Terrassen zijn erg handig in een aquarium omdat het vuil wat op de bodem neer komt dan naar voren toe gaat en je het dan makkelijk kan wegzuigen. Als je grind van achter naar voren legt en dan van hoog naar laag dan zal naar verloop van tijd al het grind uitzakken naar een horizontaal niveau. Maar als men terrassen in het aquarium heeft staan zal dit niet gebeuren omdat het grind word tegen gehouden door de schoten waar het terras van is gemaakt. Naar mijn idee vele voordelen en minder nadelen.
De bouw van het terras:
Alles eerst heb ik een doos open gesneden die net zo groot is als mijn aquarium. Hierop heb ik een boven aanzicht gemaakt van mijn aquarium de panorama 100. Nadat ik dit had gedaan ging ik met een sierlijke beweging de terrassen uittekenen hoe ik zo straks zou willen hebben.

Toen was het tijd voor het maken van de strippen die moesten dienen als terras. Deze heb ik in repen gezaagd, de repen waren: 3 repen van 30 lang en 5 cm hoog, 2 repen van 30 lang en 3 cm hoog.
Deze repen heb ik op de tekening gelegd met een kleine overlap zodat ik ongeveer kon meten hoeveel ik nodig had.

Het was tijd om te buigen. Ik deed dit met een verf verwijder raar. Dit is een föhn van 1500 watt die heel heet word. Als je gaat buigen moet je altijd de kant verhitten die uitgerekt word dus de buitenkant van de bocht.
Hieronder is een foto waar alle bochten erin zitten, bijna geheel volgens tekening:

Nu was het tijd om het in het aquarium te zien als het ook mooi was geworden voor zover het klaar was. Hier kon ik de overlengte inkorten tot de gewenste lengte.
Hier is hij passend in het aquarium van boven af:

Hier van vooraf gezien:

Terrassen bekleden moest natuurlijk ook gebeuren, dit heb ik met caviar gedaan (dit zijn allemaal kleine ronde bolletjes). Eerst heb ik ze deel voor deel ingesmeerd met pvc-lijm (goed veel) en dan snel voordat het droog begon te worden met een lepel het caviar erover heen gestrooid.
Caviar strooien met de lepel:

Hieronder een foto met het bestrooide deel:

Na ze allemaal gedaan te hebben, de voor en de achter kant komen ze er zo uit te zien:
(op de foto 1 kant bestrooid)

Om ze met elkaar te verbinden heb ik de stukken die aan elkaar kwamen later, toen ze goed stonden ook ingesmeerd met pvc-lijm en hier de caviar overheen gestrooid. Zo zie je het naadje wat ertussen zit niet meer en zijn het als je ze uit elkaar wil halen losse delen die je los kunt breken.
Hier een foto van hoe ze in me bak staan inclusief het hout en de bodem bedekking (zelfde caviar als op de terrassen):

Dit was de bouw van de terrassen, hopelijk hebben jullie er van genoten. In ieder geval veel plezier met bouwen!