Hoe behandel je Borneo varen (Trichomanes javanicus) ?

Plaats reactie

Onderwerp auteur
Gast

Hoe behandel je Borneo varen (Trichomanes javanicus) ?

Bericht door Gast »

Een tijd geleden heb ik Borneo varen gekocht maar ben er nog steeds niet achter hoe ik die nu het beste behandel.
Op een andere site kom ik tegen dat het ook geen officieele aquarium plant is maar eerder voor het terriarium geschikt is.
Echter.. als ik de plant maar een uurtje uit het water heb is die al verdord en houdt ik hem onder water dan blijft die zoals die is en groeit ook voor geen ene meter.
Onder water worden de bladeren ook wel bruin maar rotten niet, het lijkt dus of er nog steeds leven in zit ondanks de kleur.

Ik vermoed dat het een plant is die aan de kant van een rivier groeit bij een hoge luchtvochtigheid. maar al steekt er maar een stukje boven water uit dan is dat ten dode opgeschreven.

Hoe behandel ik deze plant nu het beste ? Ik zou er graag een hele wand mee gevuld hebben staan maar dat lukt natuurlijk niet als het niet groeit. Wortelen doet het al evenmin.

Onderwerp auteur
Coby

Re: Hoe behandel je Borneo varen (Trichomanes javanicus) ?

Bericht door Coby »

Hoi Doemijdiema, dit is wat ik ervan kan vinden over deze plant, misschien heb je er nog iets aan:

Trichomanes javanicum, Borneovaren.

Afbeelding

Familie: Hymenophyllaceae

Vindplaats: Borneo

Weer eens een grillige, eigenlijk emerse plant. De bladeren zijn stevig en mooi donkergroen, wat een goed contrast geeft met lichgroene planten. Zoals gezegd is hij eigenlijk geen echte aquariumplant, waardoor hij het hooguit een paar maanden zal uithouden in onze bak. Voor het paludarium (combinatie van een aquarium en een terrarium is uitstekend geschikt. Hij wordt tot 20 centimeter hoog en krijgt tot wel 15 bladeren, waarmee hij alleen geschikt is als solitair. Aan het water stelt hij geen eisen en ook niet aan de bodem. Wel heeft de Borneovaren veel licht nodig.

Onderwerp auteur
Gast

Bericht door Gast »

Dat verhaal ken ik al wel ja. Ik wil de plant wel als palludarium plant houden, maar hoe ?
Ik vind nergens iets van welke bodem en hoe hoog de luchtvochtigheid moet zijn (ik vermoed heel hoog).

Kevin Noord-Brabant
Hoofdbeheerder / oprichter

Bericht door Kevin »

Doet mij denken aan een varen :roll: die hoeven toch niet echt vochtig als de wortels maar vochtig staan. In het bos staan ze ook vaak onder de bomen.
Groetjes Kevin.

Doe het zelf achterwand

Onderwerp auteur
Gast

Bericht door Gast »

ja... wortels.
Daar zeg je zo wat.. die zitten er namelijk ook niet aan en willen dus ook niet. Het blijft een houterig stronkje zegmaar.

Kevin Noord-Brabant

Bericht door Kevin »

Houterig stronkje :roll: beetje zoals sommige anubiasen wellicht. Misschien kan je ze dan net zogoed met een tieripje ofzoiets past maken aan je achterwand of gewoon in een stuk hout of tussen wat stenen stoppen. Geen wortels dan haalt hij alle voeding via de bladeren :roll: bovenwater lijkt me dus niet zo geschikt inderdaad :D
Groetjes Kevin.

Doe het zelf achterwand

Herman
200-400
200-400

Re:

Bericht door Herman »

doemijdiema schreef:Dat verhaal ken ik al wel ja. Ik wil de plant wel als palludarium plant houden, maar hoe ?
Ik vind nergens iets van welke bodem en hoe hoog de luchtvochtigheid moet zijn (ik vermoed heel hoog).
Het is beslist geen aquariumplant, maar een echte palludarium plant.
Hij moet continue vochtig worden gehouden (plantenspuit) en moet ook op hout of steen verankerd worden, niet in het zand/grind!!.
Een mooie varen maar wel een lastige om te verzorgen, hij moet een zeer hoge luchtvochtigheid hebben.
Ik heb hem nooit langere tijd goed kunnen houden. :(
De naam is ook wat misleidend (Borneo)-(Kalimantan varen) met als naam (Trichomanes) (Javanicus) ? verwarrend als je het mij vraagt.
Maar wel een hele mooie plant voor het palludarium

Kevin Noord-Brabant

Bericht door Kevin »

Aha recht onder een verneveler hoort hij thuis dus,
Groetjes Kevin.

Doe het zelf achterwand

Onderwerp auteur
Rob Bosman

Bericht door Rob Bosman »

Dus toch een terrariumplant

Herman
200-400
200-400

Re:

Bericht door Herman »

Discuskwekerij Bèrrege schreef:Dus toch een terrariumplant
Ja of een palludariumplant of beide, ik vond altijd die begrippen erg ruim.
Persoonlijk dacht ik altijd dat een terrarium wat minder water bevatte dan een palludarium.
Maar goed tijden veranderen, je ziet toch dat de begrippen wat aan het verruimen zijn, en er ook nog een begrip als riparrium is bijgekomen.
Dat zou dan een rivierachtige inhoud zijn. Is alleen maar weer een extra verrijking van de hobby zeg ik maar. :D :vis:

Onderwerp auteur
Gast

Bericht door Gast »

Bedankt allemaal, Mijn vermoedens zijn bevestigd. Echt iets voor in het vivarium/palludarium dus. Zonde, want om daar nu 24uur een verstuiver voor aan te zetten is me een beetje teveel van het goede.

he verdor(r)ie

Kevin Noord-Brabant

Bericht door Kevin »

Een terarium bevat geen water, hooguit in de voederbakjes. Een paludarium kan veel of weinig water bevatten.
Groetjes Kevin.

Doe het zelf achterwand