Wat te doen bij nitriet?
Wat te doen bij nitriet?
Hallo allemaal, ik had vandaag met een vriendin een discussie over wat te doen bij nitriet. Ik zei dat als je een aquarium beschikbaar had om de vissen uit de bak met nitriet op te vangen en de waterwaarden daarvan goed zijn, je ze in de bak moet doen i.p.v. waterverversen. Wat denken jullie? Ik hoor graag van jullie. Groetjes Silleke.
Afmetingen (lxbxh) 160 x 40 x 57 cm
Visbestand
-6 roodkopzalmen
-4 topedo's (punchius denisonii)
-2 bijlzalm
-2 Chinese algeneter goud (gratis af te halen)
-6 dwerg Siamese algeneter
-1 congo zalm (man?)
-2 kardinaaltetras
-2 zebra botias
-1 kweekvorm labeo bicolori
-1 L-nummer (8 cm L009 lijkt erop)
-Koppel zwaarddrager
-Koppel Ancistrus spp. albino
-12 C. sterbai
T: 23 graden Celsius
Visbestand
-6 roodkopzalmen
-4 topedo's (punchius denisonii)
-2 bijlzalm
-2 Chinese algeneter goud (gratis af te halen)
-6 dwerg Siamese algeneter
-1 congo zalm (man?)
-2 kardinaaltetras
-2 zebra botias
-1 kweekvorm labeo bicolori
-1 L-nummer (8 cm L009 lijkt erop)
-Koppel zwaarddrager
-Koppel Ancistrus spp. albino
-12 C. sterbai
T: 23 graden Celsius
Re: Wat te doen bij nitriet?
tja ligt eraan hoe hoog die nitriet dan is, overplaatsen kost ook veel energie voor de vissen. Accuut waterverversen en nog later nog meer verversen zal in veel gevallen ook een uitkomst kunnen zijn.
-
Gast
hmmmm ja dat kan allemaal wel maar dat moet je ook maar willen. Een bak die altijd leeg staat te draaien voor opvang is een hele taak om leeg te houden 
Je haalt de bak nooit helemaal leeg als je ververst maar houdt een maximum van 50% aan. De vissen laat je dan gewoon zitten
Je haalt de bak nooit helemaal leeg als je ververst maar houdt een maximum van 50% aan. De vissen laat je dan gewoon zitten
Wat Kevin zegt zou ik ook doen, acuut water verversen, iets van de 1/2 bak en dan eens kijken.
Overplaatsen geeft een behoorlijk hoeveelheid stress en als ze al verzwakt zijn door te veel nitriet.....
En natuurlijk even goed nadenken hoe dat uberhaupt gekomen is.
Overplaatsen geeft een behoorlijk hoeveelheid stress en als ze al verzwakt zijn door te veel nitriet.....
En natuurlijk even goed nadenken hoe dat uberhaupt gekomen is.
Just A Traveller In Time
Keessies bakkie
Keessies bakkie
Een draaiende quarantainebak is eigenlijk een onhoudbare zaak. Door het gebrek aan voedingsstoffen ontwikkelt de bacteriecultuur zich niet of niet voldoende... als er dan ineens een zwik vissen in geplaatst wordt, dan krijg je in deze opangbak precies hetzelfde probleem... Nitriet.
Beter is om veel water te verversen, en de pomp hierbij zo veel mogelijk met rust te laten. Nitriet krijg je vooral doordat de bacteriecultuur in de bak nog niet in volle paraatheid is. Dit kan zijn door medicijngebruik, of een andere oorzaak die het evenwicht heeft verstoord. Of dat de bak nog niet goed is ingedraaid, en er teveel afvalstoffen zijn om te verwerken.
Beter is om veel water te verversen, en de pomp hierbij zo veel mogelijk met rust te laten. Nitriet krijg je vooral doordat de bacteriecultuur in de bak nog niet in volle paraatheid is. Dit kan zijn door medicijngebruik, of een andere oorzaak die het evenwicht heeft verstoord. Of dat de bak nog niet goed is ingedraaid, en er teveel afvalstoffen zijn om te verwerken.
Groeten,
Patrick
Een dag niet geademd is een dag niet geleefd
Patrick
Een dag niet geademd is een dag niet geleefd
-
Rob Bosman
Moet me hier bij Pat aansluiten maar ik denk even verder voorkomen is altijd beter dan genezen als je een hoge nitriet hebt dan is er ergens iets fout gegaan en ik vindt dat je de fout is moet gaan opsporen nttriet moet absoluut 0 zijn.
Maar voor nu veel verversen elke dag minimaal 50% tot dat je nietriet weer 0 is
Maar voor nu veel verversen elke dag minimaal 50% tot dat je nietriet weer 0 is
Te hoog nitrietgehalte, is een verstoring van het fragiele evenwicht tussen de levensgemeenschappen in een aquarium.