Pangasius Sutchi
Pangasius Sutchi
Hoi,
Hoi,
Sinds zaterdag heb ik een aquarium via marktplaats gekocht met 4x Pangasius sutchi. Deze vissen zaten er al in.
Nu heb ik goed zitten kijken naar de vissen maar er is iets mee aan de hand.
Ze hebben een raar iets op hun bovenlip beetje wit, soort bult met rood (lijkt wel op een wrat of iets dergelijk) ook is bij 1 van de vissen een oog stuk.
Weet u misschien wat dit is en welke middelen ik moet gebruiken om dit probleem op te lossen.
Ik hoor graag van u.
Groetjes
Hoi,
Sinds zaterdag heb ik een aquarium via marktplaats gekocht met 4x Pangasius sutchi. Deze vissen zaten er al in.
Nu heb ik goed zitten kijken naar de vissen maar er is iets mee aan de hand.
Ze hebben een raar iets op hun bovenlip beetje wit, soort bult met rood (lijkt wel op een wrat of iets dergelijk) ook is bij 1 van de vissen een oog stuk.
Weet u misschien wat dit is en welke middelen ik moet gebruiken om dit probleem op te lossen.
Ik hoor graag van u.
Groetjes
Groetjes,
Nathaly
Nathaly
-
Anonymous
Re: Pangasius Sutchi
Staat er op deze site iets tussen wat er op lijkt ? Klik
Hoe groot is die bak ? deze vissen worden tot 130cm groot en hebben dus flink de ruimte nodig.
Hoe groot is die bak ? deze vissen worden tot 130cm groot en hebben dus flink de ruimte nodig.
-
Rob Bosman
doemijdiema schreef:Staat er op deze site iets tussen wat er op lijkt ? Klik
Lijkt wel een horror show als je daar naar kijkt Brrrrrrrrrrr
Euh, zoals ik al via de mail heb verteld.. maar wellicht leuk voor de mensen hier om dit ook te delen;
Ik heb zelf wel eens Pangasius gehad, en die beesten zijn nogal schrikachtig. Sterker nog, als ik mijn hand in de bak deed kwam hij zelfs wel eens langst mijn hand zwemmen. Maar 5 seconden later dacht ie... SHIT! GEVAAR! ZWEMMEN!!! En dan ging hij binnen een seconde 5 keer de bak op en neer. Ik verwacht, en gezien de foto's denk ik het bijna zeker te weten, dat ze zich beschadigd hebben tijdens deze flitsacties. Zo'n beschadiging kan op zijn beurt weer tot andere problemen leiden. De huid is open, en vatbaar voor infecties.
oh ja... een van de foto's die Nathaly gestuurd heeft;

Lijkt mij op een gevalletje 'aanrijd-schade'.
Ik heb zelf wel eens Pangasius gehad, en die beesten zijn nogal schrikachtig. Sterker nog, als ik mijn hand in de bak deed kwam hij zelfs wel eens langst mijn hand zwemmen. Maar 5 seconden later dacht ie... SHIT! GEVAAR! ZWEMMEN!!! En dan ging hij binnen een seconde 5 keer de bak op en neer. Ik verwacht, en gezien de foto's denk ik het bijna zeker te weten, dat ze zich beschadigd hebben tijdens deze flitsacties. Zo'n beschadiging kan op zijn beurt weer tot andere problemen leiden. De huid is open, en vatbaar voor infecties.
oh ja... een van de foto's die Nathaly gestuurd heeft;

Lijkt mij op een gevalletje 'aanrijd-schade'.
Groeten,
Patrick
Een dag niet geademd is een dag niet geleefd
Patrick
En het is beter voor het plantje om hem uit het potje te halen, en met de worteltjes in het grind te zetten 
Groeten,
Patrick
Patrick
Nou ja... ik heb ook alleen maar de foto kunnen bekijken.. In real life kun je de structuur van de huid beter zien, en dan wordt de beoordeling stukken nauwkeuriger..
Maar zo op het eerste gezicht.... aanzwem-schade.
Uiteraard sta ik geheel open voor een betere diagnose. Ik heb in mijn aquarium-carrière nog niet vaak met ziektes te maken gehad. Gelukkig voor mij, jammer voor mijn 'kennisniveau'... hahaha...
