Temperatuur= 25 graden
Welke kleur heeft de alg: donker groen
Welke verlichting hangt er boven het aquarium: hight van juwel (day en nature)
Hoe lang brand de verlichting: 8 uur
Zijn er al middeltjes gebruikt voor dit probleem? nee nog niet
Hoe vaak en wat voer je? 2 a 3keer per dag
nou jongens zo als jullie weten heb ik een tijdje geleden een nieuwe bak opgastart ging een hele tijd goed plantjes groeide goed en leek er even op dat het een perfecte bak zou worden. nu hebik alleen het probleem gekregen dat de plantjes blad verliezen (klein beetje maar) en dat er alg op de plantjes komt. echter toen ik de plantjes kocht zeiden ze dat na een paar weken de plantjes blad konden verliezen door dat ze dan van bovenwater cultuur naar onderwater cultuur zouden gaan... maaar is de tijdelijke terug gang van de plantjes daar door of denken jullie wat anders. en dus dat door de terug gang van de plantjes ook te maken heeft met de alg? nou weet ik niet of het te maken heeft met nitraat want in mijn filter zit wel een nitraat filter en die heeft in mijn vorrige aquarium ook altijd gewerkt...
Help Alg!!!
-
Roderick
Onderwerp auteur - 400-600

Help Alg!!!
Groetjes Roderick

Re: Help Alg!!!
8 uur per dag verlichten is volgens mij te weinig. 11 à 12 uur is meer aangewezen.
Heb je voldoende snelgroeiende planten in je bak (cabomba, waterpest, belgisch groen, ...)? Deze planten nemen het voedsel voor de algen weg zodat de algen geen kans meer hebben.
Controleer toch ook je waterwaarden eens (Redfield Ratio).
Heb je voldoende snelgroeiende planten in je bak (cabomba, waterpest, belgisch groen, ...)? Deze planten nemen het voedsel voor de algen weg zodat de algen geen kans meer hebben.
Controleer toch ook je waterwaarden eens (Redfield Ratio).
Groetjes, Jean-Paul
en voer eens wat minder..1x op een dag met een rustdag ertussen is voldoende...algen groeien meestal door te veel aan voedingsstoffen..
Grtzz Bianca
Trek wel een duikpak aan en maak van mijn huis een aqua...
Trek wel een duikpak aan en maak van mijn huis een aqua...
Welke vorm heeft deze alg? Draadvormig?
Als het echt groene alg is, dan is er waarschijnlijk een nitraatoverschot. (Nitraatfilter? wat bedoel je hiermee?).
2 a 3 keer per dag is wel vaak hoor. De hoeveelheden zijn hierbij ook belangrijk. In mijn 'tropische' bak voerde ik om de dag. En dan niet zo veel hoor... gewoon een halve eetlepel. (bak van 120 cm, vol met visjes)
Ik zou eerst de voerfrequentie en hoeveelheid aanpassen. Je geeft al snel veel te veel...
Ik zeg wel eens gekscherend; neem dat wat je net genoeg vind, en halveer die hoeveelheid.. dan kom je aardig in de buurt..
Vissen eten het heus wel op... maar niet zozeer omdat ze het nodig hebben, maar omdat ze het krijgen..
Als het echt groene alg is, dan is er waarschijnlijk een nitraatoverschot. (Nitraatfilter? wat bedoel je hiermee?).
2 a 3 keer per dag is wel vaak hoor. De hoeveelheden zijn hierbij ook belangrijk. In mijn 'tropische' bak voerde ik om de dag. En dan niet zo veel hoor... gewoon een halve eetlepel. (bak van 120 cm, vol met visjes)
Ik zou eerst de voerfrequentie en hoeveelheid aanpassen. Je geeft al snel veel te veel...
Ik zeg wel eens gekscherend; neem dat wat je net genoeg vind, en halveer die hoeveelheid.. dan kom je aardig in de buurt..
Vissen eten het heus wel op... maar niet zozeer omdat ze het nodig hebben, maar omdat ze het krijgen..
Groeten,
Patrick
Een dag niet geademd is een dag niet geleefd
Patrick
Had vorig jaar ook de orginele tl's van juwel, deze stonden 14uur aan en nog had ik last van bruine alg.(teweinig licht)
Maar ik had toen nog geen reflectors.
Alleen de schaduw planten deden het toen goed.
Ik zou zeker meer licht aanraden, en meer planten.
Maar ik had toen nog geen reflectors.
Alleen de schaduw planten deden het toen goed.
Ik zou zeker meer licht aanraden, en meer planten.
Juwel rio240
Inderdaad, kijk eens kritisch naar de lampen.
Volgens zit er geen lampenplant boven?
Je kunt ook eens kijken voor extra plantenvoeding zoals EasyLife easycarbo en profito.
Volgens zit er geen lampenplant boven?
Je kunt ook eens kijken voor extra plantenvoeding zoals EasyLife easycarbo en profito.
Just A Traveller In Time
Keessies bakkie
Keessies bakkie
-
Roderick

