Hoi allen.
Ik heb nog geen vissen in mijn aquarium ( wat Tanganyika aquarium wordt 120x40x55 nog 190 liter water)
Ik heb mijn watergetest met sera drupeltjes dit is eruit gekomen:
PH 8
GH 11
KH 7
No2 0
Temperatuur 26
Ik heb 2 dagen geleden mijn waterververst .
Als ik naar Co2 berekenen aan de hand van KH en PH kijk dan zou ik een KH van 18 moeten hebben om een natuurlijk co2 gehalte te krijgen .
Maar welke waarde co2 mg/l is nou genoeg ?
En mijn 2e vraag wat is nou een goed tijdstip om waarden te testen ( na verversen )
Groetjes er
mijn waterwaardes
-
Airwin
Onderwerp auteur - 200-400

mijn waterwaardes
120x40x55 tanganyika in de maak
ja nog steeds
Re: mijn waterwaardes
Het beste om te testen is voor dat je het water gaat verversen, maar als je het voor en na doet, weet je gelijk wat het verversen doet met waterwaardes.
Voor een nieuw op te starten bak, zijn de waardes niet slecht vind ik.
Niet vergeten, bak moet rijpen en daar gaat wel maanden overheen.
Voor de co2 zou ik me niet al te druk maken, volgens mij zitten er niet echt veel planten in een Tanganyika bak. Eventueel zou je Easy carbo kunnen gebruiken om extra co2 in de bak te doen.
Voor een nieuw op te starten bak, zijn de waardes niet slecht vind ik.
Niet vergeten, bak moet rijpen en daar gaat wel maanden overheen.
Voor de co2 zou ik me niet al te druk maken, volgens mij zitten er niet echt veel planten in een Tanganyika bak. Eventueel zou je Easy carbo kunnen gebruiken om extra co2 in de bak te doen.
Just A Traveller In Time
Keessies bakkie
Keessies bakkie
idd mooie waardes hoor niks verkeerd mee.
de co2 hoef je je ook niet druk om te maken..net als wat kees al vermelde je hebt niet zo veel planten in een tanganbak.
en wat je vraag betreft testen na verversen..na een uurtje of 2 na het verversen zo kan het verse water nog even door het filter heen..maar idd beter is om voor het verversen te meten..na het verversen meet je eigenlijk alleen maar als er problemen zijn met het water.
de co2 hoef je je ook niet druk om te maken..net als wat kees al vermelde je hebt niet zo veel planten in een tanganbak.
en wat je vraag betreft testen na verversen..na een uurtje of 2 na het verversen zo kan het verse water nog even door het filter heen..maar idd beter is om voor het verversen te meten..na het verversen meet je eigenlijk alleen maar als er problemen zijn met het water.
Grtzz Bianca
Trek wel een duikpak aan en maak van mijn huis een aqua...
-
Airwin

ah oke bedankt

als ik morgen 3 guppies haal kan ik die er met een gerust hart loslaten? niet dat ze binnen een uur op hun rug liggen. of moet ik nog iets meten?
Dan kunnen ze een beetje poepen enzo
Ze gaan daarna in een tetra bakje die ik klaar ga maken voor familie lid
Echter ik wil wel veel Vallisneria gebruiken ( als ze willen groeien )Biancab schreef:idd mooie waardes hoor niks verkeerd mee.
.
als ik morgen 3 guppies haal kan ik die er met een gerust hart loslaten? niet dat ze binnen een uur op hun rug liggen. of moet ik nog iets meten?
Dan kunnen ze een beetje poepen enzo
Ze gaan daarna in een tetra bakje die ik klaar ga maken voor familie lid
ja nog steeds
voor guppies is je ph een beetje aan de hoge kant...die hebben het liefst 6,5 tot 7,5..
Grtzz Bianca
Zou ik eerder wat platy's in doen.
Platy's zijn leuke vissen, zeer sterk en een goede helper om de bak op te helpen starten.
Vallisneria is een sterke plant die het bijna overal doet, wel uitkijken met planten.
Plant Vallisneria niet te diep, zelf zet ik ze in de grond en trek ze iets omhoog zodat de wortels netjes naar beneden staan en hij niet te diep staat.
Platy's zijn leuke vissen, zeer sterk en een goede helper om de bak op te helpen starten.
Vallisneria is een sterke plant die het bijna overal doet, wel uitkijken met planten.
Plant Vallisneria niet te diep, zelf zet ik ze in de grond en trek ze iets omhoog zodat de wortels netjes naar beneden staan en hij niet te diep staat.
Just A Traveller In Time
Keessies bakkie
Keessies bakkie
-
Airwin