Maar wel een hele mooie link , die horror-show.. die houden we er in!
edit: Ik zie net dat we die link al sinds 25 oktober 2007 'vast in ons assortiment' hebben...
...
Maar zo op het eerste gezicht.... aanzwem-schade.
Uiteraard sta ik geheel open voor een betere diagnose. Ik heb in mijn aquarium-carrière nog niet vaak met ziektes te maken gehad. Gelukkig voor mij, jammer voor mijn 'kennisniveau'... hahaha...
Maar wel een hele mooie link , die horror-show.. die houden we er in!
edit: Ik zie net dat we die link al sinds 25 oktober 2007 'vast in ons assortiment' hebben...
Groeten,
Patrick
Patrick
Hey,
Bedankt voor jullie informatie, maar ze hadden de wondjes al toen ik de foto's maakte dus daar kan het denk ik niet aan liggen.
Ik heb mijn plantjes in die potjes omdat ze anders naar boven komen hahaha.
Ik heb iets gehaald bij de dierenwinkel het Esha 2000, combinatie preparaat. Ik denk namelijk dat het witte snuit is en is gaan schimmelen omdat de wond weer dicht moet.
Ik heb een bak van 1 meter lang bij 60 en 60 volgens mij. Ze zijn nu een jaar oud, en er gaan 2 vissen weg. Vind ze eigenlijk best wel mooi om te zien. En mochten ze groter worden dan tja moeten ze helaas weg.
Maar nu zag ik vanmiddag dus ook dat mijn maanvis denk hoop het niet vinrot heeft, ze horen toch van die mooie hoge vinnen te hebben nou die van mij is afgebroken. Moet ik terug gaan naar de winkel. Ik heb er enorme spijt van want ik woon in almere en heb mijn vissen gekocht in de Ranzijn, slechte winkel heb al 3 dooien. En in de bakken daar ook allemaal dooien.
Ook heb ik een testzet gehaald snap er alleen niks van, ik weet niet wat goed is misschien dat iemand mij kan helpen.
No3 is 50
No2 is 0
gh is 6 d
10 d
16 d
KH is 3 d
en ph 7.2
Ik hoop dat iemand mij kan helpen.
Groetjes Nathaly
Bedankt voor jullie informatie, maar ze hadden de wondjes al toen ik de foto's maakte dus daar kan het denk ik niet aan liggen.
Ik heb mijn plantjes in die potjes omdat ze anders naar boven komen hahaha.
Ik heb iets gehaald bij de dierenwinkel het Esha 2000, combinatie preparaat. Ik denk namelijk dat het witte snuit is en is gaan schimmelen omdat de wond weer dicht moet.
Ik heb een bak van 1 meter lang bij 60 en 60 volgens mij. Ze zijn nu een jaar oud, en er gaan 2 vissen weg. Vind ze eigenlijk best wel mooi om te zien. En mochten ze groter worden dan tja moeten ze helaas weg.
Maar nu zag ik vanmiddag dus ook dat mijn maanvis denk hoop het niet vinrot heeft, ze horen toch van die mooie hoge vinnen te hebben nou die van mij is afgebroken. Moet ik terug gaan naar de winkel. Ik heb er enorme spijt van want ik woon in almere en heb mijn vissen gekocht in de Ranzijn, slechte winkel heb al 3 dooien. En in de bakken daar ook allemaal dooien.
Ook heb ik een testzet gehaald snap er alleen niks van, ik weet niet wat goed is misschien dat iemand mij kan helpen.
No3 is 50
No2 is 0
gh is 6 d
10 d
16 d
KH is 3 d
en ph 7.2
Ik hoop dat iemand mij kan helpen.
Groetjes Nathaly
Groetjes,
Nathaly
Nathaly
-
Anonymous
Ben ook bang dat ik het met mijn kennis niet red.Patman schreef: Uiteraard sta ik geheel open voor een betere diagnose. Ik heb in mijn aquarium-carrière nog niet vaak met ziektes te maken gehad. Gelukkig voor mij, jammer voor mijn 'kennisniveau'... hahaha...
