Corydoras sterfte
-
Gast
Onderwerp auteur
Corydoras sterfte
Hallo allemaal,
Ik heb een 100cm bak een echt gezelschapsaquarium met tetra's, barbeeltjes etc. Helaas heb ik in de bak de laatste tijd last van Corydoras sterfte, de andere vissen blijven leven en zien er goed uit. Nu heb ik weleens gelezen dat de beruchte Siamese algeneter hier wel eens de oorzaak van kon zijn, ik heb er hier 1 van. De bodem wordt 1x in de 2 weken schoon gemaakt, ik voer om de dag, het water wordt ook 1x in de 2 weken met ca. 20% vervangen. Ik filter over kool, keramiek, watten en
Wie heeft hier ervaring mee? Bedankt alvast voor je reactie.
Ik heb een 100cm bak een echt gezelschapsaquarium met tetra's, barbeeltjes etc. Helaas heb ik in de bak de laatste tijd last van Corydoras sterfte, de andere vissen blijven leven en zien er goed uit. Nu heb ik weleens gelezen dat de beruchte Siamese algeneter hier wel eens de oorzaak van kon zijn, ik heb er hier 1 van. De bodem wordt 1x in de 2 weken schoon gemaakt, ik voer om de dag, het water wordt ook 1x in de 2 weken met ca. 20% vervangen. Ik filter over kool, keramiek, watten en
Wie heeft hier ervaring mee? Bedankt alvast voor je reactie.
Re: Chorydoras sterfte
hoi,
alleereerst welkom op het forum.
wat betreft de sterfte. raar geval als ik het zo lees. ik heb zelf hier ook 2 Siamese algeneters in de bak, ook met corydorasjes erbij. maar gaat allemaal prima.
de corydoras zelf, vertonen die nog een bepaald gedrag voor ze dood gaan ? of zijn ze allemaal juist bangig? of levendig? nog rare plekken/wondjes/ etc ?
wat voor een soort bodem heb je eigenlijk ? mogelijk een scherpe zand/grind soort waardoor ze inwendige wondjes oplopen ?
alleereerst welkom op het forum.
wat betreft de sterfte. raar geval als ik het zo lees. ik heb zelf hier ook 2 Siamese algeneters in de bak, ook met corydorasjes erbij. maar gaat allemaal prima.
de corydoras zelf, vertonen die nog een bepaald gedrag voor ze dood gaan ? of zijn ze allemaal juist bangig? of levendig? nog rare plekken/wondjes/ etc ?
wat voor een soort bodem heb je eigenlijk ? mogelijk een scherpe zand/grind soort waardoor ze inwendige wondjes oplopen ?
-
Coby
Onderwerp auteur
Re: Corydoras sterfte
Hallo,
ik heb je vraag even verplaatst naar het daarvoor bestemde topic, in het voorstel topic mag je jezelf even voorstellen als je wilt.
ik heb je vraag even verplaatst naar het daarvoor bestemde topic, in het voorstel topic mag je jezelf even voorstellen als je wilt.
hoi,
De vraag is, hoe zien de cory's eruit als ze (dood) gevonden worden. Hebben ze ook uiterlijke verschijnselen voordat ze sterven en zo..
Ik heb wel eens (bij albino's ) gezien dat er bloed op de schubben zat, niet veel later legden ze het loodje.
Zwemmen ze raar? Schieten ze vaak van onder naar boven door de bak heen, enz.. enz..
De vraag is, hoe zien de cory's eruit als ze (dood) gevonden worden. Hebben ze ook uiterlijke verschijnselen voordat ze sterven en zo..
Ik heb wel eens (bij albino's ) gezien dat er bloed op de schubben zat, niet veel later legden ze het loodje.
Zwemmen ze raar? Schieten ze vaak van onder naar boven door de bak heen, enz.. enz..
Groeten,
Patrick
Een dag niet geademd is een dag niet geleefd
Patrick
-
Wildcaught Heckel
- 0-200

Dit doen ze bij mij ook regelmatig, maar dit is puur om een bel lucht te pakken, vrij normaal voor cory'sPatman schreef:Schieten ze vaak van onder naar boven door de bak heen
Het houden van Discus is geen hobby, het is een Passie...
-
Rob Bosman
Onderwerp auteur
Lucht happen is idd heel normaal gedrag bij een Cory, maar het is denk ik wel even handig als je dew conditie van de bak beschrijft waterwaarden ed en even een foto plaats van zo dode cory. dan kunnen we iig iets meer.
Het was ook niet bedoeld als 'symptoom voor het sterven gaan'. Ze happen dan inderdaad lucht ja... En niet om de laatste adem uit te blazen .. Gheghe (het is overigens een aparte vorm van respiratie.. de darm-ademhaling.... Een luchtbel 'opeten' om via de darm de zuurstof op te nemenin het bloed..)
Groeten,
Patrick
Patrick
-
jari4now
Onderwerp auteur
Dit is een vraag die ik op andere fora ook vaker heb gezien, daar zijn er zelfs mensen mee bezig geweest die zelf ook met Corry'sw kweken, en die kunnen het ook vooralsnog niet verklaren.
