, maar ik was juist van plan om minder planten in de bak te gaan zetten, nu begin jij over kokosnoten verbergen tussen planten

Kevin niet verder vertellen, maar ik was juist van plan om minder planten in de bak te gaan zetten, nu begin jij over kokosnoten verbergen tussen planten
ik heb een hele kokosnoot, perfect schoon bij de dierenwinkel voor 3 euro.
afdeling knaagdieren
ik heb hem wel even uitgekookt voor alle zekerheid.
afdeling knaagdieren
ik heb hem wel even uitgekookt voor alle zekerheid.
-
yvon
Onderwerp auteur
Thanks voor de tip inadepina, ik heb er eigenlijk nooit zo op gelet bij de dierenwinkels hier, ik vraag me ook af of ze die dingen hier in de omgeving eigenlijk wel verkopen