piepschuim op de bodem ook behandelen?

Plaats reactie

Onderwerp auteur
inadepina
200-400
200-400

piepschuim op de bodem ook behandelen?

Bericht door inadepina »

ik heb hier gelezen dat sommige piepschuim op de bodem leggen zodat eventueel omgevallen stenen geen schade veroorzaken.
nu wil ik in mijn terrassen ook eerst een stuk piepschuim leggen zodat ik er geen kilo's zand in hoef te doen. tuurlijk komt er op het piepschuim een ruime laag bodembedekking.
dan nu mijn vraag:
moet dat piepschuim ook behandeld worden? tegellijm?
en waarom moeten er 5! lagen tegellijm op piepschuim?
Doe mij maar een joint zei de goudvis, dan word ik lekker haai..........

Patman
800-1000
800-1000

Re: piepschuim op de bodem ook behandelen?

Bericht door Patman »

Als ophoging hoeft het volgens mij niet.

de 5 lagen tegellijm (dun) is om een mooie laag te maken die uiteindelijk dik genoeg is. Het mogen er ook 6 zijn hoor :)
Maar het moet wel laagsgewijs, omdat anders de buitenkant wel uitgehard is, maar binnenin de tegellijm nog niet uitgehard is.. en dan eventueel via via weer stoffen kan afgeven aan het water. Daarom wordt 'een aantal dunne lagen' als advies gegeven.

maar het piepschuim op de bodem kan onbehandeld hoor. Dus ook in terrassen (als dat maar blijft liggen, piepschuim heeft een uitzonderlijk hoog drijfvermogen!)
Groeten,
Patrick

Een dag niet geademd is een dag niet geleefd

Airwin
200-400
200-400

Bericht door Airwin »

Ik was ooit begonnen met een achterwand maken na 10 kilo tegelijm en epoxy had ik hem zo als surf plank kunnen gebruiken

Hoe hoog wordt het terras dan?
120x40x55 tanganyika in de maak :D ja nog steeds

Biancab
400-600
400-600

Bericht door Biancab »

wat je kan doen is een kloddertje kit eronder smeren en vast plakken dan blijft het gegarandeert liggen... :mrgreen: en krijg je over een poosje geen ijsschots(piepschuimblok die is gaan drijven) in je aquarium te zien..
Grtzz Bianca

Trek wel een duikpak aan en maak van mijn huis een aqua...

Onderwerp auteur
inadepina
200-400
200-400

Bericht door inadepina »

ja ik heb kit daarvoor gekocht bianca.
airwin de terrassen worden op het hoogste stuk 10 cm en de bak is 151 lang, dus er moet voor een goede laag al veel bodembedekking in.
als ik 4 cm piepschuim neerleg, scheelt me dat op een heel stuk 4 cm zand etc. en dan blijft er nog 6 cm over om op te vullen met zand etc.
en ik heb ze ( de voorkanten die tegen de platte stukken komen) nu 1x ingesmeerd met tegellijm, beetje dik aangemaakt, ze zijn nu al een stuk dikker en zwaarder.
ik heb tijd zat, kan nu nog weinig :roll: , dus ze kunnen goed drogen.

yvon

Bericht door yvon »

Ik hoop voor je dat je er geen spijt van krijgt dat je de tegellijm vrij dik opgebracht hebt, lees de post van patman die een stukje naar boven staat maar eens ;)
Let dus goed op voordat je het in het aqua gaat doen of er niets fout gegaan is en de tegellijm geen ongewenste troep af gaat geven.

Veel succes verder met het hobbyen ;)

Onderwerp auteur
inadepina
200-400
200-400

Bericht door inadepina »

yvon schreef:Ik hoop voor je dat je er geen spijt van krijgt dat je de tegellijm vrij dik opgebracht hebt, lees de post van patman die een stukje naar boven staat maar eens ;)
Let dus goed op voordat je het in het aqua gaat doen of er niets fout gegaan is en de tegellijm geen ongewenste troep af gaat geven.

Veel succes verder met het hobbyen ;)
op zich zit hij er niet dik op, maar is het een vrij dikke substantie. ik kan het piepschuim nog zien hier en daar. het kan een paar dagen drogen want ik heb vandaag alweer genoeg gedaan voor de komende dagen. vertrouw ik het niet dan gooi ik het gewoon weg.
ik dacht dat de epoxy de boel afsloot waardoor er niks in of uit kon gaan aan verkeerde dingen.

Gast

Bericht door Gast »

Misschien een beetje late reactie maar ik dacht opeens aan klei :idea: waarom maak je daar niet het 1 en ander van ?
Volgens mij is het niet schadelijk en kan je het heel makkelijk in model brengen en decoreren met zand of grind.
Uitharden in een oven en misschien nog een laagje epoxy er over als dat nodig is.

Daarnaast heeft het dan ook nog als fijne eigenschap dat het zinkt :coffee: 8)

Patman
800-1000
800-1000

Bericht door Patman »

Het is nog de zelfde dag, dus dat valt reuze mee... En het is een goed idee! ook voor de vorming van grotten...

Mar wie heeft er tegenwoordig een echte oven om klei te bakken?.. Kan dat ook in een keukenoven?
Groeten,
Patrick

Een dag niet geademd is een dag niet geleefd

Gast

Bericht door Gast »

ja dat vroeg ik me ook opeens af.
Maar anders een klasje pottenbakken in een buurtcentrum volgen ofzo ;)

Onderwerp auteur
inadepina
200-400
200-400

Bericht door inadepina »

hahahaha grapjassen ;) , wel leuk bedacht en meegedacht.
maar a: ben ik momenteel beperkt mobiel en aangewezen op anderen.
b: woon ik in niemandsland, dus klasje kleien is hier niet in de buurt.
c: ben ik best creatief met naald en draad, wol, verf etc. maar kleien nee niks voor mij.
d: heb ik alles in huis voor het piepschuim avontuur.

dus ik ga verder met de piepschuim terrassen, mocht het niet lukken, geen probleem dan begin ik overnieuw.