zoals ik al wel eens eerder had vermeld op het forum, heb ik in mijn regio erg hard water. dit heeft tot gevolg dat de KH van mijn aquariumwater dus ook altijd erg hoog ligt.
omdat veel aquariumbewoners een lage hardheid (kh) prettig vinden, ben ik eens op onderzoek uit gegaan hoe ik deze hardheid kan verlagen.
zo heb op internet een mooie uitleg over hard water gevonden, en enkele methoden hoe je deze kunt verlagen. zie http://nl.wikipedia.org/wiki/Waterhardheid
en enige echt gangbare methoden voor het aquarium zijn dus osmose gebruiken, of het water koken. (of je water ergens anders vandaan halen dan je eigen kraan)
waar ik zelf altijd van was overtuigd, was dat wanneer men water kookt, de kh niet zou afnemen, maar toenemen. dit, omdat het water verdamt, en dus de concentratie calciumdeeltjes toe neemt per hoeveelheid water, welke minder word. echter las ik dus dat dit niet waar is.
dit ben ik dus zelf verder gaan uitzoeken, en ik heb dus maar snel een fluitketeltje aangeschaft.
ook hadden wij thuis een Quooker (kraan waar gelijk kokend water uit komt in de keuken) en de heetste stand van de normale kraan was 70 graden.
hieroonder zijn de testresultaten die ik heb gevonden, na al deze watersoorten te meten.
let wel, ik heb ze allen eerst laten afkoelen, voordat ik ze ging meten.
het gewone kraanwater uit de kraan (koud) : KH = 11
het gewone kraanwater uit de kraan (warm 70 graden C) : KH = 11
Quooker (kraantje) : KH = 6
Gekookt water in fluitketel ( 1 minuut laten koken) : KH = 6
Gekookt water in fluitketel ( 10 minuut laten koken) : KH = 3
conclusie:
het koken van water werkt dus best goed. zoals te lezen op wikipedia komt dit door het neerslaan van de kalk. echter, dit is dus afhankelijk van de hoeveelheid water en de duur van het koken.
in de handel bestaan ook nog bepaalde sponsjes die je in de fluitketel kan doen, die nog meer kalk absorberen.hopelijk weet ik binnenkort waar ik deze kan kopen, en dan zal ik ook hier nog eens een test mee doen.
Testresultaten verlagen KH door middel van verwarmen.
-
yvon
Re: Testresultaten verlagen KH door middel van verwarmen.
Wij hebben hier zacht tot zeer zacht water, maar dit is altijd handig om te weten, thanks voor de tips en testjes die je gedaan hebt 
-
Rob Bosman
Dante, als je nu een kosten berekening gaat maken wat het je kost om het water te koken en de hoeveelheid water die je nodig hebt is het dan niet een beetje onzinnige bezigheid. Kan je niet beter overgaan tot de aanschaf van een Osmose apparaat
Groeten,
Patrick
Een dag niet geademd is een dag niet geleefd
Patrick
maar ik moet zeggen, dat ik verder nooit had verwacht dat de kh zo dermate zou zakken wanneer je water zou koken. toch handig om eens uitgezocht te hebben.
Het calcium en carbonaat-ionen slaat neer als ketelsteen (calciumcarbonaat), hoe langer je het kookt, hoe meer ketelsteen er gevormd wordt.
En het aantal Carbonaationen (icm, Bicarbonaat-ionen) per liter is een maat voor de Karbonaathardheid (KH).
En het aantal Carbonaationen (icm, Bicarbonaat-ionen) per liter is een maat voor de Karbonaathardheid (KH).
Groeten,
Patrick
Patrick
Wist ik niet, leuk om te weten.
Txs voor de test.
Txs voor de test.
Just A Traveller In Time
Keessies bakkie
Keessies bakkie
Wist ik al wel..die tip heeft ie ook van mij..

Grtzz Bianca
Trek wel een duikpak aan en maak van mijn huis een aqua...
Trek wel een duikpak aan en maak van mijn huis een aqua...
en ik het maar niet geloven op het begin 
Sommige dingen hoef je niet te testen maar kun je door middel van natuur en scheikunde al verklaren
maar goed om te horen dat jouw proef geslaagd is.