Kennen jullie en wat weten jullie van het 'Bijtje'?

Onderwerp auteur
inadepina
200-400
200-400

Kennen jullie en wat weten jullie van het 'Bijtje'?

Bericht door inadepina »

Ik zag vanmiddag een heel leuk visje, volgens de verkoopster heet het bijtje, het ziet eruit als een bij. Klein visje.
Ken iemand dit visje? Kan dat in een gezelschapsbak kan het bij guppen en zilver mollies? Volgens de verkoopster eten ze rode muggenlarven.
Maar ja dezelfde verkoopster heeft me dus voor mijn 60cm bakje destijds een clown botia verkocht. Dus graag jullie advies en ervaringen.

edit; Brachygobius xanthozona
Doe mij maar een joint zei de goudvis, dan word ik lekker haai..........

Gerard
800-1000
800-1000

Re: Kennen jullie en wat weten jullie van het 'Bijtje'?

Bericht door Gerard »

als ik je advies mag geven: niet doen. :cry:

is wel erg kort door de bocht zo, dus ook maar even uitleg.
ten eerste en wel de belangrijkste: brakwater vis. dat wil zeggen dat ze een beetje zeezout nodig hebben, en dat vinden de meeste (liever gezegd alle) van je andere vissen niet lekker.
daarnaast zijn het niet van de makkelijkste vissen. al is dat net als met alle vissen, de een is makkelijk dan de andere, maar ze kunnen erg vervelend zijn tegen je andere vissen.
daarnaast is de voeding ook niet makkelijk, eigenlijk alleen levend voer, diepvries na enige moeite wordt ook wel gegeten maar niet met liefde. vlokken eten ze eigenlijk helemaal niet.
de levensverwachting in een gewone bak is erg laag, 1 als je geluk hebt 2 jaar. en dat terwijl ze een stuk ouder kunnen worden.
aquarium 60x20x30
7 st. neon,7 st Barbus titteya, 5 corydoras habrosus,
2 crtjes, 1x Gastromyzon punculatus 3x Carnegiella strigata strigata.

Onderwerp auteur
inadepina
200-400
200-400

Bericht door inadepina »

o.k ik had al zo'n vermoeden omdat ik ze weinig tegenkom op fora.
ik had al wel gegoogeld, maar ja dat is vaak zo algemeen en hier zitten de kenners tenslotte.
bedankt.

Dante
600-800
600-800

Bericht door Dante »

hier nog een stukje dat ik heb gevonden voor je
Rustige, vreedzame soort die zowel in zoet- als brakwater gehouden kan worden. In zuiver zoet water is de soort nogal gevoelig. Het is dan ook aan re raden om 1 tot 2 eetlepels zeezout op 10 liter water toe te voegen. Ze kunnen het beste in een speciaal-aquarium worden gehouden dat is ingericht met fijn, donker zand op de bodem en verder met stenen en wortels zodat schuilplaatsen ontstaan. Elk dier heeft een eigen klein territorium waarin geen soortgenoten worden toegestaan.

Gerard
800-1000
800-1000

Bericht door Gerard »

Dante schreef:hier nog een stukje dat ik heb gevonden voor je
Rustige, vreedzame soort die zowel in zoet- als brakwater gehouden kan worden. In zuiver zoet water is de soort nogal gevoelig. Het is dan ook aan re raden om 1 tot 2 eetlepels zeezout op 10 liter water toe te voegen. Ze kunnen het beste in een speciaal-aquarium worden gehouden dat is ingericht met fijn, donker zand op de bodem en verder met stenen en wortels zodat schuilplaatsen ontstaan. Elk dier heeft een eigen klein territorium waarin geen soortgenoten worden toegestaan.
met rood ben ik het dus niet eens, of beter gezegd gedeeltelijk, of ze worden erg schuw of ze worden agressief. in het zoetwater houden ben ik het niet eens.

@inadepina. graag gedaan
aquarium 60x20x30

Onderwerp auteur
inadepina
200-400
200-400

Bericht door inadepina »

het stukje spreekt zichzelf in de eerste en laatse zin ook behoorlijk tegen. vreedzaam en geen soortgenoten toestaan.......

nee laat ze maar in de lfs.

