alg met belletjes

Onderwerp auteur
Airwin
200-400
200-400

alg met belletjes

Bericht door Airwin »

• Om een zo goed mogelijk antwoord te kunnen geven, vragen wij om het onderstaande lijstje zo compleet mogelijk aan te vullen.

Waterwaardes:
    PH= 8
    KH= 7
    GH= 11
    Nitraat (no2)=
    Nitriet (no3)=
    Temperatuur=26

Welke kleur heeft de alg: bruin met belletjes zie foto

Welke verlichting hangt er boven het aquarium:
    Sylvania aquastar vooraan 30 watt
    philips 840 achter 30watt

Hoe lang brand de verlichting:
    12 uur

Zijn er al middeltjes gebruikt voor dit probleem?

Hoe vaak en wat voer je?
Afbeelding
Ik vind de algen niet erg maar wat houd de belletjes in het zit er nou een dag of 5
Als ik het weghaal zit het er binnen een paar minuten weer.
Kan het invloed hebben op mijn Vallisneria spiralis sterfte?

Als ik de alg wat weg wil halen kan ik dan bv gewoon een schoonmaak borsteltje gebruiken en het eraf halen of is er een andere manier voor?
120x40x55 tanganyika in de maak :D ja nog steeds

Kevin Noord-Brabant
Hoofdbeheerder / oprichter

Re: alg met belletjes

Bericht door Kevin »

Normaal zou dat kunnen duiden op beginnende blauwalg alleen zie ik dat niet terug op de foto, maar wat niet is kan nog komen.
Misschien dat Patman hier iets zinnigs over kan zeggen. :roll:
Groetjes Kevin.

Doe het zelf achterwand

Patman
800-1000
800-1000

Bericht door Patman »

oei, die ken ik niet....

Heeft het een bepaalde geur toevallig?

Heb je een foto die minder close-up is?
Groeten,
Patrick

Een dag niet geademd is een dag niet geleefd

Biancab
400-600
400-600

Bericht door Biancab »

ik heb ooit ook wel eens zoiets gehad maar dit zat boven water op de rand van lichtkap en achterwand en voelde snottig aan..ik heb dit gewoon schoongemaakt met een keukenrol en daarna met water..

ik zou het niet weten wat het is......
Grtzz Bianca

Trek wel een duikpak aan en maak van mijn huis een aqua...

Onderwerp auteur
Airwin
200-400
200-400

Bericht door Airwin »

nee ik ruik niks maar volgens mij is het gewoon bruin alg

maar kan ik het er gewoon afpoetsen dan doe ik een klein stukje dan kan ik straks kijken of die belletjes daar weer komen
of komt het filter zo vol met stukjes alg?

waar de schelp ligt is de normale kleur van de achterwand
onder die belletjes zit een snottig bruin kwakje zeg maar
Afbeelding

Rob Bosman

Bericht door Rob Bosman »

Je zou kunnen beginnen met een paar jonge algenetertjes (ben even de juiste naam kwijt) van Bianca er in te zetten. Dan kan de bak ook goed in gaan draaien, want nu ga je denk ik opstart problemen krijgen en dat is oa algenexplosies

Onderwerp auteur
Airwin
200-400
200-400

Bericht door Airwin »

oke

maar dan kan ik net zogoed een paar platy's halen hier om de hoek.

ik denk dat het ook verstandig is om even die Sylvania aquastar te vervangen voor gewoon daglight lamp?

Kevin Noord-Brabant

Bericht door Kevin »

GEwoon schoonmaken hoor, maar ik denk dat het een kwestie is van bruinalg in combinatie met iets. Ik had het van de week ook heel even opmijn wand, had hem net helemaal schoongemaakt en een week later zat er weer wat alg op en dus ook van die belletjes maar die zijn nu weer weg.

Bruinalg heeft weinig met het licht te maken, althans niet met de kleur van je lamp. Je kan het even aankijken of anders de philips langer aan laten eventjes, met meer verlichting kan je bruinalg bestrijden. Maarrrrr.... de keizelzuren waardoor die bruinalg komt zal toch eerst op verbruikt moeten zijn voor het minder wordt. Met een week of 4 zou het al wel minder moeten worden en langzaam verdwijnen.
Groetjes Kevin.

