Achterwand van Leisteen?

Onderwerp auteur
Maarten

Achterwand van Leisteen?

Bericht door Maarten »

Hallo allemaal,
Net nieuw hier en gelijk een aantal vragen.
Ik ben in het trotse bezit van een 120x50x40 aquarium met ondermeubel.
Hierin ga ik een malawibak maken.
Ik kan heel schappelijk aan leisteen komen en heb daar nu dus een vraag over.
Kan dit sowieso in een aquarium (volgens Veldhuis Aquaria in Enschede wel, maar vraag het toch maar even).

En als het kan, weet iemand toevallig of ik ook Leisteen als achterwand kan gebruiken? Bijv. door het vast te plakken aan Tempex ofzo?

En, ik wil van de Leisteen ook een soort rotsformatie maken. Waarmee kan ik dit het beste vastlijmen?

Maarten

Kevin Noord-Brabant
Hoofdbeheerder / oprichter

Re: Achterwand van Leisteen?

Bericht door Kevin »

Vragen zijn we voor toch.

Leisteen kan heel goed in het aquarium, even goed afspoelen met heet water. Je zou het op tempex kunnen lijmen met siliconenkit voor aquariums maar ook bijv in de tegellijm (op tempex) kunnen drukken ligt een beetje aan wat voor soort stukken je hebt.
Groetjes Kevin.

Doe het zelf achterwand

Onderwerp auteur
Maarten

Bericht door Maarten »

Ok, geweldig. Misschien stapel ik het ook wel gewoon op tegen het glas, waardoor natuurlijke grotten ontstaan. Moet eerst even kijken wat het is. 3 vierkante meter leisteen voor 20 euro. Is dat veel?
Zoiets bedoel ik:
Afbeelding
Laatst gewijzigd door Maarten op 07 okt 2008 22:54, 1 keer totaal gewijzigd.

Kevin Noord-Brabant

Bericht door Kevin »

Nee op zich niet, maar hoe dik is die 3 m2 :roll: 2cm of dikker maakt ook wat uit natuurlijk. Kijk wel uit in de buurt van je glas, die scherpe punten zetten zo een scheur in je ruit :shock:

Maar is grijze breuksteen niet voldoende? is een stuk goedkoper dat opstapelen met een zwarte achtergrond geeft ook een supermooi effect voor minder geld.
Groetjes Kevin.

Doe het zelf achterwand

Onderwerp auteur
Maarten

Bericht door Maarten »

http://www.speurders.nl/advertenties/le ... 9395).html

En inderdaad is dat natuurlijk een nog betere optie. Bedankt voor de tip!! Moet ik die stenen dan ook nog vastzetten? Omdat ik een Malawibak wil, en ze nogal agressief kunnen sijn, vind het het eng om ze los te laten liggen.

Onderwerp auteur
Maarten

Bericht door Maarten »

Het wordt dus nu zo:
Een poster op de achterplaat (met stenen plaatje) en in de bak zelf opgestapelde grijze breuksteen.

Morgen gelijk naar een tuincetrum om het op te halen en te stapelen!!

Airwin
200-400
200-400

Bericht door Airwin »

Ik heb nog wel een paar tips.

Meesten gebruiken een piepschuim onderplaat op de bodem ( moet je dan wel bewerken als je gravers hebt) stapelt ook een stuk makkelijker moet ik zeggen.

Als je echt hoog wil gaan stapelen zou ik een stuk piepschuim/voetveeg tegen de voorruit aan zetten voor het geval dat het niet zo stevig stond als je dacht.

Een leeg aquarium (zonder water) met stenen ziet er anders uit dan met water en stenen.
Zand moet je er pas in doen als je klaar bent.
120x40x55 tanganyika in de maak :D ja nog steeds

Onderwerp auteur
Maarten

Bericht door Maarten »

Ok, bedankt. Niet verlijmen dus? Die stenen? En waarmee bewerk ik het piepschuim? Of kan ik er ook gewoon vijverfolie of zoiets overheen en omheen leggen?

Kevin Noord-Brabant

Bericht door Kevin »

Inderdaad niet vastlijmen de stenen, je zal ze ook nog moeten kunnen verwijderen. Vijverfolie kan, of een paar lagen tegellijm dat werkt ook goed. Over die poster, denk dat een zwarte folie natuurlijker oogt dan een rots poster krijg je echt een mega diepte effect van.
Groetjes Kevin.

Doe het zelf achterwand

Onderwerp auteur
Maarten

Bericht door Maarten »

En moet dat piepschuim over de gehele bodem liggen? Od alleen op de plekken waar de stenen komen?
En als het over de gehele bodem moet, randjes langs de zijkant overhouden om zand tussen te doen omdatdat mooier oogt?

Veel vragen, maar ik wil het gewoon gelijk goed doen he?

Kevin Noord-Brabant

Bericht door Kevin »

Alleen onder de stenen is goed hoor, je zou ook zo'n rubbere deurmat kunnen gebruiken ipv tempex ben je dat drijfvermogen ook kwijt.
Groetjes Kevin.

Doe het zelf achterwand

Airwin
200-400
200-400

Bericht door Airwin »

Als je maar klein hoopje stenen maakt kan het ook best gewoon op het glas het is meer voor de drukverdeling zeg maar niet zozeer voor vallende stenen .

Als er veel gravende vissen in komen is het niet echt mooi om zo'n deurmat te zien.
Ik had in het begin ook zo'n rubbere mat maar ik heb nu zo'n goedkoop zwart achtergrondje met een mesje de vorm van de stenen eruit gesneden.
Die ligt onder de stapel en voor de stapel liggen enkele kleine platte stenen gewoon op het glas zodat er niks te zien is.
Maar mijn visjes graven echt overal vandaar.
120x40x55 tanganyika in de maak :D ja nog steeds

Onderwerp auteur
Maarten

Bericht door Maarten »

ik ben van plan om de gehele achterwand van opgestapelde stenen te maken, dus er komt behoorlijk wat gewicht op. Dus heb ik inmiddels piepschuim in huis en tegellijm. Bij de tweede laag tegellijm gooi ik wat aquariumzand erop als het nog niet droog is. Daardoor zie je ook de tegellijm niet meer.

Dus, ben nog druk vandaag ;)

Kevin Noord-Brabant

Bericht door Kevin »

Lekker hobbyen :D
Groetjes Kevin.

Doe het zelf achterwand

Kees Zuid-Holland
Oud teamlid
Oud teamlid

Bericht door Kees »

Ziet er mooi uit, maar wel een nieuwsgierig vraagje, geeft zo'n grote hoge stapel leisteen oid niet een te grote druk op de onderkant?
Just A Traveller In Time
Keessies bakkie