Is een biologisch evenwicht haalbaar in ons aquarium?
-
Rob Bosman
Re: Is een biologisch evenwicht haalbaar in ons aquarium?
Ik heb netto ongeveer 3000 liter en een vis bezetting van ruim 100 liter per vis, maar je hebt gelijk dat de meeste teveel vis houden in tekleine bakken en dan ben je wel verplicht om veel te verversen en zal je niet of nauwlijks een biologisch evenwicht na kunnen streven.
ik denk dat het wel degelijk mogelijk is een evenwicht te creeren. mogelijk niet helemaal zoals jij het als aquariumhouder zou willen. dit omdat er dan veel alg op de ramen zit enzo.
overigens, als je kijkt naar onderwateropnamen waar de meeste van onze mooie visjes vandaan komen, lijkt dat in de verste verte niet op onze aquariums. al helemaal niet de mooie planten
overigens, als je kijkt naar onderwateropnamen waar de meeste van onze mooie visjes vandaan komen, lijkt dat in de verste verte niet op onze aquariums. al helemaal niet de mooie planten
-
Wildcaught Heckel
- 0-200

Ik vind dat je niet van waterverversing kan spreken in de natuur, omdat het vaak gaat over stromende rivieren waar ik weet niet hoveel kuub per minuut voorbij stroomt.Herman schreef:Biancab schreef: een huis/tuin en keuken aqua vind ik een bakje waar je maar iets indoet omdat t leuk "oogt".
en niet zoals de meeste van ons toch zo veel mogelijk hun natuurlijke habitaat proberen na te bootsen.
Een natuurlijke habitat nabootsen is ook een streven dat men thuis zeker niet haalt hoor, vergeet dat maar.
Of men zou een klein vierkant metertje moeten copieren vanuit die habitat, en dan nog welk vierkant metertje?
In de natuur wordt er toch echt al meer water ververst dan 1x per jaar hoor!![]()
In de natuur vind je ook stilstaande plassen/meren terug, waarvan het water niet "ververst" word dit water moet zichzelf dus "schoon" houden dmv bacterien, in dit opzicht is er in mijn ogen wel een evenwicht haalbaar, aangezien de natuur het ook kan.
Wat Bianca denk ik bedoelt te zeggen met "proberen een natuurlijke habitat na te bootsen" is denk is zoveel mogelijk vissen en planten uit een bepaalde regio/continent/land whatever, en dit goed op elkaar af te stemmen zodat het natuurlijk oogt in een aquarium en leuk is om naar te kijken.
Hier ben ik het dan ook zeker mee eens, met de visbezetting zoals je dat gemiddeld genomen ziet in onze bakken is het niet haalbaar de bak geheel op zichzelf te kunnen laten draaien, maar met goede filtercapaciteit, weinig vis, matig voeren en niet verversen moet het in mijn ogen wel haalbaar zijn om een bak op zichzelf te laten draaien zonder hulp van buitenaf.Serge schreef:Theoretisch gezien zou het wellicht moeten kunnen, daarom heb ik toch ja gestemd, maar in de praktijk is het wel een ander verhaal. De visbezetting is veel te hoog in onze bakken, dus dan houdt het al snel op. De hoeveelheid water die we er hier op na houden is gewoon veel te klein, al had je een bak van 10 kuub
Leuk experiment om te zien of het ook in de praktijk daadwerkelijk haalbaar is
Het houden van Discus is geen hobby, het is een Passie...
Ik heb dus na het lezen van de commentaren maar gekozen voor Geen mening.
Er staan een paar hele sterke tussen.
Hoewel ik toch heel sterk neig naar Nee, misschien moet de vraag nog gesteld worden over een jaar of 5.
Ook al moet er maar 1x in een jaar ververst worden (zit ik met mijn om de andere dag), en de filter schoongemaakt worden, dan is dus nog steeds geen biologisch evenwicht. Tenslotte lijkt mij dat je dus bij een echt biologische evenwicht dus nooit wat hoeft te doen.
Maar hoe zit dat dan eigenlijk met de vissen en planten bestand?
He ben nog steeds een newby!
Er staan een paar hele sterke tussen.
Hoewel ik toch heel sterk neig naar Nee, misschien moet de vraag nog gesteld worden over een jaar of 5.
Ook al moet er maar 1x in een jaar ververst worden (zit ik met mijn om de andere dag), en de filter schoongemaakt worden, dan is dus nog steeds geen biologisch evenwicht. Tenslotte lijkt mij dat je dus bij een echt biologische evenwicht dus nooit wat hoeft te doen.
Maar hoe zit dat dan eigenlijk met de vissen en planten bestand?
He ben nog steeds een newby!
Just A Traveller In Time
Keessies bakkie
Keessies bakkie
-
Rob Bosman
Kees, ik heb geen ervaringen met potfilters dus daar kan ik niet op reageren. Ik weet van eigen ervaring dat met een bioloog het ongeveer een jaar duurd voor alles echt strabiel draaid. Ik kan met zekerheid zeggen dat na een jaar wel degelijk spraken is van een biologisch eenwicht.
