De gist methode.
Na even zoeken op internet kwam ik een minder goed regelbare, maar véél goedkopere manier tegen. De "gist" of "bio CO2" methode. Je kunt dit heel eenvoudig zelf maken en de werking is heel eenvoudig. Je voegt gedroogde bakkersgist toe aan een suikeroplossing en de gistcellen gaan CO2 voor je maken. Je hoeft de CO2 dus alleen nog maar in het aquarium water te krijgen.
Ik heb het aangepast zoals ik het gebruik !
Wat heb je nodig:
2 frisdrank flessen met dop 1 van 0.5 liter en 1 van 1 liter.
Een rolletje PTFE tape (wit gastape).
100 gram suiker
1 liter water
2 gram gedroogde bakkersgist (Dit zijn hele kleine zakjes en deze kun je gewoon in de supermarkt halen. Staan meestal wel tussen de brood/bakspullen)
Een paar zuignapjes met slangenhoudertjes.
Een terugslag klepje
Een bruissteentje of een CO2 diffusor.
Hoe maak je het:
Neem een boortje waarvan de diameter net iets kleiner is dan de diameter van de luchtslang. Boor in een flesdop 1 gaatje in het midden. In de andere boor je 2 gaatjes naast elkaar. Knip vervolgens een stukje van +/- 60 cm van de slang af en knip hier aan beide kanten een puntje aan. Duw de slang met het puntje door de dop met 1 gat en trek dan de slang erdoor met een tangetje. De slang mag ongeveer 2 cm onder de dop uit komen. Doe dit zelfde bij de 2e dop, maar trek daar de slang er zo ver doorheen dat deze op de bodem van de 2e fles komt te liggen.
Dan knip je ook aan 1 kant van het lange over gebleven stuk een puntje. Haal ook deze slang op dezelfde manier 2 cm door het 2e gat van de dop. Doordat je de gaatjes kleiner hebt gemaakt dan de silicone slang gaan de doppen niet lekken.Ik heb de doppen lucht dicht gemaakt met een warm lijm pistool.
Neem dan het rolletje gastape en tape het schroefdraad van de flessen in. Dit zorgt ervoor dat er geen CO2 onder de dop vandaan weglekt. Doe er niet te veel tape op, want dan krijg je de dop er niet meer op. Los dan 100 gram suiker op in 1 liter water. Wanneer de suiker is opgelost voeg er dan 2 gram gist bij en doe dit met een trechter in de eerste fles. Schroef op deze fles de dop met 1 gat. Vul de 2e fles dan voor 3/4 met water (Deze fles wordt de bellenteller). De 2e fles zorgt ervoor dat wanneer er veel schuim en in de 1e fles ontstaat, dit niet meteen je aquarium in kan stromen. Het schuim zal dan weer oplossen in het water in de 2e fles. Ook werkt deze fles als een buffer voor de alcohol, want dat wil je natuurlijk ook niet in je water krijgen. Schroef de dop met 2 gaten op deze fles.
Dan moeten we het terugslagklepje er nog tussen doen. Dit klepje moet verticaal hangen en mag dus niet op de grond liggen. Bepaal de plek waar je de klep wilt hebben en knip daar de slang door. Plaats dan het klepje er tussen. Let goed op! Op het klepje staat normaal een grote pijl. Deze pijl moet altijd omhoog wijzen, anders werkt hij omgekeerd en kan een van de flessen uit elkaar knallen door de druk! Sluit nu het bruissteentje of de CO2 diffusor aan op de slang en plaats deze in het aquarium. Bevestig de losse slang met de zuignapjes met slangenklemmetjes.
Zelf heb ik in mijn aqua een co2 continue test hangen zo kan ik het een beetje op volgen zodat er niet teveel co2 in de bak terecht komt.
Kijk op de links voor meer info over hoe maken en enkele recepten.
http://members.lycos.nl/brieneoord/aqua/co2biopzet.html
http://members.lycos.nl/brieneoord/aqua ... ecept.html
groeten Peter
bio CO2 methode
Re: bio CO2 methode
Ditzelfde onderwerp is (inclusief verwijzing naar de site van Adriaan) eerder aan bod geweest.