Oke.. een gevalletje vinrot is wel op te lossen met ESHA2000 maar het klinkt hier alsof er wel wat meer aan de hand is dan alleen dat.
Bekrot(schimmel) kan ook Collumnaris de oorzaak van zijn en dat bestrijd je niet met dat spulletje. Dat bestrijd ik hier met "Anti Columnaris" van Columbo (komt nogal eens voor bij betta van de lfs.. vandaar.) maar het ziet er niet uit als columnaris en dan valt het ook buiten mijn kennisboekje.
Zoals je op deze Link kunt lezen bestaat er nog een andere vorm.
Bedenk wel dat al die medicijnen een hoop zuurstof verbruiken en je planten het waarschijnlijk niet zullen waarderen. Daarom is het ook altijd beter om vissen apart te behandelen in een klein aquarium (in verband met de hoeveelheden medicijnen die je anders verbruikt ook beter voor de knip)Belangrijk stukje schreef:Bek- en vinrot zijn meestal het gevolg van problemen met de kwaliteit van het aquariumwater, hoewel de ziekteverwekker een bacterie is. Als er iets mis is met de waterkwaliteit nemen ziekteverwekkende bacteriën uit de Aeromonas- en Pseudomonasgroep angstaanjagend snel in aantal toe. Om deze ziekten op lange termijn te bestrijden is dus niet alleen het juiste geneesmiddel nodig maar ook een duurzame verbetering van de waterwaarden.
Als die watertesten goed uitgevoerd en hier genoteerd zijn, dan zijn er nog wel wat aandachtspuntjes.
De no3 nitraat die zou rond de 0 moeten liggen, 50 is veels te hoog grote kans op een algenplaag.
Die kh die zou ook wel iets hoger mogen,3 is de laagste waarde die de meeste vissen kunnen hebben.
Maar vertel is welke testset je hebt, het merk van je de set dus. En of het stripjes of druppels zijn.
De no3 nitraat die zou rond de 0 moeten liggen, 50 is veels te hoog grote kans op een algenplaag.
Die kh die zou ook wel iets hoger mogen,3 is de laagste waarde die de meeste vissen kunnen hebben.
Maar vertel is welke testset je hebt, het merk van je de set dus. En of het stripjes of druppels zijn.
Dank je wel.....
Waar kan ik die spulletjes halen(geneesmiddelen)? Welk merk moet ik hebben?
Ik wil toch dat het probleem snel opgelost kan worden want 1 pangasius is er al slechter aan toe dan eerst, nu blind aan 2 ogen en het is over zijn hele bek verspreid.
Ik weet niet of er iemand in Almere woont die veel weet van wissen om te kijken?
Groetjes nathaly
Waar kan ik die spulletjes halen(geneesmiddelen)? Welk merk moet ik hebben?
Ik wil toch dat het probleem snel opgelost kan worden want 1 pangasius is er al slechter aan toe dan eerst, nu blind aan 2 ogen en het is over zijn hele bek verspreid.
Ik weet niet of er iemand in Almere woont die veel weet van wissen om te kijken?
Groetjes nathaly
Groetjes,
Nathaly
Nathaly
-
Gast
ik denk dat dit niet snel opgelost kan worden eerlijk gezegd. Daar gaat nog heel wat tijd overheen voordat je het hebt verholpen en is het me nog de vraag of je dit zonder ervaring wel gaat lukken eigenlijk.
Wat ik al eerder zei.. ik denk dat hier meer aan de hand is dan alleen bek en vinrot.
Klinkt mij als een bacteriële infectie met dat oog.
Die medicamenten haal je gewoon bij de LFS.. Als je in Almere woont kan je het beste even naar Molienisia of Holgen in Amsterdam gaan. DE mensen daar kunnen je voor zeker ook een goed advies geven.
Wat ik al eerder zei.. ik denk dat hier meer aan de hand is dan alleen bek en vinrot.
Klinkt mij als een bacteriële infectie met dat oog.
Die medicamenten haal je gewoon bij de LFS.. Als je in Almere woont kan je het beste even naar Molienisia of Holgen in Amsterdam gaan. DE mensen daar kunnen je voor zeker ook een goed advies geven.