Wat ga ik in de meter laten zwemmen ?

Plaats reactie

Onderwerp auteur
yvon

Wat ga ik in de meter laten zwemmen ?

Bericht door yvon »

De meter hier word helemaal leeggehaald.
Alleen de terrasjes, het grind, de cryptocoryne en de sagittaria ???? blijven erin.

Welke tips hebben jullie als vissenbestand ?

1 - Azië - Welke vissen ?
2 - Afrika - Welke vissen ?
3 - Australië - Welke vissen ?

Groetjes yvon.

Onderwerp auteur
Coby

Re: Wat ga ik in de meter laten zwemmen ?

Bericht door Coby »

Hoi Yvon, moeilijk kiezen he ;) , als je voor Afrika gaat dan zijn de kleinblijvende malawi's wel een mogelijkheid en dan bedoel ik de soorten die niet groter worden dan 10 cm., daar kunnen dan wel een paar koppels of trio's van in een meterbak.
De Yellow, Aceii en de Sprengerea zijn dan de makkelijkste vissen om mee te beginnen.
En Tanganyika kan natuurlijk ook maar daar heeft Kevin meer verstand van dan ik... :D
Australië: dan zou ik een school mooie regenboogvissen uitzoeken. 8)
En vraag maar raak hoor, succes ermee! ;)

Kevin Noord-Brabant
Hoofdbeheerder / oprichter
Hoofdbeheerder / oprichter

Bericht door Kevin »

Tanganjika kan heel goed hoor, maar yvon wil toch planten en veel planten ben ik bang :roll: dat is op zich ook wel te realiseren lijkt me met tangs.
Groetjes Kevin.

Doe het zelf achterwand

Kees Zuid-Holland
Oud teamlid
Oud teamlid

Bericht door Kees »

Azie, als ik ooit weer die kant op gaat, Goerami's, blijf ik toch 1 van de mooiere vissen vinden, zeker de diamant en blauwe spat.
Just A Traveller In Time
Keessies bakkie

Airwin
200-400
200-400

Bericht door Airwin »

lastige vraag :) tanganijka :P

groepje Paracyprichromis nigripinnis (Blue Neon) meulbroeder (vrijzwemmer)
koppel Lamprologus ocellatus leeft in slakhuis erg stevig visje volgens de boeken wel schuw (heeft maar klein plekje nodig)
Misschien een van deze Julidochromis ornatus/transcriptus/dickfeldi tussen de rotsen

zijn best veel opties al voor die maat is maar net wat je leuk vind.

Een soort aquarium lijkt me ook leuk maar misschien beetje saai voor jullie.

Ik zou wel voor cichliden gaan :P
120x40x55 tanganyika in de maak :D ja nog steeds

Onderwerp auteur
yvon

Bericht door yvon »

@ Airwin: Dat word dus een zandbodem met als hoofdplant de valisneria waar ik een gruwelijke hekel aan heb ;)
Lijkt me geen slim plan voor mij, wel heel leuk om bij een ander te zien.

@ Kees: Goerami's is wel een optie ja, dat zal ik eens verder uit gaan zoeken.

@ kevin: Een echt biotoop geeft me toch teveel beperkingen dus ik denk dat een tang bak voor mij niet weggelegd is.

@ Coby: Het worden toch geen malawi's, er zijn teveel andere vissen die ik de voorkeur geef en die niet samen kunnen met malawi.
Regenboogvissen ben ik ook tegengekomen tijdens m'n zoektocht op google, waarom heb ik daar de links niet van opgeslagen ? er was in ieder geval iets wat me deed besluiten op dat moment niet voor regenbogen te kiezen, of er staan er misschien toch nog een paar in de bookmarks hahaha, ik zie door de bomen het bos niet meer :P

@ Roodstra: Volkomen mee eens dat er heel veel mooie vissen uit Azië komen.
De beaufortia leveretti is niet echt mijn smaak en de sumatranen ook niet ;)

Veel vissen uit Azië vind ik inderdaad wel heel mooi om te zien, maar wat als er dan nog wat soorten zijn die je graag wil en ze komen toevallig niet uit Azië ?
Moeilijk hoor, het gaat dus in ieder geval geen echt biotoop worden.
Ik let natuurlijk wel op de water waardes en temperaturen die de vissen verlangen.

De bak is al een aardig eind leeg inmiddels wat betreft inrichting en wat betreft bewoners nog leger.
Er zitten nog 4 vissen in, 1 corydoras trillineatus die we nog niet te pakken hebben kunnen krijgen, de andere 5 zwemmen inmiddels beneden in de meter.
Het apistogramma dametje, het is de bedoeling daar nog een dame en een man bij aan te schaffen en er is een grote kans dat die dan in de meter blijven.
De gestreepte meerval die we eens in de maand of zo eens zien en wat dus altijd een nieuwe vis zal blijven blijft ook maar lekker rondzwemmen daar.
En er zit voor tijdelijk nog een betta man in.

Verder wil ik er een schooltje Carnegiella strigata strigata (gemarmerde bijlzalmpjes) bij zetten, als dat samen gaat met de rest....en de rest is dus nog niet helemaal duidelijk, op zich hebben bepaalde goerami soorten inderdaad wel wat, eerst maar eens wat meer info verzamelen over de goerami's, de eisen die ze stellen en de verschillende soorten die er zijn, ik weet er wel wat van, maar niet voldoende.

Ondertussen heeft doemijdiema de laatste corydoras trillineatus ook te pakken gekregen dus er zwemmen nu nog 3 vissen in de bak.
Jeetje wat zullen die zich in een villa wanen nu hahaha.

Er staat nu nog wat vallisneria in de bak maar die blijft er nu alleen nog maar even staan tot er vervanging voor is.
De terrasjes (die doemijdiema gemaakt heeft) blijven in de bak, de cryptocoryne ook en daar zijn er inmiddels nog een paar van bij gezet.
De sagittaria ???? staat nog rechts voorin de bak en blijft daar ook, het is de bedoeling daar een mooi vol veldje te creëren .
Nu even voor tijdelijk met wat stenen die we nog hadden op 2 verschillende plekken in de bak holen gemaakt voor de apistogramma dame en voor de gestreepte meerval.
Het is de bedoeling om van ander materiaal holen in de bak te gaan maken.
Ik wil nog wel wat plantjes erin te zetten, maar niet meer zo heel veel, dus een beetje een mengeling van holen, planten, terrasjes en veel zwemruimte voor de vissen.

(pin me niet vast op alles wat ik nu getypt heb, het is allemaal nog niet helemaal duidelijk en zeker dus er zou nog het 1 en ander kunnen veranderen :P ).

In ieder geval is de 25e deze maand de NBAT beurs in barneveld en we hopen daar naartoe te kunnen, dan kunnen we daar gelijk ook voor vissen kijken.

Thanks alvast voor de hulp en het meedenken :lol:

Groetjes yvon.

Onderwerp auteur
Coby

Bericht door Coby »

Yvon ik heb hier nog wel een mooie site over Regenboogvissen, die staat trouwens ook op de Linkenpagina en daar zijn nog meer mooie sites te vinden. ;)

http://members.optushome.com.au/chelmon/Melano.htm

Onderwerp auteur
yvon

Bericht door yvon »

Doemijdiema heeft net m'n bek open zien vallen :shock:

Ik zat bij de regenboogvissen te kijken op die link die Coby gaf en verder gezocht naar extra foto's via google :shock: