Meestal wordt gebruik gemaakt van kleine aqiuariums, het probleem is hier zeer vaak dat de vervuiling van het water
al vlug toeneemt, vooral door het voeren omdat dit moeilijk in te schatten is wat die kleintjes kunnen opeten op een vrij korte periode, alles wat er binnen deze bepaalde periode niet opgegeten is zal je water vlug troebel maken, en in sommige gevallen zelfs giftig met alle gevolgen vandien...
Het beste is ze natuurlijk in de kweekbak laten, maar ook hier is dit niet altijd mogelijk (lekkere hapjes voor de anderen)
Een vriend van me heeft me eens een link doorgestuurd waar ze hangbakjes gebruiken, het zijn bakjes waar continu water door stroomt
zonder dat de visjes en het voer verdwijnt.
Ik heb daar eens verder over na gedacht en zelf zo ééntje in elkaar gestoken, op die manier is het ook meteen aangepast (maten) aan het aquarium waar het in moet komen.
Hier hangt er nu een bakje in met slechts een inhoud van 15cm L x 9cm H x 9cm D , zoals je ziet zeer klein en toch altijd kristalhelder water in het mini-aquarium.
Hoe ga ik nu te werk bij de kweek van corydoras...
Ik verzamel de eitjes in zeer kleine potjes (voor theelichtjes) deze worden dan in een aquarium geplaatst dat speciaal voor stockage van deze potjes gemaakt is.
Het voordeel van zo een klein potjes is dat ik er maar één druppel mycopur (tegen eischimmel) moet in doen, de eitjes verzamelen doe ik met de vinger, de meeste soorten plakken ze tegen de ruiten, wanneer je nu binnen de twee uur deze eitjes aanraakt met de vingertop dan blijven ze aan je vinger kleven, ga je nu met deze vinger (met eitje eraan) langs de wand van zo een potje dan blijft het daar ook weer kleven, zo vul ik de potjes tot maximaal 20 eitjes.
enkele foto's van de broedkamer...

In het aquarium is er een rooster geplakt, 3 glazen strips waarop de potjes staan, onder deze strips zit de verwarmer, en elk potje is voorzien van een darmpje met lucht (1luchtbel per seconde)
Het bovenaanzicht...

Hier laat ik de eitjes in uitkomen, ook laat ik ze er nog hun eigen dooier verteren en wanneer ik zie dat ze bij de eerste maal voeren (artemia) allemaal een mooi oranje buikje hebben dan gaan ze naar het hangbakje.
Tijdens de periode dat ze in deze potjes zitten zorg ik voor enkele verversingen (met een spuit), ik haal er bvb de eischaaltjes mee uit en ververs met het water waarin het hangbakje hangt te wachten.
Nu dan de afbeeldingen van de hangbakjes...

Het water wordt door lucht aangedreven in het miniaquarium gepompt,de blauwe spons maakt contact met het water uit de kweekbak, er kan daarom ook geen zweefvuil (als dat er moest zijn) uit het groot aquarium mee naar het minibakje.
De foto beneden zie je de terugvoer, ik heb er nog een sponsje moeten bij zetten omdat de gaatjes van 1 mm nog te groot waren voor de kleintjes (ben trouwens op zoek naar kleiner gaas)
Besluit: het water uit het kweekbakje is continu aan het verversen met water uit het aquarium waarin het bakje hangt.
Ik plaats hier de link van de site waar ze de bakjes in alle maten hebben, er staan ook nog andere leuke dingen op deze site...
Dit is zo een beetje de manier hoe het er hier aan toe gaat, alle andere manieren ga ik zeker niet afkeuren, ik hoor ze zelfs graag om alzo bij deze manier nog verbeteringen aan te brengen.
Momenteel werk ik aan een nieuw bakje wat één van de volgende dagen in gebruik gaat, ik zal er zeker enkele afbeeldingen van plaatsen.
Ik hoop dat jullie er iets aan gehad hebben...