Zie ook Een zelfbouw (DIY) Bio-CO2 systeem .
Hier staan ook foto's en tekeningen ter verduidelijking.
Groeten,
Patrick
Een dag niet geademd is een dag niet geleefd
Patrick
-
Peter
Onderwerp auteur - 0-200

Ok sorry ik wist niet dat er al een topic over was gemaaktPatman schreef:Ditzelfde onderwerp is (inclusief verwijzing naar de site van Adriaan) eerder aan bod geweest.
Groeten Peter
Ik heb het hele verhaal gelezen over het co2 gebeuren.
En als het goed is moet je met een fles ongeveer 14 dagen kunnen doen.
Ik heb zo`n fles na gemaakt van pvc materiaal dus helemaal gelijmd en afgeperst met een compressor totdat hij luchtdicht was.
Nu doe ik er water ,200 gram suiker en 3 gram gist in en goed schudden.
Nu als ik het verhaal lees dan zou ik er ongeveer 14 dagen mee moeten kunnen doen.
Maar na ongeveer 6 a`7 dagen is het gebeurd.
Kan dit komen van het warme weer van de laatste tijd of heeft dit een andere oorzaak.
groeten Jos
En als het goed is moet je met een fles ongeveer 14 dagen kunnen doen.
Ik heb zo`n fles na gemaakt van pvc materiaal dus helemaal gelijmd en afgeperst met een compressor totdat hij luchtdicht was.
Nu doe ik er water ,200 gram suiker en 3 gram gist in en goed schudden.
Nu als ik het verhaal lees dan zou ik er ongeveer 14 dagen mee moeten kunnen doen.
Maar na ongeveer 6 a`7 dagen is het gebeurd.
Kan dit komen van het warme weer van de laatste tijd of heeft dit een andere oorzaak.
groeten Jos
Ik zal nog wat background info vragen dan kan patman kijken of hij een antwoord heeft op je vraag.
Hoeveel water gebruik je en op welke temperatuur bij het aanmaken?
en
Wat voor slangen en diameter gebruik je?
Hoeveel water gebruik je en op welke temperatuur bij het aanmaken?
en
Wat voor slangen en diameter gebruik je?
Jos wij gebruiken het ook en pakken een minder zwaar recept, je zou kunnen beginnen minder gist erin te doen, dan gaat het proces langzamer.
i'm the Bengel gotta love me!!!
Hoi,
Ten eerste: Heb je deze gelezen? Een zelfbouw (DIY) Bio-CO2 systeem
Ten tweede: 3 gram is wel veel, 1 gram is voldoende.. (3 gram betekend ook een stuk snellere vergisting)
Ten derde: Ja, het warme weer geeft wel een boost aan het proces.
Ten vierde: Succes, een beetje sleutelen aan het recept om het perfect op jouw situatie te krijgen is best leuk hoor.
Ten eerste: Heb je deze gelezen? Een zelfbouw (DIY) Bio-CO2 systeem
Ten tweede: 3 gram is wel veel, 1 gram is voldoende.. (3 gram betekend ook een stuk snellere vergisting)
Ten derde: Ja, het warme weer geeft wel een boost aan het proces.
Ten vierde: Succes, een beetje sleutelen aan het recept om het perfect op jouw situatie te krijgen is best leuk hoor.
Groeten,
Patrick
Patrick
ik gebruik ongeveer 1,5 liter water en de normale klein slang die je voor aquariums gebruik bv voor de luchtpomp.
sorry de themperatuur waar ik mee begin is lekker handwarm ik kan het niet in graden zeggen want ik heb het nog nooit gemeten.
De aanmaak temperatuur is heel belangrijk dat heb ik ook ondervonden, precies 23 graden en 1 gram gist met 200 gr suiker en 0,75 liter water. Dat prutelde 14 dagen bij mij, ik heb ook ondervonden dat een luchtslangetje een net iets te kleine diameter heeft. Een binnenmaat van 4mm is best gewenst.