Doe het zelf achterwand

Herman
200-400
200-400

Bericht door Herman »

Airwin schreef:oke ik denk dat het ook verstandig is om even die Sylvania aquastar te vervangen voor gewoon daglight lamp?
Een geval van bruine smeeralg, die zelfs aan je vingers blijft kleven denk ik? :shock:
Het is een echt opstart probleem, en heeft in hoofdzaak te maken met een verkeerde belichting tesamen met een te hoge Ph waarde van het water.
Borstel het gewoon af, dat laat de luchtbellen ook ontsnappen. Ververs de helft van het water, en doe dat na 3 dagen weer.
Voeg daarna een opstartbacterie cultuur toe aan het water, en plant snelgroeiers.
Het probleem zal daarna verdwijnen, maar algen zul je blijven houden ze horen bij het aquarium houden, je moet ze alleen onder controle houden. :lol: :vis:

Onderwerp auteur
Airwin
200-400
200-400

Bericht door Airwin »

pew adem in adem uit .
Bedankt voor alle tips

ik heb het meest eraf gehaalt en het water ververst en gelijk de bodem gedaan want die was een beetje bruin (van wat er los kwam zegmaar ) ik ben wel om de plantjes heen gegaan anders vliegen die weer door de bak.
Gister nieuwe Vallisneria spiralis erin gezet dus ik hoop dat ze het deze keer wel doen .

Is het nog steeds verstandig om er wat platy's in te doen morgen? voor het schoonmaak werk waar ik niet bij kan?

Kevin Noord-Brabant

Bericht door Kevin »

Heeft geen zin volgens mij, zijn weinig vissen die bruinalg eten. Ik zou wat HErman zei een bacterie shotje geven met bijv. een Bactozym van Tetra. En inderdaad goed je bodem zuigen een uurtje na het schoonmaken ofzo anders heb je grote kans op blauwlag straks (vervuiling)
Groetjes Kevin.

Doe het zelf achterwand

Onderwerp auteur
Airwin
200-400
200-400

Bericht door Airwin »

oke ik heb nog Filterstart van jbl 15000000 levende helpers voor in de filter dit spul moet je op het filtermateriaal doen
Of is dat iets anders?

Herman
200-400
200-400

Bericht door Herman »

Dat is zeker goed, want een filterstart beoogt datgene te doen.

PygoMania
0-200
0-200

Bericht door PygoMania »

Even wat algeninfo opgesnort; ....

Algen behoren tot de oudste plantensoorten ter wereld. In de meeste aquaria zijn wel sporen van algen te zien, heel vervelend en vaak niet mooi. In totaal zijn er ongeveer 15.000 algensoorten, die ik hier uiteraard niet allemaal zal bespreken. Ik beperk mij tot de soorten die vaak in zoetwateraquaria ontstaan.

In aquaria met veel planten en weinig vissen, die bovendien matig gevoerd worden, zullen niet snel algen ontstaan. Het moge duidelijk zijn dat de meeste aquarianen zich hier niet aan houden. Men wil zoveel vis als mogelijk houden, wat ook logisch is. Het is ook belangrijk om regelmatig het water te verversen, om ophoping van stoffen die algen veroorzaken tegen te gaan.

Behalve dat ze vaak lelijk zijn, zijn algen over het algemeen niet schadelijk. In sommige aquaria is het zelfs noodzakelijk om algen te hebben, omdat dit een belangrijke voedingsstof is voor de vissen.

Er zijn diverse middelen op de markt die algen tegengaan, over het algemeen werken deze goed. Het is echter niet raadzaam deze te gebruiken. Het ontstaan van alg heeft altijd een oorzaak, en het is belangrijk om die te achterhalen om het zo op te lossen.

Het voorkomen van algen
Het helemaal voorkomen van algengroei is bijna onmogelijk. Toch kun je het zoveel mogelijk voorkomen door de volgende aanwijzingen op te volgen:

Zet het aquarium niet in direct zonlicht, dus niet bij, naast, of tegenover een raam.
Was planten altijd heel goed uit voor je ze in je aquarium zet.
Gebruik veel snelgroeiende planten in het aquarium.
Voer niet te veel.
Ververs wekelijks 20% van het aquariumwater.
Vervang elk jaar je TL-balken, slecht licht zorgt voor algengroei.
Wees er vlug bij. Zie je een begin van alg? Verwijder het direct.
Neem minstens één algetende vis- of garnalensoort in het aquarium.

Groene Alg
Op bladeren is een egaal groene laag alg te zien, met daarin zwarte puntjes.

Oorzaak

Een te hoog nitraatgehalte. (5-10mg/liter is ideaal)
Dit is op te lossen door snelgroeiende planten aan te brengen, het water te verversen en minder te voeren.
Een te laag fosfaatgehalte. (max 0,5mg/liter)
Bestrijding

Ph verlagen, bijvoorbeeld door filteren over turf.
Algenetende vissen eten deze algensoort vrijwel altijd.

