wildvang Tanganijka

Plaats reactie

Onderwerp auteur
Airwin
200-400
200-400

wildvang Tanganijka

Bericht door Airwin »

Hallo,

Weet iemand een plek waar ik wat informatie zou kunnen krijgen over de regels van het verkoop van wildvang Tanganijka cichliden in Nederland ? Of wie waar eventueel iets over te zeggen heeft.
Wat ik tot nu toe tegen ben gekomen stamt allemaal af uit de jaren 80.
120x40x55 tanganyika in de maak :D ja nog steeds

Kevin Noord-Brabant
Hoofdbeheerder / oprichter

Re: wildvang Tanganijka

Bericht door Kevin »

poeh daar zeg je wat, regels tja er zal in de cites wel het een en ander vermeld worden lijkt me.
Groetjes Kevin.

Doe het zelf achterwand

Herman
200-400
200-400

Bericht door Herman »

Airwin schreef:Hallo,
Weet iemand een plek waar ik wat informatie zou kunnen krijgen over de regels van het verkoop van wildvang Tanganijka cichliden in Nederland ? Of wie waar eventueel iets over te zeggen heeft.
Wat ik tot nu toe tegen ben gekomen stamt allemaal af uit de jaren 80.
Je bedoelt de import/verkoop van vissen uit Afrika? :shock:
Ik denk dat het eenvoudigste antwoord kan zijn, dat dacht ik alle cichliden/baarsachtigen op de positief lijst staan.
En dus mogen worden verhandeld/ingevoerd?
Hieronder ook nog wat info pagina's
http://www.minlnv.nl/portal/page?_pagei ... id=1542157
http://www.minlnv.nl/portal/page?_pagei ... tensoorten
http://www.minfin.nl/nl/actueel/nieuwsb ... budep.html

Ik heb overigens ook nog de volledige positieflijst in bezit. dus? :D :vis:

Onderwerp auteur
Airwin
200-400
200-400

Bericht door Airwin »

Oke bedankt zover :)

@herman laatste Link werkt niet is er ook ergens bekend wat de lengtes van een vis moeten zijn
De rede dat ik dit vraag is dat de winkelier/kweker wel kan zeggen dat het wildvang is en een leuk papiertje erbij hebben maar wie zegt dat het ook over de vissen gaat waar je naar staat te kijken.

Ik zou eigenlijk wel een lijst willen zien wat er aan vis hierheen komt en naar wie het dan gaat. :D

Herman
200-400
200-400

Bericht door Herman »

Airwin schreef:is er ook ergens bekend wat de lengtes van een vis moeten zijn
De rede dat ik dit vraag is dat de winkelier/kweker wel kan zeggen dat het wildvang is en een leuk papiertje erbij hebben maar wie zegt dat het ook over de vissen gaat waar je naar staat te kijken.Ik zou eigenlijk wel een lijst willen zien wat er aan vis hierheen komt en naar wie het dan gaat. :D
Hoi Airwin

De lengte van een vis bepaald niet direct of het wildvang is.
Wel is het zo dat wildvang over het algemeen genomen, volwassen vissen zijn om redenen van handelskunst. :D :vis:
Een lijst van wat wordt verzonden, en hier aankomt als import vis, kun je vergeten. want zo'n lijst kan alleen maar verstrekt worden door de zender en/of ontvanger en diegenen die vissen inklaren zijnde dat op Schiphol, Brussel, of Dortmund of andere luchthavens.
En of de inhoud van de levende have verzonden naar de diverse luchthavens 100% correct is, daar neem ik geen gif op in.
Vanuit de import bezien, kan er op de inklaringspapieren staan, dat er die en die vissen in de boxen zitten compleet met een gezondheidsverklarings afgifte, maar dat hoeft zeker niet de juiste info te zijn.
Toen ik uit Malawi terug kwam, met toen wel zeker voor 100% wildvang vissen, want ik had ze zelf mee helpen collecteren, stond er op de inklarings papieren toch toen iets anders. ;) :P :vis:
Als je wildvang wilt hebben is de allerbeste tip, ga naar een zaak die direct importeerd en een goede naam heeft.
Die heeft n.l. wat te verliezen, als hij niet de juiste info verstrekt aan zijn klanten.
Ik kan, en hoop dat je dat begrijpt, geen namen noemen waar de vissen aan te gaan schaffen.
Succes met je Fish Investigation. :shock: :D :vis:

Onderwerp auteur
Airwin
200-400
200-400

Bericht door Airwin »

Oké bedankt voor je antwoord herman
Zo te horen is het allemaal een beetje natte vinger werk . had ik eigenlijk niet gedacht.

