Wekelijks waterverversen routine klusjes

Onderwerp auteur
Airwin
200-400
200-400

Wekelijks waterverversen routine klusjes

Bericht door Airwin »

Als standaard wekelijks waterverversing heb ik nu een soort routine klusjes om zo weer lekker een week te genieten zonder al te veel zorgen .

Ik ben benieuwd hoe jullie dit doen met b.v een gezelschap aquarium of welk aquarium dan ook.

Dit is mijn lijstje
Tanganijka 120x40x55

*Pomp laagste stand (zodat er niet al te veel vuil de pomp in gaat)
*Hevel slang met zuignap vastmaken.
*Zacht met de hand beetje extra stroming creëren boven de slakhuizen omdat niet alles bewoont is blijft er best wat vuil tussen hangen en blauw alg willen we daar niet.
*Hevel in werking zetten.
*Bovenste randje (waterlijn) schoonpoetsen met borstel op achterwand en glas.
*Met hevelslang zichtbare vuil opzuigen.
*filterkorfje afhevelen :D
*Planten terug plaatsen die los zijn geraakt in de afgelopen dagen.
*Inmiddels is al het water er wel zo’n beetje uit wat eruit moet dus verse kan erin.
*Met vochtige doek randen schoonmaken terwijl nieuwe water erin gaat.
*klep dicht en genieten

Tijdsduur +-10 min klaar
120x40x55 tanganyika in de maak :D ja nog steeds

yvon

Re: Weekelijks waterverversen routine klusjes

Bericht door yvon »

Jeetje, dat word wel een heel lange lijst voor hier :shock:

We doen hier eigenlijk wat nodig is, zodra het nodig is.
De techniek word allemaal gedaan door doemijdiema, dus daar kan ik geen zinnig woord over zeggen.
Het verversen gebeurt als het nodig is, net zo als bijvullen.

Verder hanteren we meestal de volgende regel: pas als er 3 dingetjes in de bak zijn waar iets aan gedaan moet worden, met de arm de bak in (bijvoorbeeld een plantje wat los geschoten is, wat zwerfvuil weghalen (losse blaadjes) een stukje hout wat niet helemaal naar de zin ligt verplaatsen).

Vuil afzuigen zodra het nodig is, de ruiten schoonmaken als ze vies zijn, dat gaat de ene keer sneller dan de andere keer dus een schema daarvoor is onmogelijk.

De inrichting veranderen eens per maand en bakken verhuizen eens per 2 maanden (grapje :P )

Verder is het eigenlijk hier onmogelijk om daar een schema voor te maken, we hebben hier 3 showbakken en de rest zijn allemaal kweek bakken, de kweek bakken zijn al sowieso geen schema's voor te maken, zo zit er wat in en zo staan ze een poosje leeg en de showbakken gebeurt de ene keer ook meer aan dan de andere keer, een dag heeft nu eenmaal maar 24 uur en de ene keer is er meer tijd dan de andere keer ;)

We hebben dus geen echt schema hier, dus meer dan dit kan ik er niet over vertellen.
Maar ik denk dat er wel meer hier op het forum zijn die wel zo'n schema hebben.

groetjes yvon.

inadepina
200-400
200-400

Bericht door inadepina »

Rio 400 150x60x50 gezelschapsbak.
elke zondag, zolang ik het niet alleen kan anders gebeurt het door de week i.v.m weekenddiensen van mij, 1/3 verversen. eventueel plantjes eruit of verzetten en snoeien.bodem afzuigen.
waterlijn poetsen met filterwatten. witte filterwat verschonen.
1x per maand filter eruit en schoonmaken, ook het ding dat draait.
door de week, losse blaadjes eruit scheppen.

volglasbak 80x40x40 koudwaterbak met axolotl.
zondag 3/4 verversen, bodem schoonmaken ruiten poetsen en nepplant afspoelen.
heb nu 1x filter verschoont, maar was nog niet nodig. dus ik denk 1x per 2 maanden filter schoon maken.

totaal kwijt aan tijd, 20-30 minuten.
Doe mij maar een joint zei de goudvis, dan word ik lekker haai..........

Kevin Noord-Brabant
Hoofdbeheerder / oprichter

Bericht door Kevin »

Het is een ritueel wat regelmatig terug komt maar wel erg kan verschillen.

Als eerste het water eruit laten lopen, filter uit of het pomp ciquit in de biolog houden. Terwijl dat loopt doe ik de ramen en evt de wanden mocht dit nodig zijn.

Vullen maar weer, meestal met de slang op de keuken kraan met water gedeeltelijk op temperatuur.

Eens in de zoveel weken neem ik is een kijkje in het intern juwel filter, voornamelijk de watten kunnen nog welis vies zijn. De bioloog schoonmaken gebeurt maar heel zelden en als het gebeurt vak voor vak zodat er toch nog voldoende bacterien over blijven en het evenwicht snel herstelt is.

Meestal een uurtje na het vullen loop ik de bodem nog even na met de stofzuiger en dan is alles weer klaar voor een week (cichliden)
Groetjes Kevin.

Doe het zelf achterwand

dannyvk
0-200
0-200

Bericht door dannyvk »

het is een redlijke lijst maar inderdaad zo gepiept als je het paar keer gedaan hebt.
maar het pompje zachter zetten scheelt dat echt met vuil wat erin komt?? dan moet ik dan ook maar doen.

Kevin Noord-Brabant

Bericht door Kevin »

Hij zal bedoelen dat het grote vuil niet in je filter komt, bij sommige modellen kan ie dan al snel verstopt komen te zitten en dan moet je gaan reinigen, iets wat je liever niet doet in je filter als het niet echt nodig is.
Groetjes Kevin.

