Edelstenen in je aquarium?

Plaats reactie

Onderwerp auteur
Bcome82

Edelstenen in je aquarium?

Bericht door Bcome82 »

Hallo allemaal, voor mijn verjaardag heb ik van mijn vriend een aquarium gekregen. Vandaag ga ik hem eindelijk vullen met een voedingsbodem zand en plantjes en vroeg mij af of ik ook edelstenen in mijn aquarium mag leggen?Ik heb wat rozenkwarts, ametist en bergkristal. Kan iemand mij vertellen of dit erin mag?

Groetje Pauline

Kevin Noord-Brabant
Hoofdbeheerder / oprichter

Re: Edelstenen in je aquarium?

Bericht door Kevin »

Welkom op AquaforA :lol: je zou het kunnen testen met wat schoonmaakazijn, even er overheen gieten en als het gaat bruisen komt er kalk van die stenen af iets wat niet alle vissen prettig vinden.
Groetjes Kevin.

Doe het zelf achterwand

Onderwerp auteur
Bcome82

Bericht door Bcome82 »

Dank je wel voor je snelle reactie. Helaas heb ik geen schoonmaakazijn of zoutzuur in huis. Dus testten gaat niet, vandaar dat ik deze vraag zo specifiek mogelijk stelde. Ik wacht nog wat reacties af, en anders doe ik nog maar even geen stenen erin.

Groeten Pauline

Kevin Noord-Brabant

Bericht door Kevin »

Ik heb deze vraag al eens eerder gehoord, toen ging het wel als ik me goed herinner.
Groetjes Kevin.

Doe het zelf achterwand

Dante
600-800
600-800

Bericht door Dante »

bij mijn weten bevatten die stenen geen kalk.
over het algemeen (niet altijd) zijn kalkhoudende stenen ook wittig van kleur.

het nadeel van die edelstenen is, dat wanneer je last krijgt van alg en dergelijke ze niet meer zo mooi zijn. praktijk is dat je ze dan iedere 2 a 3 weken weer schoon kan gaan poetsen.

p.s.
welkom op het forum :) en succes met je bakje!

Onderwerp auteur
Bcome82

Bericht door Bcome82 »

Op het internet heb ik gisteren even de chemische samenstelling van deze stenen opgezocht en wat blijkt, het zijn allemaal Silicium houdende gesteenten. Dus ik heb de gok gewaagd, en er wat stenen in gelegd.
Ik ben erg benieuwd of hier alg op gaat komen, volgens de verkoper van de speciaalzaak komt alg minder snel voor in een bak die voor 80% vol zit met planten. Daar ga ik dan maar even vanuit, ik hoop het in ieder geval wel. Het was best een prijzig pakket. Maar ik ga er zeker op letten, bedankt voor de reacties.

Kees Zuid-Holland
Oud teamlid
Oud teamlid

Bericht door Kees »

Inderdaad, door de regel is het zo dat als je veel planten heb die het goed doen, krijgen de algen geen kans.
Planten halen dan namelijk de voedingstoffen weg voor de algen.
Just A Traveller In Time
Keessies bakkie