Papagaaivis

Plaats reactie

Onderwerp auteur
edwins

Papagaaivis

Bericht door edwins »

sinds twee dagen ben ik de bezitter van een tweetal kleine papagaaivissen. (daar werden ze tenminste voor verkocht)

Na 1 dag werden ze vriendjes en nu heb ik een hele stapel eitjes zien liggen en ligt er 1 vis bovenop als een ware pitbull. :evil:

Hoe lang duurt het voor ik beschuit met muisjes kan eten en zijn het geen "muilbroeders" ?

Edwin :vis:

Serge
200-400
200-400

Re: Papagaaivis

Bericht door Serge »

Papegaaivis? Red parrots, of papegaai cichlide (ramirezi, antennebaarsjes)?

Hoe dan ook, beide soorten (hoewel je een Red Parrot nauwelijks een soort kunt noemen) dat zijn geen muilbroeders. Cichliden kennen vele soorten broedzorg, muilbroeden is daar één van, maar de soorten die jij hebt zijn substraatleggers waarbij vermoedelijk zowel M als V voor de eitjes en bescherming zorgen.

Ramirezi's zetten vrij snel af, maar het grootbrengen van de kleintjes zal erg moeilijk zijn in een gezelschapsaquarium, er zitten teveel kapers op de kust.

Onderwerp auteur
edwins

Bericht door edwins »

heb even plaatjes gezocht. volgens mij is het de mikrogeophagus_ramirezi kan dat ?

Dante
600-800
600-800

Bericht door Dante »

dow word iid wel eens als papagaaivis benoemd.

de eitjes worden door het paar bewaakt tot ze uit komen. daarna zal het mannetje nog enkele dagen de jongen bescheremen.

mogelijk dat in die periode je ze kan uitvangen en naar een kweekbakje kan overzetten ?

ik weet namelijk niet wat voor een andere vissen je nog in de bak hebt, maar mogelijk worden ze anders als voer gezien?

mogelijk dat iemand met meer ervaring hier nog wat advies over kan geven :)

Wildcaught Heckel
0-200
0-200

Bericht door Wildcaught Heckel »

Ramirezi heeft bij mij in de bak ook al verscheidene keren afgezet, helaas komt het nooit tot een mooi nestje.
Roodkoppen, ancistrus en me corry's schijnen de eieren ook erg lekker te vinden.
Nu heb ik een maatje van me met een bak van 200x50x50 en bij hem is het wel gelukt een koppel altispinosa's de jongen uit te laten komen en op te groeien tot een bepaalde hoogte, zwemmen nu dus 5 kleine alti's rond van een vorig nest + een nieuw nestje van +- 40 jongen.
Deze zijn inmiddels wel overgevangen en verplaatst naar een quarantaine bak.
Het houden van Discus is geen hobby, het is een Passie...

Onderwerp auteur
edwins

Bericht door edwins »

hahahaha :D en ik had net mijn cyclides weggedaan omdat mijn bak te klein werd (of de vissen te groot) koop ik allemaal klein spul bij die zaak (tetra's, glasaaltjes, corridor) en doen ze daar weer dwergcyclides bij .... :? Leven de deskundigheid van de aquariumwinkel. :?:

Maar ok we zien wel hoe lang het goed blijft gaan, vooralsnog zijn het allemaal vriendjes van elkaar :party:

Herman
200-400
200-400

Bericht door Herman »

edwins schreef:koop ik allemaal klein spul bij die zaak (tetra's, glasaaltjes, corridor) en doen ze daar weer dwergcyclides bij .... :? Leven de deskundigheid van de aquariumwinkel. :?:
De dwergcichlide "Microgeophagus ramirezie" word ook wel aangeboden onder de populaire naam van papagaaivisje of antennebaarsje. Het zijn bijzonder interessante visjes die niet zo groot worden, en best in een niet al te klein gezelschaps aquarium gehouden kunnen worden als men daar wat rustige vissen als medebewoners heeft zwemmen in de diverse waterlagen.
Als ze een nestje hebben van soms wel een 300 eitjes, dan kunnen ze wel wat feller zijn maar is een normaal gedrag van deze broedverzorgende visjes. De eitjes komen uit na ongeveer 3 dagen, afhankelijk van de watertemperatuur.
Om nu gelijk enpassant hier de aquariumwinkel c.q. de verkoper de zwarte piet toe te spelen vind ik niet juist.
Er is ook nog zoiets als vooraf de nodige lectuur raadplegen, en zelf verantwoordelijk blijven voor je eigen daden.

Onderwerp auteur
edwins

Bericht door edwins »

hmmm, tja daar heb je natuurlijk een puntje maar als ik vraag wat kan bij elkaar ga ik ervan uit dat hij wel van de hoed en de rand weet. Ik stap immers over op een geheel ander soort. Er zaten ook hele leuke snoekjes. tja dat is wachten op ellende lijkt mij :roll:

Maar ok, heb een hele leuke bak nu en hoop dat ze allemaal tevreden blijven ;)