Doe het zelf achterwand

dannyvk
0-200
0-200

Bericht door dannyvk »

klein vuil gaat er zo doorheen ja maar ik heb voor de opening van het pompje een soort roostertje zitten voor wat groffer vuil. moet ik overigens wel schoonmaken tijdens een verversing.
kan misschien nog geen kwaad om het zachter te zetten.

Kevin Noord-Brabant

Bericht door Kevin »

Vooral rottende bladeren kun je beter niet in je filter hebben, de rest is juist alleen maar goed dat het in je filter terecht komt. Heb je een juwel intern filter zul je zelfs je pomp helemaal uit moeten zetten zodra het water 6 cm gezakt is, anders staat hij droog te draaien.
Groetjes Kevin.

Doe het zelf achterwand

dannyvk
0-200
0-200

Bericht door dannyvk »

ja ik heb nog een klein juwel bakje hier zet ik hem altijd uit omdat de openingen in de schotten voor het pomje redelijk hoog zitten.

Rob Bosman

Bericht door Rob Bosman »

Hier gebeurd het heel simpel, kraan naar de afvoer open en kraan om te vullen open en dit een uurtje of zo laten lopen. Waneer doen we dat, op gevoel. Verder doen we niets aan het bioloog al helemaal niets. Hooguit wat rommel uit de bak halen.

Herman
200-400
200-400

Re:

Bericht door Herman »

Discuskwekerij Bèrrege schreef:Hier gebeurd het heel simpel, kraan naar de afvoer open en kraan om te vullen open en dit een uurtje of zo laten lopen. Waneer doen we dat, op gevoel. Verder doen we niets aan het bioloog al helemaal niets. Hooguit wat rommel uit de bak halen.
Rob, doe jij dit met een speciale reden? Gelijktijdig de afvoer laten lopen, en gelijk vers water erin laten lopen? :vis: :shock:

Rob Bosman

Bericht door Rob Bosman »

Speciale reden niet eigenlijk is eerder zo gegegroeid. Eerst deden we bioloog kortsluiten dus dat deze rond bleef pompen en dan de bak een gedeelte leeg laten lopen en daarna weer vullen. Onder tussen wat onderhoudt plegen ed.

Maar ook wij zijn van huisuit wat luie mensen en willen dat alles zo draait dat je zo min mogelijk werk vericht en alle techniek was al aanwezig om het op de huidige manier te doen in plaats van de traditionele manier.
De afvoer naar het riool zit rechtsonderin dat is alleen een kwestie van een kraan open draaien en de bak loopt leeg. De invoer verswater zit links boven in dat is alleen een kwestie van de mengkraan open draaien die afgesteld staat op 27 gr Celcius, dan de afvoer snelheid aanpassen aan de invoer snelheid en je baak stroomt mooi door zonder dat je het bioloog hoeft kort te sluiten en dat soort dingen meer en na een uurtje of wat is me bak ververst.

Voor dat Philips met de kreet "simplicity" kwam hadden wij deze al als motto.

Herman
200-400
200-400

Bericht door Herman »

Hoi Rob

Ja ik vroeg dat, omdat wanneer je gelijktijdig afvoer en invoer laat lopen, je dan niet zoveel water ververst dan wanneer je de invoer pas laat plaats vinden wanneer je eerst water hebt afgevoerd. en dan pas de invoer laat lopen. vandaar dacht ik dat er een speciale reden was i.v.b.m de Discussen? :vis: :D

Onderwerp auteur
Airwin
200-400
200-400

Re:

Bericht door Airwin »

dannyvk schreef:het is een redlijke lijst maar inderdaad zo gepiept als je het paar keer gedaan hebt.
maar het pompje zachter zetten scheelt dat echt met vuil wat erin komt?? dan moet ik dan ook maar doen.
idd ik zet het filter niveau zachter om 2 dingetjes
1e zo hoef ik sproeibuis niet te draaien ofzo zodat het niet heel de kamer rondspuit :D (staat aan oppervlak)
2e ik gebruik extern filter niet als uitwerpsel opvang dat haal ik er met de slang uit. Ik denk dat de potfiltertjes daarvoor veels te klein zijn en al snel niet meer het aantal liters zal halen wat nodig is.

@yvon super regel van de 3 dingetjes
120x40x55 tanganyika in de maak :D ja nog steeds

Rosa
0-200
0-200

Bericht door Rosa »

Herman schreef:Hoi Rob

Ja ik vroeg dat, omdat wanneer je gelijktijdig afvoer en invoer laat lopen, je dan niet zoveel water ververst dan wanneer je de invoer pas laat plaats vinden wanneer je eerst water hebt afgevoerd. en dan pas de invoer laat lopen. vandaar dacht ik dat er een speciale reden was i.v.b.m de Discussen? :vis: :D
Bij ons gaat het allemaal puur op gevoel, denk gewoon een stukje ervaring die je hebt met betrekking tot het houden en onderhouden van je aquarium, iig wat betreft een discusbiotoop moet aan ons ook niet vragen om een planten of malawi ofzo bak te doen want dan gaan we wel op de traditionele manier te werk.

Ik ben ook van mening dat als je jouw bak goed kent en het gedrag van je vissen je daar al heel veel uit af kan leiden. Het zelfde als meten we verkondigen altijd meten is weten alleen passen we dat zelf niet toe, tegenstrijdig maar ook dat is puur gebasseerd op een stuk ervarting en kennis van je eigen aquarium.