Bij nader inzien vind ik het eigenlijk niet echt leuk om een tijdelijke vis in mijn aquarrium te doen . hebben ze eindelijk ruimte om te zwemmen moeten ze er weer uit.
bedankt voor de plant tip
bedankt voor de plant tip
ja nog steeds
Over het algemeen zijn tang bakken niet zo druk bevolkt en je kan dus rustig aan gaan beginnen met vis kopen. Ik heb toen noodgedwongen 25 tangs na 2 dagen indraaien moeten uitzetten, het kan als je je waterwaardes maar nauwkeurig in de gaten houd.
Welke vissen wil je gaan houden misschien kun je alvast wat aanschaffen daarvan dan kunnen de bacterien zich gaan nestelen alzovast.
Welke vissen wil je gaan houden misschien kun je alvast wat aanschaffen daarvan dan kunnen de bacterien zich gaan nestelen alzovast.
-
Rob Bosman
Kevin jij bent toch ook van de Tanga's kan jij hem een voedingsadvies geven voor deze vissen, het voer kan ik hem wel leveren diepvries en ook droog maar ik kon hem geen antwoord geven op wat het nu het beste voer is voor deze vissoort.
-
Airwin

Ik wou beginnen met 1 soort ''similis'' en ik kreeg het advies om die in 1 keer te kopen omdat ze anders 2 groepen zouden kunnen maken.(2m 3v) iets minder dan de helft van mijn aquarium wordt voor hun zodat ze een mooie kolonie gaan vormen .
jong en oud.
In het begin wil ik de jongen wel wat gaan voeren maar vooral de natuur zijn werk laten doen.
plan van aanpak:
1 voer bestellen bij Discuskwekerij Bèrrege
2 weekend nog 1 keer wat water verversen waardes bekijken. vers plantje erbij zetten.
3 Voer afwachten en naar Discuskwekerij Bèrrege senseo drinken.
4 Similis halen!
5 Naar slakhuizen kijken!
jong en oud.
In het begin wil ik de jongen wel wat gaan voeren maar vooral de natuur zijn werk laten doen.
plan van aanpak:
1 voer bestellen bij Discuskwekerij Bèrrege
2 weekend nog 1 keer wat water verversen waardes bekijken. vers plantje erbij zetten.
3 Voer afwachten en naar Discuskwekerij Bèrrege senseo drinken.
4 Similis halen!
5 Naar slakhuizen kijken!
ja nog steeds
-
Airwin

in 2 aquarium winkels waar ze ook tanga's hadden kreeg ik te horen dat osi SPIRULINA vlokken een goed droogvoer isDiscuskwekerij Bèrrege schreef:Kevin jij bent toch ook van de Tanga's kan jij hem een voedingsadvies geven voor deze vissen, het voer kan ik hem wel leveren diepvries en ook droog maar ik kon hem geen antwoord geven op wat het nu het beste voer is voor deze vissoort.
maar diepvries beter is omdat dit het water minder zou belasten? en omdat ze minder zouden groeien met alleen droogvoer.
Maar ja ik hoor liever wat goed voer is van iemand die niet per uur betaald wordt eerlijk gezegt.
ja nog steeds
Tuurlijk Rob, klopt OSI spirunlina is een van de betere vlokken voer voor groen eters, niet echt geschikt om alleen dat te geven aan tanganyika's althans de meeste eten ook vlees/vis.
Wat je gebruiken kan aan dieprvries voer is.
Mysis
Artemia
Daphnia
Cyclops (Even kijken naar de grote, waarschijnlijk te grof voor similis)
Wat je gebruiken kan aan dieprvries voer is.
Mysis
Artemia
Daphnia
Cyclops (Even kijken naar de grote, waarschijnlijk te grof voor similis)