Welke TL-verlichting ???
Welke TL-verlichting ???
Hallo,
Gisteren via Marktplaats een tweede aquarium erbij gekocht. Deze wil ik gaan bevolken met dwergcichliden, daarnaast wil ih hem in gaan richten met veel stenen en hooguit wat vallisnerias en Echinodorussen.
Helaas zit er geen verlichting in en moet ik dat zelf even doen. De bak is 80 x 40 x 40 cm. De ruimte voor de armaturen is ongeveer 6,5 cm!
Welke tl-buizen moet ik gaan gebruiken, hoeveel, welk wattage en in welke lengte om een mooie verdeling van het licht te krijgen?
Ik dacht zelf aan de kleuren T5 en Nature (van bv Juwel).
Bedankt alvast voor je hulp !!!
Peter
Gisteren via Marktplaats een tweede aquarium erbij gekocht. Deze wil ik gaan bevolken met dwergcichliden, daarnaast wil ih hem in gaan richten met veel stenen en hooguit wat vallisnerias en Echinodorussen.
Helaas zit er geen verlichting in en moet ik dat zelf even doen. De bak is 80 x 40 x 40 cm. De ruimte voor de armaturen is ongeveer 6,5 cm!
Welke tl-buizen moet ik gaan gebruiken, hoeveel, welk wattage en in welke lengte om een mooie verdeling van het licht te krijgen?
Ik dacht zelf aan de kleuren T5 en Nature (van bv Juwel).
Bedankt alvast voor je hulp !!!
Peter
-
Gast
Re: Welke TL-verlichting ???
Ik gebruik altijd een combinatie van Grolux en Aquastar van Sylvania voor mijn planten aqua's.
In mijn 80bak liggen er dus 2 van (maar) 18watt, er zou er misschien nog een warm wit bij mogen om het kille van de aquastar weg te nemen. Alhoewel dat ook wel meevalt als de planten beginnen te groeien en het water gekleurd is door de turf en kienhout.
(Aangezien je dwergcichlide's neemt en je ph daarbij laag behoort te zijn, neem ik aan dat je turf of iets dergelijks wil gaan gebruiken waarbij het water zal verkleuren.)
In mijn 80bak liggen er dus 2 van (maar) 18watt, er zou er misschien nog een warm wit bij mogen om het kille van de aquastar weg te nemen. Alhoewel dat ook wel meevalt als de planten beginnen te groeien en het water gekleurd is door de turf en kienhout.
(Aangezien je dwergcichlide's neemt en je ph daarbij laag behoort te zijn, neem ik aan dat je turf of iets dergelijks wil gaan gebruiken waarbij het water zal verkleuren.)
En in welke lengte heb jij die? Als ik op internet zoek naar de buizen die jij noemt kom ik op 60 cm. Is het licht dan nog wel mooi verspreid over de hele bak?doemijdiema schreef:Ik gebruik altijd een combinatie van Grolux en Aquastar van Sylvania voor mijn planten aqua's.
Gr.
Peter
-
Gast
Het gaat net.. het liefste had ik ook wat extra centimeters erbij. om het een beetje op te lossen hang ik de buizen niet precies in het midden maar laat ze verspringen. achterste hangt dan vanaf rechts, voorste hangt vanaf links.
Ik doe het ook altijd al zo dat in de uiterste hoeken van de bak altijd planten staan die het met weinig licht af kunnen. crypto's en javavaren vooral, dus dat er licht tekort komt valt niet zo op hier
Ik doe het ook altijd al zo dat in de uiterste hoeken van de bak altijd planten staan die het met weinig licht af kunnen. crypto's en javavaren vooral, dus dat er licht tekort komt valt niet zo op hier
Okay, goeie tip. Ook wat dat javavaren en crypto's betreft. Daar kan ik denk ik ook wel van gaan plaatsen in verschillende hoogtes.doemijdiema schreef:Het gaat net.. het liefste had ik ook wat extra centimeters erbij. om het een beetje op te lossen hang ik de buizen niet precies in het midden maar laat ze verspringen. achterste hangt dan vanaf rechts, voorste hangt vanaf links.
is het deze?
Sylvania Aquastar
Zorgt voor natuurlijke leefomstandigheden voor uw vissen door tropisch light (10.000 Kelvin)
Bevordert de groei van waterplanten en koralen door de hoge emissie in het rode en blauwe lichtspectrum
bij mij is hij erg paars .
Sylvania Aquastar
Zorgt voor natuurlijke leefomstandigheden voor uw vissen door tropisch light (10.000 Kelvin)
Bevordert de groei van waterplanten en koralen door de hoge emissie in het rode en blauwe lichtspectrum
bij mij is hij erg paars .
120x40x55 tanganyika in de maak
ja nog steeds
-
Gast
klopt toch ? 
rood en blauw wordt paars. althans... dat is met licht wel zo. Een lamp die wit is heeft dus ook meer groen in het spectrum.
Een plant heeft niets aan "groen licht"en vissen kleuren mooier met een blauw/rood spectrum.
rood en blauw wordt paars. althans... dat is met licht wel zo. Een lamp die wit is heeft dus ook meer groen in het spectrum.
Een plant heeft niets aan "groen licht"en vissen kleuren mooier met een blauw/rood spectrum.
voor tanganijka voor wat ik tot nu toe heb uitgeprobeert
vind ik .
Sylvania Aquastar voorop en Sylvania standard daylight 54-765 achter erg mooi
ik had in aquarium winkel gevraagt of ik de lampen mocht zien in aquarium wat ze hadden staan. Misschien goede optie ?
vind ik .
ik had in aquarium winkel gevraagt of ik de lampen mocht zien in aquarium wat ze hadden staan. Misschien goede optie ?
ja nog steeds
Airwin schreef:voor tanganijka voor wat ik tot nu toe heb uitgeprobeert
vind ik .
Okay, maar waar kan ik nou van uit gaan voor mijn dwergcichliden???
Mijn advies hierin is neem gewoon een Philips kleur 830 en eenkleur 840, deze 2 samen geeft voor je planten de perfecte kleuren combinaties en een mooie uitstraling voor je bak. Vaak moet je ervoor naar een lampen speciaalzaak, die kunnen ze wel bestellen mocht het een aparte maat zijn. Nog een bijkomend voordeel is dat deze lampen langer mee gaan dan de aquarium speciaal lampen die gemiddeld 1,5 jaar meegaan, de philips lampen gaan mee totdat ze echt kapot zijn.
Airwin schreef:voor tanganijka voor wat ik tot nu toe heb uitgeprobeert
vind ik .
Zeker een goede optie! Ga ik mee naar de aquariumwinkel de komende week! Bedankt
Ik zou idd ook geen lamp kopen van 20 euro ofzo zonder zeker er van te zijn dat je hem gaat gebruiken beetje zonde geld.
Philips TL-D 830 & 865 schijnt ook veel gebruikt te worden
ja nog steeds
Even op internet aan het googlen geweest maar er is eigenlijk niets te vinden over deze kleuren en dat lijkt me toch wel belangrijk.Airwin schreef:Ik zou idd ook geen lamp kopen van 20 euro ofzo zonder zeker er van te zijn dat je hem gaat gebruiken beetje zonde geld.
Gr.
Op de site van philips en osram staan uitgebreide kleurspectrums getoond, en voor de rest is het de ervaring van veel forum leden hier dat de planten groeien de algen wegblijven. Dat is iets wat je van die special plants en blauw paarsige lampen niet altijd kan zeggen.
-
Gast
Re:
maar Kevin wat zeg je nu.
Ik gebruik die Aquastar en een Grolux boven al mijn bakken. Ik heb 1x een algen uitbraak gehad met opstarten van 1 bak en nu groeien mijn planten er verder prima onder.
Denk ook niet dat die algen hier toen specifiek alleen met het licht te maken had maar dat er altijd meerdere oorzaken voor aan te wijzen zijn.
Ik gebruik die Aquastar en een Grolux boven al mijn bakken. Ik heb 1x een algen uitbraak gehad met opstarten van 1 bak en nu groeien mijn planten er verder prima onder.
Denk ook niet dat die algen hier toen specifiek alleen met het licht te maken had maar dat er altijd meerdere oorzaken voor aan te wijzen zijn.