Je laatste opmerking
Ik kan, en hoop dat je dat begrijpt, geen namen noemen waar de vissen aan te gaan schaffen.
snap ik eerlijk gezegd niet.

Ik kan aan al je antwoorden wel zien dat je aardig wat verstand hebt op dit gebied .
En dat je graag je kennis en mening deelt .
Dan zou eigenlijk deze opmerking een beetje overbodig zijn als je het toch niet gaat vertellen . Maar daar zal je wel je rede voor hebben.
Dus mocht je nog de geest krijgen ''Ervaringen met (online) winkels'' perfecte plaats om zowel positieve als negatieve ervaringen uit te wisselen.

:P :mrgreen: :vis:

Kevin Noord-Brabant

Bericht door Kevin »

Verduijn cichlids is toch wel de wildvang importeur voor nederland, ik heb daar zelf ook menig wildvang gekocht. Maar ook over deze winkel gaan verhalen (en heb het zelf ook mogen ervaren) dat er vis verkocht wordt voor F1 terwijl dat beslist niet zo is. En dat is niet om iemand zwart te maken Herman maar mijn ervaring.
Groetjes Kevin.

Doe het zelf achterwand

Herman
200-400
200-400

Bericht door Herman »

Airwin

Ik heb al eens aangegeven dat ik mij niet wil uitlaten over andermans bedrijf, ik kan daar nooit over oordelen en dat zou iedereen moeten doen. Dat is de reden van mijn laatste alinea.
Zeker een forum zou een informatieve bron moeten zijn, alleen gericht op visjes plantjes en de nodige hardware en andere kennis inhoudende zaken, want met die kennis bij de gewone liefhebber zelf, schort het soms nogal eens.
Kritiek openlijk op een bedrijf wijs ik af, omdat de persoon die kritiek veel beter direct kan bespreken met de desbetreffende.
Kritiek vanuit de luie stoel is ook gemakkelijker, en is niet te toetsen op de juistheid daarvan.
Bovendien ben ik niet echt geinteresseerd in aquariumbedrijf "Pietje Puk" in Tietjerkstradeel, wat heeft men daaraan.? :D :?: :vis:

Kevin
Ik kan daar geen oordeel over vellen, mijn ervaringen zijn altijd zeer positief geweest.
Ook op de vangst stations in de tropen word gekweekt, zodat daar van de wildvangst de F1 (eerste nakweek) ook getransporteerd worden naar afnemers wereldwijd.
Ik denk wel dat de tijden zijn veranderd, maar of dat er nu beter of slechter op is geworden laat ik in het midden ;) :P :shock: :vis:

Onderwerp auteur
Airwin
200-400
200-400

Bericht door Airwin »

Maar als niemand zich uit wil laten over een bedrijf ,dan wordt het erg lastig om een bedrijf te vinden die goede naam heeft.
En het hoeft per definitie geen negatieve kritiek te zijn.

Maar goed het is me wel duidelijk dat je niet met 100% kan zeggen of de vissen wildvang zijn of niet tenzij je ze zelf verpakt en jezelf aan de doos vast bind.

:roll:

Herman
200-400
200-400

Bericht door Herman »

Airwin schreef:Maar als niemand zich uit wil laten over een bedrijf ,dan wordt het erg lastig om een bedrijf te vinden die goede naam heeft.
En het hoeft per definitie geen negatieve kritiek te zijn. :roll:
Airwin
We nemen een voorbeeld, met de landelijk bekende aquariumwinkel "Pietje Puk"
Aquarium speciaalzaak "Pietje puk" trommelt 5 mensen op die geregeld op een forum berichten plaatsen, hoe goed Pietje Puk zijn zaakjes wel niet voor elkaar heeft, en geweldige service en schitterende vissen heeft, en o zo goedkoop is.
Ook verwijzen ze, alle negatieve uitlatingen gedaan naar de Aquarium speciaalzaak "Pietje puk" als niet relevant en lariekoek
Pietje Puk is ook iemand, die van wanten weet door het gaan sponsoren van een forum, en dan naar hartelust kan adverteren.
Geloof me maar, dat is al diverse keren op forums voorgekomen, wat ik hierboven schets en niet alleen op aquariumgebied.
Een en ander gaat natuurlijk net zolang goed, tot dat het mis gaat om wat voor oorzaken dan ook.