Ben op zoek gegaan wat er nu eigenlijk precies bedoeld wordt met biologisch evenwicht op het grote www.
Het enigste wat me nu duidelijk is, is dat het nogal een ruim begrip is.
Is de vraag nu dat een biologisch evenwicht inhoud dat de bak zelf kan draaien zonder inmenging van de mens of dat er een biologisch evenwicht is wanneer alles optimaal draait en optimaal is maar wel met zo nu en dan inmenging van de mens?
Het enigste wat me nu duidelijk is, is dat het nogal een ruim begrip is.
Is de vraag nu dat een biologisch evenwicht inhoud dat de bak zelf kan draaien zonder inmenging van de mens of dat er een biologisch evenwicht is wanneer alles optimaal draait en optimaal is maar wel met zo nu en dan inmenging van de mens?
Just A Traveller In Time
Keessies bakkie
Keessies bakkie
We komen al wat nader tot de basis, en respectvol van mening verschillen dat doet de discussievorm goed.Wildcaught Heckel schreef: maar met goede filtercapaciteit, weinig vis, matig voeren en niet verversen moet het in mijn ogen wel haalbaar zijn om een bak op zichzelf te laten draaien zonder hulp van buitenaf.
Leuk experiment om te zien of het ook in de praktijk daadwerkelijk haalbaar is
Zeker aquarianen die Discus houden, weten als geen ander dat het houden van deze prachtige vissen valt en staat met de waterkwaliteit.
De natuur is natuurlijk niet te vergelijken met een huiskamer aquarium, ook al mag die huiskamer bak 3 meter lang zijn, dan moet er toch op gezette tijden gedeeltelijk water ververst worden, om groeiremmende stoffen te verwijderen.
Die stoffen zijn er door filteren niet uit te halen, alleen maar door een vloeistofverdunning wat waterverversen dus eigenlijk is.
Ook al staat een watermassa stil, of is afgesloten van enige toevoer en (zelfregulerend kunnen werken?) dan zijn er toch altijd nog de niet te vergeten weersinvloeden die hun bijdrage doen.
Wat betreft Meren en Rivieren, ik ben ooit eens Zeeziek (Meerziek)
Ik voeg toch hieronder de link naar een mooi deskundig geschreven artikel even bij, het is zeker waard om eens goed door te lezen.
Enkele zaken zullen dan hopenlijk, wat duidelijker licht werpen op de materie.
http://www.nbat.nl/aquarium6/aquariumwater2.html
Dat is qua aquaristiek inderdaad ruim bemeten, maar niet te vergelijken met de situatie in de natuur, en dat bedoelde ik eigenlijk. De spoeling in bv. de Amazone of een groot Afrikaans meer is zó dun dat elke vervuiling, bv. in de vorm van nitraat of fosfaat, zo goed als meteen geneutraliseerd wordt (door verdunning). Bovendien hebben zich daar al millenia allerlei bacterieculturen kunnen ontwikkelen, en wij vinden het al geweldig als we een potfilter twee weken hebben draaien. Het is feitelijk niet eens een vergelijking waardDiscuskwekerij Bèrrege schreef:Ik heb netto ongeveer 3000 liter en een vis bezetting van ruim 100 liter per vis,
-
Rob Bosman
Kijk Serge is nu jammer dat je niet alles citeerd van me, maar goed die ruim 100 liter per vis is dus maar een minimale bezettings graat die ik heb. Verder heb ik een filter cappaciteit van 360 liter de bakkies van de meeste is nog kleiner hier en je kan dit ook niet vergelijken met een potfiltertje op dit filter heb ik een pomp draaien van 8000 liter per uur dan staat er continieu een UV-C filter te draaien.
Het amazone gebied nabootsen kan niemand maar daar ging het hier niet over, het ging er hier over of je een dusdanig evenwicht in je bak krijg dat deze in een biologisch evenwicht komt . Ja dat kan.
Het amazone gebied nabootsen kan niemand maar daar ging het hier niet over, het ging er hier over of je een dusdanig evenwicht in je bak krijg dat deze in een biologisch evenwicht komt . Ja dat kan.
Maar ik neem toch aan dat je wel water moet verversen? Dan is het per definitie geen zichzelf-instandhoudend systeem, in de zin van "wat erin gaat blijft erin". Dát zou een zuiver biologisch evenwicht zijn, tenminste, tenzij ik de vraag hier verkeerd begrepen heb 
Ik trek beslist niet je vakmanschap in twijfel, integendeel
Ik trek beslist niet je vakmanschap in twijfel, integendeel
-
Rob Bosman
Nou wil ik het niet helemaal verversen noemen, maar als ik Osmose water maak dan gaat het rest water me bak in en als me waterpijl zakt vul ik aan. Maar echt verversen in de zin van ik doe wekelijs zoveel % water er uit halen en dan weer zoveel terug nee. Bak draaid nu een 8 maanden en is nog niet stabiel maar gaat steeds beter.