Dante
600-800
600-800

Bericht door Dante »

idd spreekt het zich behoorlijk tegen.
maar als ik de rest van het artikel lees, ga ik er vanuit dat de 1e zin er niet thuis hoort, en de rest wel ;)

Serge
200-400
200-400

Bericht door Serge »

Wel een hele leuke soort om in een speciaalbakje te houden hoor, het zijn mooie en interessante beestjes.

Anietake
0-200
0-200

Bericht door Anietake »

Dag ben effe een tijdje weggeweest. Maar ik ben er weer.
En ik wil toch effe reageren op al het bovenstaande.

Ik heb deze visjes altijd in mijn zoetaquarium gehad en daar geen enkel probleem mee ondervonden.
Ze waren bij mij heel erg vreedzaam en zeker niet schuw of agressief!! Ik kan me hier dus ook niks bij voorstellen?? :roll: Ze gaan overal op liggen en zwemmen zo af en toe eens rond.
Verders eten ze rode en witte muggen larve, maar aten bij mij ook gewoon droogvoer.
Groetjes Anietake,

Gezelschapsaquarium 150x60x60

Gerard
800-1000
800-1000

Bericht door Gerard »

dat het goed gaat, wil natuurlijk niet altijd zeggen dat het ook goed is.
het is per vis verschillend. je hebt gewoon veel geluk gehad, dat je een makkelijk vis heb gehad.
maar aangezien ze nog geen bijtje heeft raden wij liever aan, ook met het oog op de vis, om er niet een te nemen.
aquarium 60x20x30

Onderwerp auteur
inadepina
200-400
200-400

Bericht door inadepina »

ze ;) neemt er ook geen, ik heb mijn bestand klaar. de 1e zitten er al in. en hebben de vallesneria al gesnoeid :x

Onderwerp auteur
inadepina
200-400
200-400

Bericht door inadepina »

Anietake schreef:Dag ben effe een tijdje weggeweest. Maar ik ben er weer.

Ik heb deze visjes altijd in mijn zoetaquarium gehad en daar geen enkel probleem mee ondervonden.
Ze waren bij mij heel erg vreedzaam en zeker niet schuw of agressief!! Ik kan me hier dus ook niks bij voorstellen?? :roll: Ze gaan overal op liggen en zwemmen zo af en toe eens rond.
Verders eten ze rode en witte muggen larve, maar aten bij mij ook gewoon droogvoer.
leuk om ook een positieve ervaring te horen. maar ik heb albino cory's en nog wat andere visjes voor onderin in de planning.
ben bang dat het een beetje druk wordt als daar de bijtjes nog bij zouden komen.

gschouw
0-200
0-200

Bericht door gschouw »

Ik heb ook bijtjes zitten in een speciaalbakje met brakwater, de vissen kunnen erg roverig zijn hoor! Als ze te weinig voeding krijgen pakken ze gerust een visje wat maar net in hun bekje gaat. Mijn advies is dat ze niet geschikt zijn voor het gezelschapsaquarium, zoetwater kan voor een tijdje wel maar op langere duur heeft ze brakwater nodig.
120Lx40Hx50D
9 L. multifasciatus
2 N. pulcher 'Daffodil'
2 J. transcriptus
5 S lucipinnis

Anietake
0-200
0-200

Bericht door Anietake »

inadepina schreef:
Anietake schreef:Dag ben effe een tijdje weggeweest. Maar ik ben er weer.

leuk om ook een positieve ervaring te horen. maar ik heb albino cory's en nog wat andere visjes voor onderin in de planning.
ben bang dat het een beetje druk wordt als daar de bijtjes nog bij zouden komen.
Albino Cory's heb ik ook die zijn ook heel gezellig onderin het aquarium. Wat had je nog meer gedacht voor onderin het aquarium?
Groetjes Anietake,

Gezelschapsaquarium 150x60x60

Onderwerp auteur
inadepina
200-400
200-400

Bericht door inadepina »

er zit een zuignapvis in en er komen garnaaltjes bij t.z.t.
clownbotia zit er ook, maar die zwemt eigenlijk door de hele bak. wel het meeste onderin.
ik heb nu 5 albino cory's, die wilde ik erg graag, zal ff foto zoeken.