Welke regel houden jullie aan voor een "gezond" visbestand?

Onderwerp auteur
Biancab
400-600
400-600

Welke regel houden jullie aan voor een "gezond" visbestand?

Bericht door Biancab »

Nou we toch lekker op dreef zijn met visbestanden en biologen en weet ik veel wat..
dan de volgende vraag... ben ik zeer benieuwd naar...

Ik zelf hanteer 1,2 - 1.5 cm per liter aqua water, maar ik heb dan ook een gezelbakkie....

ook daar zitten natuurlijk weer verschillen in..
wat is juist en wat niet. graag jullie mening hierover..

Welke stelregel houden jullie aan voor een "gezond" visbestand???

Het is een poll alleen dan via reacties graag....geen keuze poll.
Grtzz Bianca

Trek wel een duikpak aan en maak van mijn huis een aqua...

yvon

Re: Welke regel houden jullie aan voor een "gezond" visbestand?

Bericht door yvon »

Dit is een hele moeilijke, vooral omdat het woordje gezond er tussen staat, ik kijk niet alleen naar wat gezond is maar ook naar wat ik mooi vind.

Bijvoorbeeld, 2 scholenvissen in dezelfde waterlaag zou ik niet doen, maar dat wil niet zeggen dat het ongezond zou zijn, ik vind het gewoon niet mooi als er 2 scholen door elkaar gaan en daardoor het schooleffect minder word en de bak er veel drukker uitziet ;)

Waar ik in ieder geval op let is dat er geen vechtende vissen bij elkaar in de bak komen, ik wil harmonie en geen gejaag door een bak, ik kan er niet goed tegen om dat te zien en erger me er rot aan, ik ga dan dus ook zitten mopperen op de vis die aan het jagen/vechten is.

Dat het formaat vis in de formaat bak kan.

Dat het wat betreft planten zoveel mogelijk ingericht word zoals de vissen graag willen al wijk ik hier ook nog wel eens vanaf aangezien je het niet iedere vis 100% naar de zin kunt maken in het gezelschapsaqua, tenzei je jezelf meer beperkingen op wil leggen wat betreft de soorten vissen die je bij elkaar zet.

Ook let ik natuurlijk op het aantal vissen in de maat bak, al schommelt dat ook nog wel eens per bak.
In de ene bak zou je zeggen 'er zitten er net wat teveel in' en in de andere bak zou je zeggen 'er kan makkelijk nog wat bij'.
En dan komt er natuurlijk bij dat als er jonge vissen zijn, er meer vissen in de grote bakken komen (tijdelijk) tot de jonge een ander onderkomen hebben gevonden.

Verder probeer ik er wel voor te zorgen dat iedere laag bewoond is, maar dat heeft denk ik ook weer meer met het 'mooie' te maken dan met het gezonde.

Wat ik probeer te doen is om in iedere bak garnalen te plaatsen (mits die bij de bewoners van de bak kunnen, in de bak bij de manen en aplocheilus lineatus goa zitten geen garnalen, die worden meteen uitgeroeid dan), aangezien garnalen super zijn in het algen van de planten halen.

Ook zitten er hier in de meeste bakken wel corydoras, alleen in de 80 cm bak niet maar daar laten de planten het ook niet toe, daar zwemmen alleen 2 corydoras pygmaeus in die niet in de bodem wroeten als een gek.
In de andere bakken scharrelen de corydoras lekker over de bodem en halen daar het voedsel weg wat bepaalde andere vissen soorten weigeren zodra het op de bodem komt, wat dus ook weer scheelt wat betreft de vervuiling etc. van het water en wat betreft algen.

En de waardes natuurlijk die de vissen verlangen, al kan daar ook wel een beetje van afgewijkt worden naar mijn mening....let wel 'een beetje'.

Rob Bosman

Bericht door Rob Bosman »

voor de veiligheid reken ik 2 cm lengte per liter en 2 cm hoogte per liter en dan zijn er uitzonderingen zolas de discus 50 ltr en de uaru een echte vervuiler daar mag je rustig 100 liter per vis voor rekenen.

