Filtercapaciteit bepaalt de hoeveelheid vis in het aquarium
-
Rob Bosman
Re: Filtercapaciteit bepaalt de hoeveelheid vis in het aquarium
Ok klein voorbeeld dan voor een Discus moet je als vuistregel aanhouden 50 litr per vis. Nu heb ik een bak van 500 liter en een bioloog van 150 liter samen 650 liter bruto daar gaat vanaf zand, decotatie ed zeg 100 liter heb ik totaal 550 liter netto.
Stelling 1 zou ik er dus 11 discussen in kunnen houden.
Stelling 2 zou ik er 8 discussen kunnen houden.
Ik vind dat en dat zal ik ook altijd adviseren om er maar 8 te houden, vindt niet dat je de grote an een filter mee mag rekenen, want stel dat je filter van 150 liter nu is door omstandigheden uitvalt of dat je door medicijn toevoeging je grote filter moet uitschakelen (kortsluiten) en tijdelijk op een kleine pot filter van 20 liter moet overgaan dan zit je dus met overbezetting.
Stelling 1 zou ik er dus 11 discussen in kunnen houden.
Stelling 2 zou ik er 8 discussen kunnen houden.
Ik vind dat en dat zal ik ook altijd adviseren om er maar 8 te houden, vindt niet dat je de grote an een filter mee mag rekenen, want stel dat je filter van 150 liter nu is door omstandigheden uitvalt of dat je door medicijn toevoeging je grote filter moet uitschakelen (kortsluiten) en tijdelijk op een kleine pot filter van 20 liter moet overgaan dan zit je dus met overbezetting.
als het echt om de waterinhoud gaat zoals dus bij maanvissen en discus, etc. dan ben ik het volkomen met die 8 eens.
50 liter per vis heeft naar mijn inziens dan ook te maken met zwemruimte e.d.
in jou geval zou ik dus de bioloog niet meerekenen. de 500liter - 100l decoratie, is 400 liter. en dus 8 discusvissen.
gaat het over een gezelschapsbakje met van alles en nog wat, zoals garnalen, algeneters, corydorasjes, neontetera's e.d. dan ben ik van mening dat je er meer vissen in kan hebben met een goed filter, dan zonder goed filter. maar dit enkel op het oog met de snelheid van afbraak van nitriet.
er zit in mijn ogen dus een groot verschil voor deze stelling, om welke vissensoorten het gaat.
50 liter per vis heeft naar mijn inziens dan ook te maken met zwemruimte e.d.
in jou geval zou ik dus de bioloog niet meerekenen. de 500liter - 100l decoratie, is 400 liter. en dus 8 discusvissen.
gaat het over een gezelschapsbakje met van alles en nog wat, zoals garnalen, algeneters, corydorasjes, neontetera's e.d. dan ben ik van mening dat je er meer vissen in kan hebben met een goed filter, dan zonder goed filter. maar dit enkel op het oog met de snelheid van afbraak van nitriet.
er zit in mijn ogen dus een groot verschil voor deze stelling, om welke vissensoorten het gaat.
-
yvon
Ik heb gestemd 'mee oneens'.
Eigenlijk geld dit denk ik voor alle soorten dieren en niet alleen voor vissen, neem bijvoorbeeld vogels, je stopt toch ook niet een papegaai in een kanariekooi.
En je zet ook geen olifant in je tuin.
Hoe groot of klein het filter ook is, je zul altijd rekening moeten houden met de ruimte die de dieren nodig hebben.
Ik heb dan ook nog nooit op het internet iets gezien dat er staat dat er meer vissen in een aqua kunnen als er een groter filter op staat, ik heb zelfs niet gezien dat zulke dingen vermeld staan bij info over vissen.
Allerlei info word er verstrekt, ph, gh, temperatuur, lengte van de vis, minimaal gevraagde lengte van het aqua voor de vis, info over het karakter en het kweken, etc. etc., maar nog nooit iets gezien zoals....'je kunt 10 in plaats van 5 van deze vissen in je aqua houden als het filter groter is'.
Dus ik kan in een aqua van 1 meter lengte, 50 cm hoogte en 50 cm diepte, waar 5 maanvissen in kunnen, ineens 10 maanvissen plaatsen als ik een filter neer zet van de dubbele capaciteit, dan heb ik medelijden met de maanvissen.
En in een klein aquarium van 40 cm lengte kan ik dan bijvoorbeeld 100 garnalen proppen in plaats van 50, in een bak van 80 cm kan ik dan ook wel een gibbiceps plaatsen, want wat maakt dat uit als ik een groter filter erop heb staan die het water schoner houd, dan maakt de grote en de lenge van de vis toch niks uit ?
Onzin dus.
Dat is dus mijn mening.
Eigenlijk geld dit denk ik voor alle soorten dieren en niet alleen voor vissen, neem bijvoorbeeld vogels, je stopt toch ook niet een papegaai in een kanariekooi.
Hoe groot of klein het filter ook is, je zul altijd rekening moeten houden met de ruimte die de dieren nodig hebben.
Ik heb dan ook nog nooit op het internet iets gezien dat er staat dat er meer vissen in een aqua kunnen als er een groter filter op staat, ik heb zelfs niet gezien dat zulke dingen vermeld staan bij info over vissen.
Allerlei info word er verstrekt, ph, gh, temperatuur, lengte van de vis, minimaal gevraagde lengte van het aqua voor de vis, info over het karakter en het kweken, etc. etc., maar nog nooit iets gezien zoals....'je kunt 10 in plaats van 5 van deze vissen in je aqua houden als het filter groter is'.
Dus ik kan in een aqua van 1 meter lengte, 50 cm hoogte en 50 cm diepte, waar 5 maanvissen in kunnen, ineens 10 maanvissen plaatsen als ik een filter neer zet van de dubbele capaciteit, dan heb ik medelijden met de maanvissen.
En in een klein aquarium van 40 cm lengte kan ik dan bijvoorbeeld 100 garnalen proppen in plaats van 50, in een bak van 80 cm kan ik dan ook wel een gibbiceps plaatsen, want wat maakt dat uit als ik een groter filter erop heb staan die het water schoner houd, dan maakt de grote en de lenge van de vis toch niks uit ?
Onzin dus.
Dat is dus mijn mening.
Re: Filtercapaciteit bepaalt de hoeveelheid vis in het aquar
maar het voorbeeld van de olifanten, als je dan wel een veld hebt van 5 hectare, en je hebt er 2 rondlopen. zou je er dan ook 4 kunnen laten rondlopen als je de 5 hectare vaker schoon maakt ?yvon schreef:Ik heb gestemd 'mee oneens'.
Onzin dus.
Dat is dus mijn mening.
overigens zijn de garnalen geen goed voorbeeld. garnalen mag je zo veel houden als je wilt. het is namelijk onderzocht dat garnalen meet vuil opdruimen, dan dat ze zelf produceren. maar toch, het is geen gezicht als het bakje zo vol is dat ze over elkaar heen lopen.
maar ontopic, ik denk dat deze stelling verschillende antwoorden heeft als je het over grote vissen zoals discus hebt, of kleine zoals neontetera's.
-
tanganyika rules!
- 0-200

ik ben het er mee eens want,je kan niet met een miezerig binnenfiltertje het water van een 2 meter aquarium laten bewegen.
tuurlijk,de vissen hebben genoeg ruimte nodig maar ook genoeg zuurstof.
-
Rob Bosman
Dante wat is het verschil tussen bijvoorbeeld een discus die 50 liter water nodig heeft en bv een gup die 2 literwater nodig heeft. het gaat toch om de ruimte die ze hebben en niet om de hoeveelheid filterwater het heeft ook niets met de filtercapaciteit te maken en of de nitiet ed wel voldoende wordt gezuiverd. kan bij een grotebak met een groot bioloog ook fout gaan.
En heeft een kleine vis in (LEES GOED) verhouding dan minder zwemwater nodig dan een grote vis, nee bijde vissen hebben allebij evenveel zwemruimte nodig naar verhouding van de vis. Sterker nog denk dat 1 school van 25 kardinalen ( 2 ltr per kardinaal dus 25 x 2 = 50 liter) vervuilender zijn dan 1 discus van 50 liter, als we dan over filter capaciteit gaan praten.
Denk dat daar de meeste mensen/ aquarianen de fout mee ingaan ow is een kleinvisje dus ik kan er wel een paar kwijt.
En heeft een kleine vis in (LEES GOED) verhouding dan minder zwemwater nodig dan een grote vis, nee bijde vissen hebben allebij evenveel zwemruimte nodig naar verhouding van de vis. Sterker nog denk dat 1 school van 25 kardinalen ( 2 ltr per kardinaal dus 25 x 2 = 50 liter) vervuilender zijn dan 1 discus van 50 liter, als we dan over filter capaciteit gaan praten.
Denk dat daar de meeste mensen/ aquarianen de fout mee ingaan ow is een kleinvisje dus ik kan er wel een paar kwijt.
-
yvon
Nee als je het veld vaker schoonmaakt kunnen er ook niet meer olifanten op staan, ze hebben toch de ruimte nodig en daar komt ook nog een de territoriale drift bij, ze vereisen een bepaalde ruimte, die ruimte kan niet kleiner gemaakt worden door andere schoonmaakmethodes, dat zou onmenselijk en ondiervriendelijk zijn.Dante schreef:maar het voorbeeld van de olifanten, als je dan wel een veld hebt van 5 hectare, en je hebt er 2 rondlopen. zou je er dan ook 4 kunnen laten rondlopen als je de 5 hectare vaker schoon maakt ?yvon schreef:Ik heb gestemd 'mee oneens'.
Onzin dus.
Dat is dus mijn mening.
overigens zijn de garnalen geen goed voorbeeld. garnalen mag je zo veel houden als je wilt. het is namelijk onderzocht dat garnalen meet vuil opdruimen, dan dat ze zelf produceren. maar toch, het is geen gezicht als het bakje zo vol is dat ze over elkaar heen lopen.
maar ontopic, ik denk dat deze stelling verschillende antwoorden heeft als je het over grote vissen zoals discus hebt, of kleine zoals neontetera's.
Oke dat voorbeeld van die garnalen is een domme, je bent trouwens niet de enige die dat zegt, ik kreeg het van m'n lieve schat naast me ook al te horen
Ieder dier heeft een minimale ruimte nodig, die naar mijn mening niet kleiner gemaakt kan worden als er op een andere manier schoongemaakt word.
En zoals ik al zei, als het echt zo zou zijn dat er meer vissen in hetzelfde aqua kunnen als er een groter filter op zou staan, waarom staat daar dan niets over vermeld op het grote www, alle info kun je er vinden, maar niets en dan ook niets over meer vissen door een groter filter.
Ennuehhh bij mij mogen de garnalen over elkaar heen kruipen hoor, dan schep ik ze snel uit, zet er een stel in een andere bak om het aantal in het aqua binnen de perken te houden (daar ben ik dierenvriend en liefhebster voor) en kan ik jullie een hoop garnalen geven
Een vis scheidt geen nitriet uit, maar ammoniak (NH3) dat weer via de stikstofkringloop waar nitriet (NO2) ook deel vanuit maakt) omgezet wordt naar opneembare stoffen zoals (NO3) Nitraat voor plantjes.Wildcaught Heckel schreef: Een vis scheid zowel nitriet als ammoniak uit en dit is zeer schadelijk als dit zich in grotere mate gaat ophopen.
ik was al bang dat je een garnalencoctail zou makenEnnuehhh bij mij mogen de garnalen over elkaar heen kruipen hoor, dan schep ik ze snel uit, zet er een stel in een andere bak om het aantal in het aqua binnen de perken te houden (daar ben ik dierenvriend en liefhebster voor) en kan ik jullie een hoop garnalen geven
-
yvon
Dat er een filter in een aqua hoort ja, maar daar gaat het in dit topic niet om.tanganyika rules! schreef:ik ben het er mee eens want,je kan niet met een miezerig binnenfiltertje het water van een 2 meter aquarium laten bewegen.
Het gaat erom, of er meer vissen in je aqua kunnen als je er een filter op zet met meer capaciteit dan nodig is voor de maat aqua.
Dus als je een goed filter hebt en je hebt bijvoorbeeld 25 vissen in je aqua zwemmen, kunnen er dan meer vissen in als je op diezelfde maat aqua een groter filter plaatst ?
@ Dante, nee dank je als ik garnalen in de supermarkt in een bakkie zie dan griezel ik al, alleen bij het idee
Onzin, het zou suggeren dat je onbeperkt veel vis in je bak kunt stoppen, als de filter capaciteit maar meegroeit. Ik neem aan dat het gezond verstand al voldoende is om dat van tafel te vegen 
Andersom wordt het al iets zinniger: wil je meer vis, zul je wellicht je filtercapaciteit moeten verhogen, maar ook dat rammelt aan alle kanten.
Hebben we het trouwens over filtervolume (massa), of de doorstroming? Want dat is ook nog verschillend per type filter. Een potfilter heeft, naar verhouding, een veel hogere doorstroming dan een bioloog. Mijn bioloog draait op een opvoerpomp van 1500 liter/uur, de bioloog heeft een filtervolume van 160 liter. Een beetje potfilter van 10-12 liter heeft een doorstroming van 800 liter/uur. Zowat acht keer zo veel per liter inhoud. Als je een bioloog te snel laat stromen, werkt het ding niet goed, en in het ergste geval krijg je zelfs giffen in je water omdat de afvalstoffen maar half afgebroken worden. Dus met een bioloog gaat de stelling al zeker niet op
Andersom wordt het al iets zinniger: wil je meer vis, zul je wellicht je filtercapaciteit moeten verhogen, maar ook dat rammelt aan alle kanten.
Hebben we het trouwens over filtervolume (massa), of de doorstroming? Want dat is ook nog verschillend per type filter. Een potfilter heeft, naar verhouding, een veel hogere doorstroming dan een bioloog. Mijn bioloog draait op een opvoerpomp van 1500 liter/uur, de bioloog heeft een filtervolume van 160 liter. Een beetje potfilter van 10-12 liter heeft een doorstroming van 800 liter/uur. Zowat acht keer zo veel per liter inhoud. Als je een bioloog te snel laat stromen, werkt het ding niet goed, en in het ergste geval krijg je zelfs giffen in je water omdat de afvalstoffen maar half afgebroken worden. Dus met een bioloog gaat de stelling al zeker niet op
-
Rob Bosman
Klopt Serge, je moet gewoon naar de Netto inhoud van je bak kijken zonder filter en daar de hoeveelheid vis op afstemmen.
Zal voor een heleboel niet leuk zijn want dan moeten ze er een hoop uithalen.
Een kleine uitzondering op dit verhaal is nog dat als je sterk terroriale vissen hebt jezelfs nog minder vis er in kan zetten, omdat deze gewoon meer ruimte nodig hebben.
Zal voor een heleboel niet leuk zijn want dan moeten ze er een hoop uithalen.
Een kleine uitzondering op dit verhaal is nog dat als je sterk terroriale vissen hebt jezelfs nog minder vis er in kan zetten, omdat deze gewoon meer ruimte nodig hebben.