Vraag over ouders en jongen

Plaats reactie

Onderwerp auteur
LHC
0-200
0-200

Vraag over ouders en jongen

Bericht door LHC »

Hoe komt het dat de vissenouders helemaal niet omkijken naar hun jongen? Ik heb nogal wat jonge vissen in mijn bak (guppen, molly's, platy's), maar geen van de ouders bemoeien zich met hun jongen. Wat is hiervan de functie?

Rob Bosman

Re: Vraag over ouders en jongen

Bericht door Rob Bosman »

Je hebt ook ouders met een zeer intensieve broedzorg kijk maar is naar de Discus

Kees Zuid-Holland
Oud teamlid
Oud teamlid

Bericht door Kees »

Guppy's en platy's "poepen" ze eigenlijk alleen maar uit, deze hebben naar mijn weten niet echt broedzorg zoals chicliden.
Laatst hadden mijn Laetacara curviceps een nest en die beschermen de jong.
Ook mijn discussen moesten uit de buurt blijven.
Just A Traveller In Time
Keessies bakkie

Patman
800-1000
800-1000

Bericht door Patman »

Het ligt dus voornamelijk aan de vissoort of er broedzorg is of niet, en die broedzorg is weer te herleiden uit de noodzaak hiervoor...

Een gup wordt ook wel het miljoenenvisje genoemd, die baren levend, en zo gauw dat ze 'eruit' zijn zwemmen ze op eigen vinnetjes. Om de soort in stand te houden is er geen broedzorg nodig, er worden er zoveel geboren.. er blijft genoeg van over.

Bij de eierleggers is er vaak wel broedzorg, voor en nadat de eitjes uitkomen. De kleine discusjes bijvoorbeeld blijven bij paps en mams, en voeden zich zelfs van het lichaam van de ouders. Totdat ze groot genoeg zijn om er alleen op uit te gaan.

De muilbroeders, ze broeden de eitjes uit, en uiteindelijk zwemmen de jonkies uit de bek. De eerst paar dagen wordt de bek van mama als toevluchtsoord gebruikt. Er is ook weinig echte schuilmogelijkheid. Ze mogen pas alleen er op uit als ze 'streetwise' zijn geworden, en zich bewust zijn van de gevaren.

De tanganyika broeders (substraatbroeders) krijgen bijzonder kleine jonkies, en die blijven best lang onder de hoede van de ouders, ze zwemmen en fourageren als groepje. En ze letten erg op de signalering van de ouders of er gevaar is.

Zo heeft elke vis zijn eigen tactiek om voldoende nageslacht te behouden..
Groeten,
Patrick

Een dag niet geademd is een dag niet geleefd

Biancab
400-600
400-600

Bericht door Biancab »

maar weer bij andere eierleggers zoals regenbogen, tetra's, killivissen en andere gezelschaps vissen hebben deze vissen ook totaal geen oog voor hun eigen jongbroed en zullen deze ook weer opeten..
als je ze echt zou willen kweken is het verstandig om meerder koppels bij elkaar in een bak te doen en dan na een aantal dagen weer verwijderen..en met een beetje geluk heb je dan na een aantal dagen jongbroed in dat bakje..laat je de oudervissen erbij dan ben je ook het jongbroed weer kwijd..
Grtzz Bianca

Trek wel een duikpak aan en maak van mijn huis een aqua...

Herman
200-400
200-400

Bericht door Herman »

LHC schreef:Hoe komt het dat de vissenouders helemaal niet omkijken naar hun jongen? Ik heb nogal wat jonge vissen in mijn bak (guppen, molly's, platy's), maar geen van de ouders bemoeien zich met hun jongen. Wat is hiervan de functie?
Je kunt de door jou hier genoemde soorten (Levendbarenden) wat vergelijken met de Vrijleggers, die laten hun eitjes ook of in het vrije water of tussen plantjes los, en verder wordt er niet naar omgekeken.
De functie daarvan is de veelheid aan jongen of eitjes produceren, waardoor er meer overlevingskans is naarmate het aantal.
Want de jongen en/of eitjes zijn na het werpen of uitstoten vogelvrij verklaard, en een lekkernij ook voor de ouderdieren die er niet meer naar omkijken.

Waarbij ik ook nog even kan vermelden dat er soorten vissen zijn die ook nog een soort van koekoeksgedrag vertonen, waarbij de eieren worden geplaatst in een ander nest en daar worden verzorgd door een andere, dan de eigen soort
De andere mogelijk kweekvormen zijn al besproken door de overige forumleden.

Onderwerp auteur
LHC
0-200
0-200

Bericht door LHC »

Bedankt voor jullie uitvoerige antwoorden op mijn vraag. De Molly's zorgen er op dit moment trouwens voor dat er sprake is van een ware geboortegolf. De afgelopen weken zijn er tientallen en nog eens tientallen geboren, zodat ik er al een heel aantal naar mijn dierenwinkel heb gebracht, waarna ze verkocht kunnen worden. Het zijn aardige mensen die in die winkel werken, dus ze verdienen wel een mazzeltje op z'n tijd.