Kees Zuid-Holland
Oud teamlid
Oud teamlid

Bericht door Kees »

Is een moeilijke inderdaad.
Waar let ik op:
Dat vissoorten bij elkaar kunnen, vissen met een teritoriumgedrag of bv geen vinnenbijters bij bv maanvissen.
Hebben de vissen ongeveer dezelfde temperatuur en waterwaardes.
Waar horen de vissen thuis in de bak en dan bedoel ik dat je niet alleen maar vissen in een bepaalde laag moet doen.
Verder houd ik wel 1 cm vis op 1 liter water bij bv kardinaaltjes en guppen aan, maar met discussen of maanvissen weer ongeveer 50 liter per vis en ik ga altijd uit van volwassen maten.
En dan verder de maten van de bak, dus lengte x breedte x diepte minus 20 a 25% plus filter volume.
Hmmm, nu moet dus een grotere bak hebben, kom ongeveer 50 liter te kort als alles volgroeit is!!
Maar alles is wel goed verdeeld qua lagen, staat een sterke grote filter op en ik ververs elke andere dag ongeveer een derde.
En alles zwemt vrolijk rond.
Just A Traveller In Time
Keessies bakkie

Serge
200-400
200-400

Bericht door Serge »

Tja, lastig. Ja, en ook weer niet. Of een visbestand goed is of niet is niet in algemene regeltjes te vatten, vind ik tenminste. Er is niet één regel die rekening houdt met het karakter of gedrag van de vis, en dat soort zaken kunnen héél bepalend zijn of een visbestand werkt of niet. Ik ben per definitie geen voorstander van vissen uit verschillende biotopen bij elkaar. Niet eens qua waterwaarden, maar wel qua gedrag. Een kersenbuik en een goerami begrijpen elkaar gewoonweg van nature niet. Wat overigens niet wil zeggen dat het dan altijd fout gaat, hoor :)

Dus feitelijk moet het eerder iets zijn in de richting van "zolang de dieren hun normale gedrag vertonen, en de waterkwaliteit goed te handhaven is". Nu is dat eerste stukje per definitie in een aquarium al lastig, want veel soorten kunnen hun natuurlijke gedrag niet eens vertonen, door het gebrek aan ruimte. Er zijn bv. Malawi en Tanganyika cichliden die een zandburcht van een meter doorsnee bouwen om eitjes af te zetten, weinig kans dat ze dat in een aquarium kunnen doen :)

Maar het zal altijd een punt van discussie zijn.

Rob Bosman

Is eigenlijk helemaal niet zo moeilijk.

Als je aan een aquarium begint dan kijk je eerst is wat je hoofdvis gaat worden. Als je dat weet ga je zoeken naar natuurlijke habitat van de vis en daar richt je het aquarium naar in vervolgens ga je kijken wat er verder aan bijvissen in zijn directe natuurlijke omgeven zwemmen. Het punt is de dgezelschap bakkies waar alles door elkaar heen gegooit wordt aziaten bij malawie bij zuid amerikkanen de meeste doen maar een dotje staan in de vis winkel en oooo die is leuk doe mij die maar.

Onderwerp auteur
Biancab
400-600
400-600

Bericht door Biancab »

wat ik heel vaak tegenkom bij beginners is dat ze kijken naar he die heeft leuke kleurtjes o en die en die ook...o en die is ook leuk..en stoppen dat bij elkaar..tot dat ze later wat meer gevorderd zijn en meer info hebben gekregen door dees of geen, dan gaan ze vaak sorteren en kijken wat en hoeveel er in een bak kan..
ieder begin is moeilijk..
Grtzz Bianca

Trek wel een duikpak aan en maak van mijn huis een aqua...

yvon

Bericht door yvon »

Wij hebben hier 3 gezelschapsbakken, daar zitten inderdaad vissen in uit verschillende werelddelen, maar dat wil niet zeggen dat het een postzegelverzameling is, er word wel degelijk op gelet of de vissen bij elkaar kunnen wat betreft gedrag en of het wat betreft waterwaardes en maten van de bakken kan.
Dus ook een gezelschapsaqua kan op een 'gezonde' manier ingedeeld worden.
De ene is een voorstander van biotopen en de ander houd van een mengeling.
Het gaat er om op welke manier die mengeling tot stand gebracht word.
En ik ben het volkomen met bianca eens dat veel beginnelingen de fout in gaan en zich teveel laten beïnvloeden door de kleuren van de vissen.
Ik erger me er ook suf aan als ik in een winkel sta en ik hoor mensen zeggen dat die betta's zo mooi zijn en dat de verkoper ze dan ook nog eens verteld dat er prima meerdere in de bak gehouden kunnen worden met weet ik veel welke vissen er allemaal nog bij.

Zoals ik al zei, een gezelschapsaqua kan ook op een gezonde manier, als het met verstand gedaan word en met veel inlezen en info verzamelen over wat wel kan en wat niet kan.

@ rob: Even voor de duidelijkheid, ik ben je niet aan het stalken, al is dit nu de 2e post achter elkaar dat ik het niet helemaal eens ben met wat je typt en mijn mening duidelijk maak hahaha ;)

Rob Bosman

Re: Welke regel houden jullie aan voor een "gezond" visbesta

yvon schreef:@ rob: Even voor de duidelijkheid, ik ben je niet aan het stalken, al is dit nu de 2e post achter elkaar dat ik het niet helemaal eens ben met wat je typt en mijn mening duidelijk maak hahaha ;)

:cry: :cry: :cry: :cry: :cry: Wel hoor en nu ben ik helemaal verdrietig, jullie houden niet meer van mij en spreken me allemaal tegen :cry: :cry: Ben je gek gezonde discussies en meningsverschillen moeten er zijn hoor :D :D

Herman
200-400
200-400

Bericht door Herman »

Een gezond vissenbestand is in de regel pas echt gezond, als de verzorger zelf eerst zijn gezonde verstand heeft gebruikt bij het samenstellen van zijn vis populatie.
Ik zeg altijd maar zo, je hoeft de vissen niet te verzorgen je mag ze verzorgen. Het beestje zelf heeft geen enkele keuze gehad! Daarom dien je er met respect, en met alle goede zorgen maar naar te handelen :shock: :vis: Dat is mijn regel!! :vis: :roll:

Serge
200-400
200-400

Bericht door Serge »

Herman schreef:Een gezond vissenbestand is in de regel pas echt gezond, als de verzorger zelf eerst zijn gezonde verstand heeft gebruikt bij het samenstellen van zijn vis populatie.
Ik zeg altijd maar zo, je hoeft de vissen niet te verzorgen je mag ze verzorgen. Het beestje zelf heeft geen enkele keuze gehad! Daarom dien je er met respect, en met alle goede zorgen maar naar te handelen :shock: :vis: Dat is mijn regel!! :vis: :roll:
100% mee eens :)

alex
0-200
0-200

Bericht door alex »

Gezond verstand is meestal niet voldoende.
Lees vooral veel over de behoeftes van de vissen die je wil, hun gedrag en hun vijanden.
Laat je niet (mis)leiden door de aquariumzaken, volgens hun (niet allen geven slecht advies overigens, maar uitfilteren is wel heeeeel erg moeilijk) kan bijna alles!

Je maakt het jezelf gewoon gemakkelijker door niet teveel vissen in een aquarium te zetten, en houd er wel rekening mee hoe de vissen in de natuur leven, kardinalen leven in de natuur in scholen van 3000 stuks, zouden 15 visjes zich op hun gemak voelen, dit om maar een klein voorbeeld te noemen.
Wat het verschil is tussen onwetendheid en onverschilligheid?
Geen idee en ik wil het ook niet weten ook niet!

Airwin
200-400
200-400

Bericht door Airwin »

Dus gezond verstand is weldegelijk heel belangrijk.

Als je de meeste regeltje zou volgen kom je bedrogen uit omdat elk aquaria er anders uitziet .
Zoveel cm per vis gaat dus niet op want dan kan je een te grote vis alleen in een aquarium zetten .
Aantal liters per vis per aquarium gaat dus ook niet op.

Dus ik denk dat als je *echt* wil weten wat een gezond visbestand is ben je jaren bezig met uitrekenen
maar of je hobby daar leuker van wordt ik betwijfel het .

Dus mijn visie op een ''gezond'' visbestand bestaat uit ,gezond verstand ,goede informatie bronnen en een hoop tijd om uiteindelijk een mooi stukje onderwater wereld te creëren.

Zo sprak de beginnende aquarium bezitter.
120x40x55 tanganyika in de maak :D ja nog steeds

Herman
200-400
200-400

Bericht door Herman »

Had net iets thuis aangesloten zonder de gebruiksaanwijzing eerst goed te hebben gelezen, er werkte niets.
Laatst gewijzigd door Herman op 13 nov 2008 18:34, 1 keer totaal gewijzigd.