@ jean-paul nou ik heb meer dan genoeg snel groeiende planten een soort moet ik om de week snoeien
en echt 11 uur licht!?!
in de winkel zeiden ze 8 uur is genoeg anders krijg je alg XD
@ bianca ik voer zelf eigenlijk niet ik heb een voedings apparaat en die doet het 2 keer zal hem wel op 1 keer in stellen
@ patman ik denk dat het baardalg is maar ik weet het niet zeker het groeit gewoon op plantjes en zo... en okay ik zal mijn voedings apparaat bijstellen voor het voer... maar jij zegt minder voer geven dan je denk dat ze nodig hebben?
@ mus nou aan de verlichting ligt het niet het schijnt dat de high-lite (t5 geloof ik) van juwel 50% meer licht geven ten op zichten van de gewone tl buizen (t8 geloof ik). en er zitten reflectoren aan dus daar ligt het niet aan
@ kees wat is een lampenplant??? en ik gebruik easylife carbo en profito
@ rob Kom maar halen
maar waarom zou je alg willen?
@ bianca ik voer zelf eigenlijk niet ik heb een voedings apparaat en die doet het 2 keer zal hem wel op 1 keer in stellen
@ patman ik denk dat het baardalg is maar ik weet het niet zeker het groeit gewoon op plantjes en zo... en okay ik zal mijn voedings apparaat bijstellen voor het voer... maar jij zegt minder voer geven dan je denk dat ze nodig hebben?
@ mus nou aan de verlichting ligt het niet het schijnt dat de high-lite (t5 geloof ik) van juwel 50% meer licht geven ten op zichten van de gewone tl buizen (t8 geloof ik). en er zitten reflectoren aan dus daar ligt het niet aan
@ kees wat is een lampenplant??? en ik gebruik easylife carbo en profito
@ rob Kom maar halen
Groetjes Roderick

Sorry, dagdiensten, bedoel natuurlijk een plantenlamp.
Een lamp die dus een speciaal spectrum licht geeft voor planten groei.
Bianca heeft een mooi stuk geschreven over lampen:
viewtopic.php?f=8&t=1641
Een lamp die dus een speciaal spectrum licht geeft voor planten groei.
Bianca heeft een mooi stuk geschreven over lampen:
viewtopic.php?f=8&t=1641
Just A Traveller In Time
Keessies bakkie
Keessies bakkie
roderick1444 schreef:@ patman ik denk dat het baardalg is maar ik weet het niet zeker het groeit gewoon op plantjes en zo... en okay ik zal mijn voedings apparaat bijstellen voor het voer... maar jij zegt minder voer geven dan je denk dat ze nodig hebben?
Yep, wij denken namelijk collectief dat we te weinig geven, maar vaak is dat meer dan genoeg... vandaar 'Minder dan je denkt'.
En over de Plampenlant... Lampenplant.... Plantenlamp dus... Het feit dat er alg groeit wil niet zeggen dan de lampen niet goed zijn...De planten krijgen eerst een terugslag. Kan soms 3 maanden duren (eigen ervaring). Als de planten eenmaal aanslaan heeft de alg ook minder kans. De verlichting is op zich prima, al mag het wel langer (10 uur om mee te beginnen).
Mijn advies (maar je mag ook dat van een ander nemen hoor
- Minder voeren.
- Verlichting opschroeven naar 10 uur.
- Easy Carbo en Profito gebruiken.
- Frequent water verversen. 20-25% per week.
En over de typering van de Alg... (zie ook de Database over Algen!)...
lange draden, korte draden?
Fris Groen, slijmerig grijs?
Penseeltjes langs de bladranden, of tapijtje over de blaadjes..
En als je een beetje alg verzameld, en je ruikt eraan... hoe ruikt het? "Riool" , "Erg euh... Groen?"
enz. enz.
Als jij zegt "Ik denk dat het baardalg is", dan wacht ik altijd op "Want... het heeft lange grijze draden die een beetje rafelig zijn"...
Groeten,
Patrick
Patrick
-
Roderick

- Minder voeren. heb voedingsapparaat bij gestelt
- Verlichting opschroeven naar 10 uur. okay zal ik doen
- Easy Carbo en Profito gebruiken. gebruik ik
- Frequent water verversen. 20-25% per week. doe ik al
dus als de planten weer beter gaan groeien zal ook de alg minder worden?
en waarom ik denk dat het baard alg is.
het heeft de kenmerken die in het algenboekje staat. maar een verschil het groeit ook op redelijk snel groeiende planten...
uit algenboekje
Korte, 2 - 15 mm groene haartjes, die wanden, stenen
en langzaam groeiende planten bedekken en vaak zo
vastzitten dat zij haast niet kunnen worden verwijderd.
- Verlichting opschroeven naar 10 uur. okay zal ik doen
- Easy Carbo en Profito gebruiken. gebruik ik
- Frequent water verversen. 20-25% per week. doe ik al
dus als de planten weer beter gaan groeien zal ook de alg minder worden?
en waarom ik denk dat het baard alg is.
het heeft de kenmerken die in het algenboekje staat. maar een verschil het groeit ook op redelijk snel groeiende planten...
uit algenboekje
Korte, 2 - 15 mm groene haartjes, die wanden, stenen
en langzaam groeiende planten bedekken en vaak zo
vastzitten dat zij haast niet kunnen worden verwijderd.
Groetjes Roderick

Als je planten beter groeien zal je zeker minder alg moeten krijgen.
Ze gebruiken de zelfde voedingsstoffen.
En met easycarbo zoals jij gebruik, is goed voor je planten en niet voor de alg.
Vandaar dat het goed is dat je ervoor heb gekozen om je licht 10uur aan telaten.
Veel succes ik hoop dat jer snel vanaf bent.
Ze gebruiken de zelfde voedingsstoffen.
En met easycarbo zoals jij gebruik, is goed voor je planten en niet voor de alg.
Vandaar dat het goed is dat je ervoor heb gekozen om je licht 10uur aan telaten.
Veel succes ik hoop dat jer snel vanaf bent.
Juwel rio240