Zweefalg
Zoals de naam al zegt: deze algen zweven door het hele aquarium. Na verloop van tijd kleurt het water groen.

Oorzaak

Zweefalg komt vaak voor als het erg warm is, je ziet het ook vaak in vijvers en kanalen.
Bestrijding

Schakel het licht 48 uur lang uit en zorg dat er van buiten ook geen licht in het aquarium komt. Hierna het filter (filter over kool!) schoonmaken en dit regelmatig blijven doen. Let op: deze methode kan je planten doden door lichttekort.
Levende watervlooien in de bak doen helpt ook. Denk er wel om dat je de dode dieren daarna verwijdert.
Ook UV-licht aanbrengen is een goede oplossing, echter de vissen vinden dit niet fijn. Maar tijdelijk inzetten dus.

Blauwalg
Een blauw-groene, vaak plakkerige laag die afgezet wordt op de planten. Vaak worden er bellen in gevormd. Deze alg stinkt erg als hij uit het water wordt gehaald.

Oorzaak

Teveel vissen in de bak, die teveel worden gevoerd. Ook vaak te zien in net opgestarte aquaria. Dit duidt op een te hoog fosfaatgehalte. 0,5mg/liter is het maximum.
Verhelp dit door het afhevelen van vuil van de bodem, het schoonmaken van de filter en minder voeren.
Een andere oorzaak kan een te laag nitraatgehalte zijn, 5-10mg/liter is ideaal.
Dit is te verhelpen door het toevoegen van KNO3.
Bestrijding

Vaak verhelpen een optimale verzorging en ideale waterwaardes deze alg. Is dit niet het geval, verlaag dan de Ph.

Bruinalg (kiezelwieren)
Een bruine, soms wat slijmerige laag die op de ruiten, bladeren en alle andere voorwerpen in het aquarium te zien is. Deze alg komt vaak voor bij pas opgestarte bakken. Vaak verdwijnt de bruine laag vanzelf. Je kunt bruine alg handmatig verwijderen met een algenmagneet.

Oorzaak

Een te korte verlichtingsduur of een te hoog SiO2-gehalte (kiezelzuur)
Bestrijding

Het verlengen van de verlichtingsduur werkt vaak goed. Vaak trekt deze alg vanzelf weg als het een pas opgestarte bak betreft.

Baardalg, Penseelalg, Borstelalg (Rode algen)
Hoewel deze algen samen behoren tot de Rode algen, zijn ze niet rood van kleur. Baardalg vormt korte, groene haartjes. Ze zijn te zien op planten, glas en alle andere voorwerpen in het aquarium. Borstel- en penseelalg zijn donkerder van kleur, soms tegen zwart aan.

Oorzaak

Vaak is licht de oorzaak: zonlicht, andere TL-balk, langere belichtingsduur.

Bestrijding;

Met thee! Voeg elke week 1 kopje per 100 liter water toe. Ook algenetende vissen kunnen helpen. Deze algensoort is erg lastig te bestrijden, beter voorkomen dan genezen dus.
Een “middagpauze,” het licht ’s middags een uur uit doen, helpt soms ook. Echter de vissen vinden dit niet fijn.
Radicaal: haal de besmette planten etc. uit het water.

Draadalg
De draden van deze alg kunnen tot wel 50cm lang worden, ze slingeren door de hele bak heen. Draadalgen zijn groen van kleur.

Oorzaak

Hoe lastig ook: deze algensoort komt alleen voor in aquaria die in superconditie zijn. Het is dus een zeer goed teken als je deze alg in je bak krijgt.
Bestrijding

Algetende vissen inzetten.
Je kunt de meeste alg zelf ook wegscheppen door het op te rollen met behulp van een stokje.

BRON: dier-en-natuur.infonu.nl
i'm the Bengel gotta love me!!!

Onderwerp auteur
Airwin
200-400
200-400

Bericht door Airwin »

bedankt :)

is het nou de bedoeling dat ik morgen weer ga poetsen of zoals herman zei over 3 dagen weer verversen.
Ik vraag me af hoe er ineens zoveel kan komen binnen een paar uur

vanaf 31 mei bezig met aquarium
ik heb geen vissen (geen voeding)
staat niet in de zon
temperatuur niet boven 26 geweest
aquarium met lamp filter draait nu 10 dagen
3 flesjes filterstart in filter gedaan bij aansluiten
2x met me handen in water geweest om planten eruit te halen en nieuwe neer te zetten
1x beetje water ververst en waardes gemeten.
9 dagen ziten staren naar mijn geweldige steen stapel kunst :S
Vandaag maak ik plannen om vissen te halen
Kom terug van honduitlaten Boem bruine bak

:cry: :( :cry: