Neonziekte, Pleistophora en nu?

Plaats reactie

Onderwerp auteur
Gast

Neonziekte, Pleistophora en nu?

Bericht door Gast »

• Welke zichtbare veranderingen zijn er waar te nemen aan de vis:
    Een aantal van mijn neontetra's maken een op en neer beweging, hebben een wit buikje, ademen snel. Na het eten hebben ze er meer last van.

Zijn er nog veranderingen aangebracht in of aan het aquarium:
    Eén maand geen veranderen geweest.

Ziekte:
    Neonziekte, Pleistophora
    Te herkennen aan bleke delen van de vis, melkkleurige, troebele plekken die er doorzichtig uitzien. De vissen maken een afgematte indruk en zwemmen met tuimelende of onbeheerste bewegingen door het water. De ziekte wordt veroorzaakt door de parasiet Pleistophora hyphessobryconis die tot de microspora behoort. Zieke vissen onmiddellijk verwijderen! Het aquarium geheel leegruimen en met JBL Desinfekt ontsmetten. De ziekte zelf is niet behandelbaar.
Geschiedenis:
Ik ben begonnen met een Superfish 65 bak met 8 neontetra's en enkele maanden geleden een Juwel Trigon 350 bak begonnen. Ongeveer 2 maanden geleden de neontetra's overgezet plus een aantal nieuwe neontetra's geplaatst in de Trigon 350 (totaal ongeveer 30). Ongeveer één maand geleden heb ik 5 maanvissen gekocht en erbij geplaatst. Overgelopen week is er één maanvis en neontetra doodgegaan.

Afbeelding

Mijn eigen conclusie:
Om er zeker ervan te zijn om ervan af te komen moet ik alle twee bakken leegmaken. Enkele weken leeghouden en één week over zout draaien. Daarna de bakken weer inrichten en laten draaien.. paar weken later kan ik weer beginnen met inrichten.

Mijn vraag:
1. Denken jullie dat het nodig is om de helemaal opnieuw te beginnen
2. Is er een alternatief voor de overige vissen zoals de corydoras, goarami evt. maanvissen
3. Kan ik de kienhout, lavastenen nog gebruiken in het aquarium.
4. Wat is jullie ervaring?

Kevin Noord-Brabant
Hoofdbeheerder / oprichter
Hoofdbeheerder / oprichter

Re: Neonziekte, Pleistophora en nu?

Bericht door Kevin »

Ik heb geen tot weinig ervaring met ziektes maar als ik zo her en der is lees zijn de vissen zogoed als afgeschreven :? die tetra's kunnen wel weer terug in de kleine bak, maar daar passen de maanvissen niet bij natuurlijk. Het kienhout en lavasteen is niet te ontsmetten lijkt me daar is het veel te poreus voor, het risico lijkt mij te hoog om dat alsnog weer te gebruiken bij je ontsmette bak.
Groetjes Kevin.

Doe het zelf achterwand

Herman
200-400
200-400

Bericht door Herman »

ehoevers schreef: Mijn vraag:
1. Denken jullie dat het nodig is om de helemaal opnieuw te beginnen
2. Is er een alternatief voor de overige vissen zoals de corydoras, goarami evt. maanvissen
3. Kan ik de kienhout, lavastenen nog gebruiken in het aquarium.
4. Wat is jullie ervaring?
Buiten de echte neonziekte (Plystofora) is er ook de valse neonziekte (Flexibacter columnaris) die toch vaker voorkomt dan de echte neonziekte. Maar ik lees de (diagnose is reeds gesteld)
Laatst gewijzigd door Herman op 03 sep 2008 20:29, 1 keer totaal gewijzigd.

Onderwerp auteur
Gast

Bericht door Gast »

Via onderstaande filmpje kan je zien dat de neontetra's op een vreemde manier voortbewegen.

v2RD_MOJYjs