Waardes oke, cory's oke en op eens een dag dat alle cory's dood zijn, en dan niet om beurten maar allemaal in een keer.
Op dat andere forum kunnen ze het vooralsnog niet verklaren.
Het schijnt dus soms te gebeuren, maar wat Rob al zegt toch maar eens de water waardes en wat foto's plaatsen, het hoeft niet het zelfde te zijn.
Waardes oke, cory's oke en op eens een dag dat alle cory's dood zijn, en dan niet om beurten maar allemaal in een keer.
Op dat andere forum kunnen ze het vooralsnog niet verklaren.
Het schijnt dus soms te gebeuren, maar wat Rob al zegt toch maar eens de water waardes en wat foto's plaatsen, het hoeft niet het zelfde te zijn.
Weet dat cory's gif kunnen afscheiden als ze zich bedreigt voelen, daarom zie je vaak dat een goede winkel wat actieve kool in de transport zak doen. Maar of dat in een grotere tank ook geldt 
-
Rob Bosman
Onderwerp auteur
Dat van die aktieve kool is nieuw voor mijkevin schreef:Weet dat cory's gif kunnen afscheiden als ze zich bedreigt voelen, daarom zie je vaak dat een goede winkel wat actieve kool in de transport zak doen. Maar of dat in een grotere tank ook geldt
Nooit gezien dan? ik dacht dat er op de vvvivarium vorig jaar ook cory's met kool te vinden waren.
Dat corydoras een stof afscheidt die irriterend/pijnlijk is bij aanraking daarmee, is zeker bekend.
Maar of een paar visjes in het transportwater, schade kunnen toebrengen aan andere visjes is mij in ieder geval niet bekend.
Of het probleem van de dode corydorasjes daar aan te wijten is neem ik ook niet aan, dat dit eventueel de oorzaak zou kunnen zijn.
Ik denk wel, dat wanneer er vele corydoras bij elkaar in een kleine hoeveelheid water zitten, er dan zeker wel problemen zouden kunnen ontstaan, maar die zijn eigenlijk simpelweg op te lossen met een regelmatige waterverversing!

Maar of een paar visjes in het transportwater, schade kunnen toebrengen aan andere visjes is mij in ieder geval niet bekend.
Of het probleem van de dode corydorasjes daar aan te wijten is neem ik ook niet aan, dat dit eventueel de oorzaak zou kunnen zijn.
Ik denk wel, dat wanneer er vele corydoras bij elkaar in een kleine hoeveelheid water zitten, er dan zeker wel problemen zouden kunnen ontstaan, maar die zijn eigenlijk simpelweg op te lossen met een regelmatige waterverversing!
-
Rob Bosman
Onderwerp auteur
Vondt die visjes in transport zakjes zo dier onvriendelijk dat ik er niet eens goed naar gekeken hebkevin schreef:Nooit gezien dan? ik dacht dat er op de vvvivarium vorig jaar ook cory's met kool te vinden waren.
-
Gast
Onderwerp auteur
Is toch een bekend trucje die ik al van meerdere aquaristen gehoord en gezien heb dat ze er wat zeoliet bij doen om het gif te neutraliseren dat vrijkomt met stress.
Ikzelf doe er wat Easylife VFM bij, dit is in feite ook zeoliet.
En viszakjes dieronvriendelijk ? Ze komen ook uit het land van herkomst met het vliegtuig over in die zakken, zo vreselijk lijkt me dat dus niet.
Nog even antwoorden op de topicstarter.
Ik heb ervaring met siamese algeneters dat het rotzakken zijn voor alles dat in hun territorium komt. Ik noem het niet voor niets Torpedoś, omdat ze vanuit het niets ineens de bak doorschieten op ramkoers naar andere bodem bewoners.
En viszakjes dieronvriendelijk ? Ze komen ook uit het land van herkomst met het vliegtuig over in die zakken, zo vreselijk lijkt me dat dus niet.
Nog even antwoorden op de topicstarter.
Ik heb ervaring met siamese algeneters dat het rotzakken zijn voor alles dat in hun territorium komt. Ik noem het niet voor niets Torpedoś, omdat ze vanuit het niets ineens de bak doorschieten op ramkoers naar andere bodem bewoners.
Laatst gewijzigd door Gast op 12 aug 2008 14:30, 2 keer totaal gewijzigd.
-
Rob Bosman
Onderwerp auteur
Nee klopt maar daar zitten in een tempex doos met een hotpack erbij en liggen ze niet op een stand waar iedereen ze om de haverklap oppakt en waar ze snel afkoelen. En dat is in mijn ogen wel degelijk zeer dier onvriendelijk.doemijdiema schreef:Is toch een bekend trucje die ik al van meerdere aquaristen gehoord en gezien heb dat ze er wat zeoliet bij doen om het gif te neutraliseren dat vrijkomt met stress.