Een fantastisch gerenommeerd bedrijf dat vele jaren ervaring heeft en importen doet uit verre streken, o.a. Afrika met de mooiste vissen als resultaat. Een oerhollands gebruik gaat dan ontstaan, dat wanneer men de kop boven het maaiveld uitsteekt, men hem er .....enzv.........
Wat heeft men nu bereikt? :vis: :D :?

Kevin Noord-Brabant

Bericht door Kevin »

Ik heb ook zeker goede ervaringen met de betreffende winkel een discussie is wat mij betreft ook niet aan de orde. Het is zeker heel moeilijk om daadwerkelijk zeker te weten dat het om wildvang gaat, er zijn mensen die zeggen dat wildvang grotere ogen heeft dan een nakweek. Daar moet je toch wel veel verschillende vissen voor gezien hebben omdat te kunnen zien volgens mij. Het blijft een kwestie van vertrouwen, ik persoonlijk zou niet eens voor wildvang gaan als je geen kwekers doelen hebt. Een F1 of een goede nakweek kan vaak ook veel meer hebben in je aquarium dan wildvang.
Groetjes Kevin.

Doe het zelf achterwand

Onderwerp auteur
Airwin
200-400
200-400

Bericht door Airwin »

Herman
Leuk je vorige berichtje bekende marketingtruc inderdaad .

Bekijk het nou is vanaf de andere kant.

Moet ik als leek op aquarium en tanganijka gebied nog zoekende in deze hele hobby nogmaals uitvinden waar de rotte appels in dit wereldje zitten terwijl iemand die al tig jaren bezig is zo 3/4 goede winkels op kan hoesten.
Uiteindelijk bepaal ik zelf altijd nog waar ik mijn vissen wil kopen.

Dat jij wel weet waar je vissen aanschaft leuk volgens mij doe je dat in dezelfde winkel en ik ben prima tevreden met mijn eerste vissen en de tips die ik achteraf nog heb gehad.

Dus ik ga verder met mijn fish Investigation met alle nuttige tips.

Herman
200-400
200-400

Bericht door Herman »

Ja die verhalen ken ik ook, en ook die van dat wildvang kleiner zouden zijn. Dit omdat voedsel in gevangenschap eiwitrijker zou zijn en de vissen dus groter zouden worden? Raad ik toch de aquarianen aan om veel water te verversen, anders gaat dat beslist niet op!!
Dus zou je kunnen stellen aangaande die verhaaltjes, zoek een kleinere vis met grote ogen, dan heb je wildvang!!! :mrgreen:

Als ik een kleinere vis met grote ogen zie, denk ik eerder aan een afwijking of enige onderhuidse ziekte!! :D ;)
Maar overal schuilt wel enige waarheid in heb ik geleerd, alleen men moet zelf goed observeren en als het dan eens fout gaat dan kan je het jezelf verwijten en niemand anders. :shock: :D Zo ben ik zelf ook meerdere malen op mijn snuffert gevallen, maar door schade en schande word men wijs (hopelijk) :mrgreen: :vis: :D

Anonymous

Bericht door Anonymous »

Airwin schreef:Herman
Leuk je vorige berichtje bekende marketingtruc inderdaad .

Bekijk het nou is vanaf de andere kant.

Moet ik als leek op aquarium en tanganijka gebied nog zoekende in deze hele hobby nogmaals uitvinden waar de rotte appels in dit wereldje zitten terwijl iemand die al tig jaren bezig is zo 3/4 goede winkels op kan hoesten.
Uiteindelijk bepaal ik zelf altijd nog waar ik mijn vissen wil kopen.

Dat jij wel weet waar je vissen aanschaft leuk volgens mij doe je dat in dezelfde winkel en ik ben prima tevreden met mijn eerste vissen en de tips die ik achteraf nog heb gehad.

Dus ik ga verder met mijn fish Investigation met alle nuttige tips.
Ik geef in deze Airwin gelijk.
Normaal gebeurt het ook dat je van horen en zeggen te weten komt welke winkel je wel moet wezen en welke absoluut niet. Dit gaat ook mondeling en heeft de winkelier geen weet van de verhalen die er over zijn winkel in de rondte gaan. Die winkelier krijgt steeds minder klanten en heeft geen idee hoe dat komt en zit met de handen in het haar.
Nu met internet zijn die verhalen ineens taboe. terwijl dit voor een winkelier een eerlijke manier is om er achter te komen hoe men over de winkel denkt en er iets aan kan doen.

PS. is dit geen goeie voor welles nietes ?